Beste vervanger carboleum

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
241
4
Oud gastel
Ik ga eerdaags een afdakje maken en wat palen in de grond plaatsen, helaas is mijn restje carboleum op, wat is tegenwoordig de beste vervanger ?
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
864
219
Vloeibaar rubber of zwarte teer, volgens mij maakt merk niet zo veel uit.
Beter is het om houten palen niet in de grond te zetten maar op een betonpoertje. Uiteindelijk wint de grond met het vocht en de organismes op termijn het toch van alles wat je op het hout smeert.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.635
1.079
Riemst
Of gedrenkte palen bij een fruitboer kopen.
Of hout gebruiken wat duurzaam is. Eiken of robinia als Europees alternatief. Recuperatie azobé als exotisch hout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.635
1.079
Riemst
Zéker nooit in de zon, je verbrand levend!
Kan ik van meespreken. Als tiener moest ik thuis alle hekjes en poortjes insmeren met carboleum. Handschoenen of andere bescherming waren uiteraard niet aan de orde. Verschillende keren chemisch verbrand geweest van dat spul.
Een keer zelfs na het draagen van enkele palen voor fruitbomen op mijn schouder.
Als bescherming van hout waarschijnlijk het beste product want na 40 jaar zijn de hekjes nog in goede conditie. Maar het is gewoon smeerlapperij.
 
  • Wow
Waarderingen: Roel22

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.150
426
Prov. Groningen
Ik gebruik niets anders, ik kreeg ooit een vat van tweehonderd liter carbolineum vanwege een klus bij iemand waar diegene erg verguld mee was. Dat is jaren geleden en als ik er niet meer ben mogen de erfgenamen uitzoeken wat er mee gaat gebeuren. Ik zal het i.i.g. niet meer op krijgen, ook niet als ik flink oud wordt. :ROFLMAO:
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
864
219
Dit zgn. belgische carboleum is minder geconcentreerd als het oude carboleum wat overigens verboden is omdat het kankerverwekkend was.
Deze zgn. belgische werkt hetzelfde maar is minder duurzaam. Na een paar jaar zullen je palen in de grond dus toch aangetast raken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.