Beste tafelmodel zaagtafel

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
11
3
Betuwe
Hallo allemaal,

Na het kopen van ons huis ben ik aan het bekijken hoe ik een deel van de schuur kan inrichten voor de hobby. Nu heb ik bij mijn vader veel bij de hand om grote projecten te kunnen maken, maar een eigen plekkie voor de kleine projectjes aan huis is dus de bedoeling. Ook met betrekking tot het formaat wat ik tot mijn beschikking heb van ongeveer 3x3 meter (helft van de schuur) wil ik niet teveel 'groot' gereedschap in gebruik nemen.

Nu dacht ik zelf aan een goed zaagtafel, want ik werk veel met massief hout om kleine projecten te maken (nachtkastjes, bijzettafels, kastjes, etc..). Hiermee zou ik ook een afkortslede willen maken. Dan heb ik meerder vliegen in 1 klap om schulp te kunnen zagen, af te korten en eventuele verbindingen te maken i.c.m. de bovenfrees. Maar vanwege het type fijn werk wat ik leuk vind is precisie wel een grote wens.

Ik ben hiervoor opzoek naar een tafelmodel van ongeveer €800. Maar door de bomen (en de vele andere pagina's op het forum) zie ik het bos niet meer. Velen zeggen een DeWalt, maar de Bosch GTS 10 XC is ook heel erg in trek.

Wat is in jullie ogen de meest veelzijdige zaagtafel met mijn prijsbereik?
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.145
910
Omgeving Leiden
De deWalt ivm je beperkte ruimte
Kleiner, lichter en goedkoper dan de Bosch. Rack and pinion verstelling van de langsgeleider. Het is aan te bevelen een softstart in te bouwen. Je maakt sowieso een afkortslede dus de kwaliteit van de meegeleverde dwarsgeleider is niet van belang.

De meest veelzijdige is de Bosch. Slede en een groter werkblad en een ingebouwde steun voor lang materiaal. P,us softstart.

 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
106
65
Tilburg
Ik heb recent de Axminster AW216TS gekocht. 720,- via Axminster. Voordelen voor mij waren gietijzeren blad, en motor is zeer stil. Geheel voelt erg solide aan. Als je even zoekt op het forum vind je ook een draadje met een uitgebreide review van een forumlid
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
831
202
Ik heb zelf een Dewalt 7492 en ben er tevreden mee.
Wanneer je genoeg hebt aan de zaaghoogte van de Axminster zou ik die zeker meenemen in mijn overweging.
Review hiervan vind je ook bij Badger Workshop.
 

YorickSY

Nieuw lid
16 nov 2021
11
3
Betuwe
Ik heb recent de Axminster AW216TS gekocht. 720,- via Axminster. Voordelen voor mij waren gietijzeren blad, en motor is zeer stil. Geheel voelt erg solide aan. Als je even zoekt op het forum vind je ook een draadje met een uitgebreide review van een forumlid
De Axminster had ik inderdaad nog niet gezien, wellicht een interessante optie. Een goede review is het zeker.

Ik lees zo snel wel bij Gereedschappro dat de zaag 70 kg weegt, dus hij moet dan wel een vaste plaats krijgen op een werkbank(je) met wielen. Gewicht zal voornamelijk ook door het gietijzer komen:unsure:

De Dewalt 7942 heeft voor nu wel de voorkeur denk ik, gezien deze ook makkelijk mee te nemen is als ik ergens bij een ander ga helpen met kleine klusjes. Ook de prijs is iets zachter voor de portemonnee en kan ik eventueel in andere gereedschappen steken (ik ben ook nog in de markt voor een airpress l6-95).
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.751
2.156
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dit is inderdaad een stille en onder veel man op het forum hier de grote favoriet. De stanley lees ik weinig positiefs over.
prijs ligt in de buurt van de 'italiaan' die ik gekocht heb
heb die niet echt met de airpress vergeleken
het 'voordeel' van mijn italiaan is dat die er niet zo naakt uit ziet

 

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
90
62
Kapellen (Antwerpen)
Geluidsniveau is bij een compressor echt wel een ding - maar veel hangt ook af van wat je ermee wil doen, die toestellen met 5~6 liter vat zijn nogal beperkt in toepassingen.

Ik heb PowerPlus (25 liter vatje, goedkoop, extreeeem lawaaierig) en Park Side (50 liter vat, 230V, betaalbaar, even lawaaierig) gehad om dan naar AirPress over te stappen (400 V, 100 liter vat, veel rustiger maar toch nog luider dan echt leuk is) en die laatste is overduidelijk veel kwalitatiever gebouwd. Als merk raad ik die zeker aan.

Schoonzoon kocht onlangs een Stanley FatMax met zo een piepklein 5 liter vatje (promo bij Toolstation) en hoewel die weinig debiet geeft, is die wel heel lekker stil... Goed om fietsbanden op te pompen (autobanden lukt wel, maar duurt lang), toestellen uit te blazen, perslucht nieten lukt met regelmatig recupereren (Senco spreidnieten lukt maar nét), om verf te spuiten is die niet bruikbaar (tenzij artistieke spetters de bedoeling zijn).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.