Belevenissen uit mijn nieuwe werkplek

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
423
Hallo allemaal,

Ik zag een discussie voorbijkomen waarin er gepleit werd voor meer eigen inbreng. Dit stond al langer op mijn lijstje om eens op te tikken dus bij deze maar eens aan de gang hiermee.

Het begint allemaal in oktober 2022. Het laatste project in mijn oude schuur.
De schuur meet 36m2, waarvan nuttig gebruik 5x5 meter. Een tafel van 280cm lang gaat wel, maar is een uitdaging zoals je ziet:

773C72DE-35FC-400A-94AE-4CD1515F69AA.JPG

In december 2022 hebben we een ander huis gekocht, met daarbij ook een stuk ruimte waar een toekomstige schuur kon komen.
Van kerst 2022 tot kerst 2023 hebben we het huis verbouwd. In 2024 heb ik de schuur erbij gezet.
Hier moest hij komen, foto dec. 2022:
IMG_5044.JPG

Perceelbreedte 15 meter, diepte vanaf de achterdeur zo'n 30 meter.

Vergunningsvrij was er mogelijk om een schuur te zetten van oppervlakte 7x13, met goothoogte 3 en nokhoogte iets onder de 5 meter.

Een eerste schep ging in december 2023 de grond in, maar de grondwaterstanden hier (betuwe) zijn nog aardig hoog.
Het heeft dus tot maart 2023 geduurd eer we echt verder gegaan zijn met de funderingen.

IMG_8252.JPG

Soms kom je nog verrassingen tegen in de grond...
IMG_8284.JPG

Werkkader bepaald
F9AA0252-E063-4B79-A2E6-2F7C657B6479.JPG

IMG_8288.JPG

Droog genoeg om de funderingsbalk te storten. Je ziet hier de grijze tent (8x4), daar heb ik mijn schuur tijdelijk in over verhuisd dit half jaar.
IMG_8565.JPG

Verder uitgraven van de bouwplek, maart 2023
IMG_8618.JPG

Klaar voor de verharding
IMG_8626.JPG

IMG_8631.JPG

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
423
Aangevuld/getrild:

IMG_8659.JPG

Riool, staalmatten, vloerverwarmingsslangen, water en nog een keer wapening gelegd. Plek van 3x2 meter vrijgehouden die straks 17cm verdiept in het beton ligt t.b.v. een hefbrug.

IMG_8900.JPG

Gestort, en afgevlinderd!
IMG_9163.JPG

Ideaal voor de kinderen om lekker te crossen...
IMG_9454.JPG

De staalconstructie zelf uitgetekend en laten maken, hier rij ik de eerste vrachten naar achter:
IMG_9475.JPG

IMG_9484.JPG

De nokbalk is een HEA120 van 13 meter aan 1 stuk, die als kraanbalk dient.
IMG_9490.JPG

m'n eigen aanhanger moest wel naar binnen kunnen was de eis...
IMG_9509.JPG

Constructie gespoten en begonnen met monteren van dak- en wandbeplating (80/110 panelen)
IMG_9514.JPG

IMG_9519.JPG

Laatst bewerkt:

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
423
En toen zaten we droog! Juli 2024

IMG_9719.JPG

Tweedehands roldeur geplaats (ik had de deur al eerder dus kon met het tekenen van de constructie deze perfect inmaken, daklijnvolgend).

IMG_9807.JPGIMG_9808.JPG

Uiteindelijk de verlichting en elektra aangelegd, en toen nét voor het overhuizen van de werktent alles schoongemaakt en op de foto gezet:
IMG_9957.JPG

Aangezien we geen zolder in het huis hebben hier een hok van 3x3 gemaakt van OSB onder de zolder, om daar 'droge en schone' opslag te hebben.
IMG_9958.JPG

IMG_9959.JPG

Toen kon de tent worden oververhuisd:
IMG_9963.JPG

Een takeltje is wel erg prettig...
IMG_0209.JPG

En als eerste grote project de aanhanger opgeknapt:

IMG_0531.jpg

IMG_0535.jpg

Inmiddels heb ik weer een mooie tafel en schuifdeurkast mogen maken, deze ga ik in een apart topic zetten.

Dit topic wil ik gebruiken om af en toe eens een update te geven over wat projecten. Ikzelf vind het ook altijd interessant om mee te lezen van de forumgenoten, dus dan moet ik ook zelf wat delen ;-)

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.417
3.200
Dat is een mooie hal geworden. Zit er isolatie onder je vloer? Want het lijkt zo, alsof de betonplaat direct op het granulaat is gestort.

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
423
Dat is een mooie hal geworden. Zit er isolatie onder je vloer? Want het lijkt zo, alsof de betonplaat direct op het granulaat is gestort.
Zeker. 2 lagen folie waarin 12cm pir is gewikkeld. De slangen van de vloerverwarming zijn ook nog niet aangesloten. Schuur is nu niet verwarmd en is nog prima in te werken. Niet gemeten, maar zal een graad of 12 zijn op z’n koudst.

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
423
Gisteravond even flink opgeruimd en qua indeling het e.e.a. verschoven.
De vandiktebank stond permanent in het midden naast de zaagtafel, maar die gebruik ik toch minder zodat hij naar de zijkant verhuisd is. Als ik hem nodig heb trek ik hem erbij. Hetzelfde geldt voor de lintzaag en schuurband.

De zaagtafel gebruik ik dan weer wel zeer regelmatig, en wordt komend weekend vervangen door een brok gietijzer uit de duitse industrie. Deze zaagtafel komt dan ook te koop, net als een aantal andere spullen, via het marktplein.IMG_1014(3.JPG

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.417
3.200
Een beetje goede isolatie en kierdichting scheelt echt veel. Ik heb ook vloerverwarming , maar het is nog niet onder de 14 graden geweest, dus nooit aan gehad.

• Leuk
Waarderingen: SjoerdvR

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
423
Wat een mooi project Sjoerd, een nieuwe werkplaats met vloerverwarming! Dank voor alle foto's en tekst.

Je gaat een deel van je gereedschap verkopen, wat komt er voor terug?

jaap

Ik heb een Kölle zaagtafel met roltafel gereserveerd staan die ik vrijdagavond ophaal. 1000kg aan zaag...
Een formaatzaag is net weer te groot om er 3 meter voor en achter altijd vrij te hebben. Dus een basiszaag met roltafel is genoeg.

Verder verkoop ik een kolomboor vanwege aanschaf vloerstaander, en twee bandschuurmachines omdat ik er nu toch wel heel veel heb...

LFlab

Post veel
7 mei 2018
987
317
Rosmalen
Stikjaloers, mooie ruimte inderdaad. Ik zou de neiging hebben om er een zolder in te leggen om er spullen kwijt te kunnen, maar zoals anderen ook al zeiden geeft dit wel een fijner gevoel, zo'n grote open ruimte.
Ramen in het dak zou misschien nog fijn zijn, daglicht van boven is wel heel fijn werken.

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
596
423
Stikjaloers, mooie ruimte inderdaad. Ik zou de neiging hebben om er een zolder in te leggen om er spullen kwijt te kunnen, maar zoals anderen ook al zeiden geeft dit wel een fijner gevoel, zo'n grote open ruimte.
Ramen in het dak zou misschien nog fijn zijn, daglicht van boven is wel heel fijn werken.
Als je terugscrollt, zie je dat 1/3e van de ruimte een zolder heeft (daar waaronder het opslaghok is).
Dus 8 meter open, 4 meter zolder.

Dakramen heb ik wel over gedacht. Maar dat vereist weer inbouw, isolatievermindering, schoonmaken. Plus dat ik door het jaar heen meestal 's avonds aanwezig ben, dan is het donker. Overdags zal ik de roldeur open hebben, en heb ik 2 ramen van 1x1 meter waar licht doorheen komt ;-)

DennisN

Nieuw lid
3 jan 2025
4
4
Gelderland
(..)
Dakramen heb ik wel over gedacht. Maar dat vereist weer inbouw, isolatievermindering, schoonmaken. Plus dat ik door het jaar heen meestal 's avonds aanwezig ben, dan is het donker. Overdags zal ik de roldeur open hebben, en heb ik 2 ramen van 1x1 meter waar licht doorheen komt ;-)
Mooie win-win situatie!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.