Berken vellen en gebruiken voor meubels: ja/nee? hoe?

ProjectsandThings

Actieve deelnemer
20 nov 2019
72
71
38
mechelen
www.youtube.com
Dag beste vrienden van de beitel!
Er staat een berkenboom ( standaard witte berk) in mijn straat die binnen enkele maanden wegmoet voor renovatiewerken aan het aanpalende huis. Dus ik dacht, is het misschien en plan om dat ding om te zagen en de stam in plakken te zagen , te laten drogen en later te gebruiken.
Maar ik heb geen kaas gegeten van werken met ruw hout.
Dus is berken uberhaupt een bruikbaar hout voor meubels te maken? en zoja, hoe dik zou je het zagen ? en hoe/ hoe lang drogen?.

de nuttige stam is ongeveer 3 meter in lengte en heeft een diameter van ongeveer 40 cm.
 

wilm10

Actieve deelnemer
3 jan 2015
142
66
Berk is over het algemeen niet echt hard/sterk. In Nederland groeit hij te hard daarom zijn de jaarringen te groot. Scandinavisch of syberisch berken is beter. Worden op dit moment wel mooie proeven gedaan met kopshoutparket van Nederlandse berken. Dit is wel veel belovend.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
961
Riemst
Veertig cm doorsnede is niet veel. Kosten van zagen gaan niet opwegen tegen het bruikbare hout wat je gaat krijgen. Er zit ook risico in dat er weinig of niets bruikbaar overblijft door scheuren en vervormen tijdens het drogen.
Wat ik zou doen is de stam in twee of drie stukken zagen en dan doormidden klieven. Als het hout droog is, kan je het eenvoudig op een lintzaag verwerken. Geen kosten en leuk om te doen.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Als je geen kaas hebt gegeten van werken met ruw hout en het lijkt je wel wat dan is dit een goed moment om je leerproces te beginnen :) Een berkenstam van 3 meter met 40 cm doorsnede krijg je met een paar man wel op een aanhanger en is op een fatsoenlijke lintzaag in 15 minuten (mits er geen ijzer in zit) te verzagen tot schaaldelen. Mits je iemand in de buurt weet te vinden. Berken droogt vrij makkelijk maar je bent zeker 1 tot 2 jaar verder voordat het goed droog is. Maar dat hangt ook weer af hoe dik je het zaagt en de ventilatie van je droogplek. Net wat ik zeg, er zijn heel veel vuistregels, maar je moet gewoon ergens beginnen om het uit te proberen en te leren :)

Ik zou zelf denk in beginnen met schaaldelen van 3, 4 en 5 cm dan zie je gelijk het verschil in vervormen drogen etc, zie het als een leerproces. Er gaan hier een hoop mensen roepen dat het allemaal geen zin heeft en niet kan etc, maar ik ben zelf ook zo begonnen en heb een hoop geleerd en ben heel ver gekomen.
 

ProjectsandThings

Actieve deelnemer
20 nov 2019
72
71
38
mechelen
www.youtube.com
Als je geen kaas hebt gegeten van werken met ruw hout en het lijkt je wel wat dan is dit een goed moment om je leerproces te beginnen :) Een berkenstam van 3 meter met 40 cm doorsnede krijg je met een paar man wel op een aanhanger en is op een fatsoenlijke lintzaag in 15 minuten (mits er geen ijzer in zit) te verzagen tot schaaldelen. Mits je iemand in de buurt weet te vinden. Berken droogt vrij makkelijk maar je bent zeker 1 tot 2 jaar verder voordat het goed droog is. Maar dat hangt ook weer af hoe dik je het zaagt en de ventilatie van je droogplek. Net wat ik zeg, er zijn heel veel vuistregels, maar je moet gewoon ergens beginnen om het uit te proberen en te leren :)

Ik zou zelf denk in beginnen met schaaldelen van 3, 4 en 5 cm dan zie je gelijk het verschil in vervormen drogen etc, zie het als een leerproces. Er gaan hier een hoop mensen roepen dat het allemaal geen zin heeft en niet kan etc, maar ik ben zelf ook zo begonnen en heb een hoop geleerd en ben heel ver gekomen.
Dankjewel voor de tips! Er is ook een bedrijf in de buurt met een industriele grote lintzaag.
ik ga eens polsen bij een kameraad die daar werkt, wat we kunnen doen.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Leuk, gewoon doen en zien waar het schip strandt. Met een beetje geluk houd je er een aantal mooie planken aan over en heb je weer iets geleerd en kun je tevreden kijken naar een meubel waarvoor je het hout zelf hebt geoogst. Dat is heel bevredigend weet ik uit eigen ervaring. Ik heb geen ervaring met berkenhout in meubels, maar de Ikea verkoopt wel veel meubels van berkenhout (veelal korte verlijmde stroken), dus je kunt er wel iets mee. Belangrijkste tip is om de kopse kanten meteen in te smeren tegen al te grote krimscheuren. Ik weet niet hoe berken zich gedraagt wat betreft het scheuren van het hart.
 
  • Leuk
Waarderingen: ProjectsandThings

ProjectsandThings

Actieve deelnemer
20 nov 2019
72
71
38
mechelen
www.youtube.com
Veertig cm doorsnede is niet veel. Kosten van zagen gaan niet opwegen tegen het bruikbare hout wat je gaat krijgen. Er zit ook risico in dat er weinig of niets bruikbaar overblijft door scheuren en vervormen tijdens het drogen.
Wat ik zou doen is de stam in twee of drie stukken zagen en dan doormidden klieven. Als het hout droog is, kan je het eenvoudig op een lintzaag verwerken. Geen kosten en leuk om te doen.
Top, ala plan A niet lukt wordt dit plan B, dankjewel!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.