Beste toolcase voor handgereedschap op locatie

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar een goede toolcase waarin ik mijn handgereedschap kwijt kan voor werk op locatie, het betreft hier werk voor interieurbouw.
Mijn electrisch gereedschap heb ik in systainers zitten, maar mijn handgereedschap kan ik daar niet fatsoenlijk in ordenen, ik heb ook systainers met laatjes,
maar die moet ik eerst open doen en dan nog ligt alles los in de laatjes of in de vakjes. Ik wil dingen als schroevendraaiers, boren, tangen, schuifmaat, potloden, sleutels, inbus etc en noem maar op allemaal op een vaste plek hebben. Maar dingen als grote rolmaat, afstandsmeter, gatenzagen en nog wat meer van die lompe dingen in die zelfde koffer kwijt kunnen. Gewoon 1 koffer waar ik bijna niet mis kan grijpen als ik een stuk handgereedschap zoek.

Dat wordt dus een flinke koffer. :D

Ik kan alleen maar online vergelijken, 2 toolcases die mijn aandacht hebben zijn de Gedore Orca, oa te koop hier : Prof-Tools > B&W 115.05/P-G Gereedschapskoffer ORCA met wielen en pockets

deze is groot en heeft veel plek om zaken geordend in op te bergen, de andere toolcase is de Raaco Toolcase premium


Verrijdbaar of niet verrijdbaar vind ik minder van belang, de koffer zal zeker wel zwaar zijn als gevuld is, maar als hij verrijdbaar is dan is hij ook meer kwetsbaar denk ik, wielen die afbreken of handle die kapot gaat.

Dan heb je natuurlijk ook nog koffers van andere merken Parat bijvoorbeeld, maar die lijken me kwalitatief net wat minder en ik zoek echt een koffer waar veel in kan.

Een verschil tussen Gedore en Raaco is oa dat Raaco magnetische houders heeft voor gereedschap, ik vraag me af of dat echt een voordeel is, ik wil mijn tools ook duidelijk herkennen voor ik het pak, dus zo zichtbaar mogelijk opbergen lijkt me prettig.

Heb ik ook nog deze op het oog, een collega van me heeft er een :

Gereedschapskoffer technicus - BV.51A

En dan toch eigenlijk ook wel weer de Systainer, maar dan in een groter formaat:


Het voordeel van de standaardsystainer formaten is natuurlijk wel weg als ik voor deze zou gaan, maar het is wel de goedkoopste optie en ook redelijk ruim.

Of dan toch maar liever kiezen voor het standaard systainer formaat, is natuurlijk wel handiger, dan heb je dus oa deze 3 unit hoge systainer met lade onderin. Superhandig voor zaagjes, boortjes, feinzaagblaadjes, bitjes, etc..


Wat zijn jullie gedachten hier over ?

Groet en thanks!
 
Laatst bewerkt:

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Tja, als je Parat als b-keus wegzet en dan liever gaat voor B&W.
Dat is een keuze natuurlijk, en daar ben je helemaal vrij in, maar ik zou mijn Parat niet willen inruilen voor een B&W Koffertje. Ik ben bang dat ik je hiermee niet kan helpen.

Wel denk ik dat ik voor handgereedschap liever een koffermodel zou kiezen dan iets van een systainer. Maar dat zal voor iedereen wel verschillen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
Tja, als je Parat als b-keus wegzet en dan liever gaat voor B&W.
Dat is een keuze natuurlijk, en daar ben je helemaal vrij in, maar ik zou mijn Parat niet willen inruilen voor een B&W Koffertje. Ik ben bang dat ik je hiermee niet kan helpen.

Wel denk ik dat ik voor handgereedschap liever een koffermodel zou kiezen dan iets van een systainer. Maar dat zal voor iedereen wel verschillen.
Ik heb beide merken verkocht en deel je mening. Voor mij is Parat de koffer. Niet dat B&W slecht is maar ik vind de kwaliteit een stapje minder.
 

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Dank voor de reacties, ik heb inmiddels een aantal reviews gevonden waarbij oa naar voren kwam dat de sloten van de B&W niet zo goed zijn, die koffer valt dan af.
De systainers vind ik vooral erg fijn vanwege het makkelijk kunnen stapelen, dat komt nogal regelmatig voor bij mij en dat ik die vervolgens op een karretje verplaats, regelmatig ook over wat grotere afstanden, ik heb het dan over bijvoorbeeld beurslocaties. Dan is het fijn als alles een beetje goed blijft staan.
Maar voor handgereedschap vind ik het niet ideaal om op locatie steeds op zoek te gaan naar het juiste handgereedschap vandaar dat de behoefte voor een goede koffer is ontstaan.

Ik ga eens even kijken naar de Parat koffers. :)
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Ik (werkzaam in ziekenhuis) zie heel wat monteurs voorbij komen met koffers van Parat. Stahlwille is ook een A merk. Beide zijn vooral bekend bij technische servicemonteurs en niet zo bij houtbewerkers. Kijk ook bij onze oosterburen of je daar niet voordeliger uit bent.
 

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Dank je wel.

Ik heb uiteindelijk toch gekozen voor een combi systainer met laatje onderin en gereedschap houder in de deksel. Voornaamste reden hiervoor is dat ik het stapelen van systainers er prettig vind.

De Parat komt misschien nog wel eens een keer, ik kreeg ook een beetje keuze-stress van alle verschillende varianten die er zijn, ik denk dat die ik koffer maar ergens in het echt moet gaan bekijken voor ik weet welk model het meest bij me past.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.113
1.938
Klein-Brabant, Vlaanderen
Gewoon 1 koffer waar ik bijna niet mis kan grijpen als ik een stuk handgereedschap zoek.
ik begin altijd met 1 enkele koffer
gewoon omdat ik verwacht daarmee de klus te kunnen klaren
op het einde van de werkdag is uiteindelijk minstens de helft van de koffers uit de kar gehaald
na jaren betert het er niet op
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
106
32
Alkmaar
@finewood Ik heb al jaren een koffer van Parat. De Parapro is een vrijwel onverwoestbare koffer.

Dit soort transport koffers zie ik ook vaak het vliegtuig ingaan als er waardevolle zaken moeten worden getransporteerd. Naar mijn bescheiden mening een betere keuze als de koffer van jouw collega en een systainer.

Mijn koffer bevat ca 20 kg gereedschap en geeft geen krimp.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: finewood

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Het verschil tussen de Parapro en de normale koffers van Parat is volgens mij vooral dat ze waterdicht zijn.
Als dat geen vereiste is, is de meerprijs misschien niet voor iedereen te rechtvaardigen. Wel mooie koffers hoor.
 

kettingspanner

Actieve deelnemer
23 sep 2022
106
32
Alkmaar
Het materiaal, de sluiting en het handvat is ook anders als de classic en de basic en andere series. Veel zwaarder uitgevoerd. Mijn koffertje staat regelmatig naast een koffertje van een andere serie. De koffer is ook water/luchtdicht, vandaar het ventiel onder de handgreep ivm drukverschillen.
 
  • Leuk
Waarderingen: finewood

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
Ik (werkzaam in ziekenhuis) zie heel wat monteurs voorbij komen met koffers van Parat.
Check, ik kom wel eens in een ziekenhuis als service engineer en heb voor het meest gebruikte losse gereedschap een Parat Silver... was een aanbieding bij Fabory voor nog geen €150 excl. BTW. Daarnaast gebruiken we voor de onderdelen de Auer toolboxen op een steekwagen... dat is echt goede kwaliteit
 
  • Leuk
Waarderingen: finewood

munckf

Actieve deelnemer
Ik werk ook op nogal wat verschillende plaatsen (thuis, Amsterdam, Nijmegen en soms bij vrienden). En dan heb ik graag mijn essentiële vioolbouwgereedschappen bij me. Ik werk graag met Makita M-boxen, waarin ik foam-inlays van Datona op maat heb gemaakt. Gemakkelijk te stapelen, in de auto mee te nemen en op een "trolley" te plaatsen. Met 4 M-Boxen kan ik bijna de hele "werkplaats" meenemen.

De uitsparingen per soort gereedschap maak ik in de foam m.b.v. een mes in combinatie met een Dremel met een freesje erop. Het is ook heel fijn dat je op den duur in één oogopslag ziet of alles compleet is en dat je gaandeweg blindelings je gereedschap kunt vinden. Heerlijk als alles zijn eigen plek heeft. De boxen organiseer ik per type klus.

In mijn werkplaats ga ik nog mijn trolleys voorzien van uitrekbare laden waar ik de foam-platen op kan leggen als ik langere tijd thuis aan het werken ben en niet met de M-boxen in de weer wil zijn.

Foam: Schuimmat voor werkbank gelaagd - 3 stuks kopen? - Datona

20220209_165549.jpg20220209_165527.jpg20220209_194538.jpg
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Parat is HET merk voor de koffer. Maar mijn ervaring is dat de koffer dan de vreemde eend in de bijt is als je toch al systainers hebt ... die je stapelt ... en zo allemaal in een keer me kan nemen. Waar komt je koffer dan? Andere hand? Er boven op? Of toch nog maar een keer lopen? 😉 Ik zou aansluiten op wat ik al heb. Je leert er wel mee werken. Minder slepen is voor mij een zegen. Ik trek al dagelijks een halve bus leeg als het een beetje tegen zit. 😅
 

finewood

Actieve deelnemer
26 apr 2022
45
34
Zeeland
standbouwteam.nl
Idd, dat was ook mijn probleem, een vreemde eend in de bijt. :D

Ik wilde niet alles meer los in een systainer gooien, teveel chaos om een tang van onder naar boven te halen bijvoorbeeld.

Het is een systainer combi 3 geworden met laatje onderin en een gereedschaphouder met 3 vakken in de klep. Hij is goed gevuld nu met de voor mij belangrijkste handgereedschappen en toebehoren.

Ik probeer altijd zo min mogelijk heen en weer te lopen met koffers, dus ik heb in een andere systainer mijn festool accu invalzaag zitten, accu carvex, schroef klopper en boormachine plus wat accus. Gaat allemaal precies. In een 2e systainer combi 3 heb ik, accu haakse slijper, vecturo, boorhamer en klopboor, in t laatje onderin, boortjes, zaagblaadjes en slijpschijven. Dan nog een systainer met 4 festool accus en laders en zo heb ik met 4 koffertjes het meeste wel bij me wat ik nodig heb.

Afhankelijk van het soort klus natuurlijk, soms moet de compressor die ook in een systainer zit er bij komen en soms nog wat klein materiaal als dat niet al aanwezig is op locatie.

Ik heb systainers ook in verschillende kleuren zodat ik ze makkelijk herkennen kan en ik gelijk naar de goeie loop om er uit te halen wat ik nodig heb.

Tsja, die systainers bevallen best goed eigenlijk, nu ook dus voor het handgereedschap. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: DitchDeurne en munckf

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ik geloof dat er al een topic voor is, maar als je hier uitlegt hoe jouw (edit: /jullie) systeem er uitziet, is het mss wel leuk en handig voor anderen om er wat fotootjes erbij te doen in open en dichte toestand?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: finewood

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Ow sorry, mijn bericht (nummer 18) #18 was niet specifiek voor jou bedoeld, maar voor allen die hier hebben gereageerd en mss nog gaan reageren.

Heb dat aangepast in #18
 
  • Leuk
Waarderingen: finewood

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.