Bestecombi 2000 dilemma

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
288
108
Disclaimer: onderstaande is een persoonlijke overweging maar tips zijn welkom.
Het "dilemma " is dit; ik heb een bestcombi 2000, met langgat inrichting, freeskop; de hele santekraam. Fijn ding, complete machine, ideaal zou je zeggen.

Maar ik gebruik vooral de zaagfunctie. De frees is te groot voor mijn werk en de vandikte bank heb ik nog nooit gebruikt. Daarnaast heb ik geen ruimte voor een grote HVLP afzuiger, ik gebruik een bouwstofzuiger (wellicht over op een camvac?) en de stofopvang van de zaag is zeer matig. Terwijl stofcontrole in mijn kleine multifunctionele werkplaats steeds belangrijker wordt. Ook veiligheid is erg belangrijk.

Ik overweeg dus over te stappen op een zelfbouw tafel met daarin een fijne tafelzaag (sawstop compact?) en een triton frees of een frees met freeslift.

• Wat zouden de voors en tegens van deze wissel zijn?
  • Heeft de sawstop een beetje goede stofafzuiging, of zijn er andere modellen te overwegen? (1000 euro voor een zaagtafel vind ik wel genoeg)
  • en is een bestcombi nog een beetje verkoopbaar en tegen welke gaande prijs?

Laatst bewerkt:

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
288
108
Met de frees wil ik kleine halve rondingen, sierranden, sleufjes wat kopieerwerk enz maken. Ik heb nu een makita rt700c , die hang ik dan op de kop onder een plaatje maar vind ik soms wat licht voor de job. ik denk daarom aan een Triton ofzo.
Wat betreft zaagwerk. Plaatjes op maat zagen. Hele formaten plaat komt af en toe voor maar ik heb ook een makita lineaal zaag. Schulpen van plankjes en kleine balkjes komt ook voor. Voor afkorten heb ik een mooie afkortzaagbank gemaakt met een metabo KGSV 72 XACT.

links voor machines die ik noemde in de OP toegevoegd. Wat betreft een link naar een Kity Bestcombi 2000; De machine is van voor het grote internettijdperk en niet meer te koop. Meeste forummers hier kennen de machine wel maar goed hier een plaatje. Ik zie op mp prijzen van 2000 euro.

Bijlagen

• 295342_bestcombi2000_kity_ha.jpeg
    295342_bestcombi2000_kity_ha.jpeg
    89 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
426
22
Diepenveen
www.kekkek.nl
Zeker 15 jaar geleden heb ik de losse Kity (junior) machines gehad. Die losse machines samen zijn in feite de Bestcombi 2000.
De afzuiging van de zaag was inderdaad matig, maar met een paar kleine aanpassingen heb ik dat flink kunnen verbeteren (door zoveel mogelijk de gaten rond het zaagblad dicht te maken). Als je dat doet, en zeker in combinatie met een Camvac, zal het vast een flinke verbetering geven.
De afzuiging van de frees was top (door afzuiging aan de boven en onderkant van de freeskop) en de afzuiging van de vlakvandiktebank is niet beter of slechter dan gemiddeld in mijn optiek.

Of een omruil handig is kan ik niet beoordelen omdat je werkwijze / projecten nogal afwijken van mijn werk denk ik. De vlakvadiktebank staat hier wekelijks te snorren en frees ongeveer maandelijks.
Voor massief hout (waar ik vrijwel alleen mee werk) prefereer ik de spilfrees boven een (boven)freestafel omdat het vlotter werkt en het resultaat m.i. vaak ook beter is.
Ik heb de Kity machines destijds verkocht omdat ik het vermogen aan de lage kant vond (uit mijn hoofd 1100 Watt) maar verder heb ik er altijd met veel plezier mee gehobby't. Het zijn degelijke apparaten, niet loeizwaar en er valt best nauwkeurig mee te werken.

Wel leuk dat je de langgatmodule hebt. Ik heb destijds stad en land afgezocht voor zo'n ding, maar die was nergens meer te krijgen.

• Leuk
Waarderingen: robvansuilen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.385
3.488
Gaanderen
Uit bovenstaande blijkt dat je geen gemiddelde gebruiker bent. (als die al bestaan) Velen zijn blij met een vvd-combibank, maar dit terzijde. De keuze is zeer persoonlijk en de afwegingen moet je toch echt zelf maken.
Veel ervaringen met de sawstop zal je niet vinden. Daarvoor zijn ze te kort op de markt. Mijn ervaring is dat bij nieuwe machines bijna niemand wil toegeven dat hij de verkeerde keuze heeft gemaakt.
Waar de een de keuze maakt voor een spilfrees, kiest een ander voor een freestafel. Zelf heb ik vrijwel alle flu messen nr 1- 95 of zo maar geen spilfrees. Heb ik ook nog niet nodig gehad. Ook heb ik er geen ruimte voor.
Of je met een sawstop een verkeerde keuze maakt, is moeilijk te zeggen. Kwalitatief verwacht ik geen problemen maar een roltafel zit er niet bij.

Veel wijsheid bij de keuzes

• Leuk
Waarderingen: robvansuilen

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.