beitels slijpen

janrein

Nieuw lid
2 mei 2023
18
3
Urk
op mijn elektrische slijpmachine zit naar mijn oordeel een steen met een te grove korrel
op you tube zie ik filmpjes voorbij komen waar ze na het slijpen niet af hoeven te wetten
welke korrel is het meest geschikt?
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik geloof die Youtube helden niet. Voor mij is het niet wetten gewoon nonsens voor het algemeen houtbewerken en houtsnijden. Ik spreek niet over het voordraaien van nathout of dergelijke.

Voor steekbeitels, schaafmessen, gutsen, bijlen, trekmessen enz: een witte steen korrel 60.
Korrel 80 zou ik ook nog willen, maar genereert al meer warmte .
Korrel 100 vind ik te traag en teveel warmte genererend voor niets.
Het verschil in oppervlakte tussen korrel 100 en korrel 60 doet er niet toe, want afwetten moet wel gebeuren.

Wel afwetten dus, tot bijvoorbeeld korrel 7000 ( bijvoorbeeld met een Coticule of een hard Arkansas steen) en stroppen. Indien de braam klein is en het gereedschap niet al te groot , kun je er direct met korrel 7000 beginnen en eindigen.

Bij veel braam kun je met de fijnste diamantplaat , of equivalent, beginnen Korrel: ergens iets van rond de 1200. Enkel aan de vouw, niet aan de spiegelzijde .

Daarna naar de 7000, en deze fijnste steen zowel aan de vouw als aan de spiegelzijde. Bij het afwetten moet je niet opklimmen in korrels zoals je zou doen voor een groter stuk staal, bijvoorbeeld zoals bij het vlakken van een beitel. Daar doe je dat wel. En Daarna stroppen.

Hier op het forum staan vele rubrieken hierover, het is heel de moeite om die na te lezen. Je leest er ook waarschuwingen over het gevaar van verkeerd stroppen.

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

janrein

Nieuw lid
2 mei 2023
18
3
Urk
Ik geloof die Youtube helden niet. Voor mij is het niet wetten gewoon nonsens voor het algemeen houtbewerken en houtsnijden. Ik spreek niet over het voordraaien van nathout of dergelijke.

Voor steekbeitels, schaafmessen, gutsen, bijlen, trekmessen enz: een witte steen korrel 60.
Korrel 80 zou ik ook nog willen, maar genereert al meer warmte .
Korrel 100 vind ik te traag en teveel warmte genererend voor niets.
Het verschil in oppervlakte tussen korrel 100 en korrel 60 doet er niet toe, want afwetten moet wel gebeuren.

Wel afwetten dus, tot bijvoorbeeld korrel 7000 ( bijvoorbeeld met een Coticule of een hard Arkansas steen) en stroppen. Indien de braam klein is en het gereedschap niet al te groot , kun je er direct met korrel 7000 beginnen en eindigen.

Bij veel braam kun je met de fijnste diamantplaat , of equivalent, beginnen Korrel: ergens iets van rond de 1200. Enkel aan de vouw, niet aan de spiegelzijde .

Daarna naar de 7000, en deze fijnste steen zowel aan de vouw als aan de spiegelzijde. Bij het afwetten moet je niet opklimmen in korrels zoals je zou doen voor een groter stuk staal, bijvoorbeeld zoals bij het vlakken van een beitel. Daar doe je dat wel. En Daarna stroppen.

Hier op het forum staan vele rubrieken hierover, het is heel de moeite om die na te lezen. Je leest er ook waarschuwingen over het gevaar van verkeerd stroppen.

Groeten,
Ornament
www.houtsnijden.eu
Bedankt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.686
2.567
Gaanderen
Ik ga voor de methode van Henk verhaar. Ik heb ook de Koch slijpppolijstmachine met een k 80 cbn wiel en een viltschijf aan de andere kant. Mijn draaibeitels wet ik nagenoeg nooit af. Steekbeitel worden wel gewet. Hierna kan ik krantenpapier mee snijden. Ja het kan nog scherper maar dat vind ik te veel werk waar ik nauwelijk voordeel van heb. Als mijn beitels de juiste hoek hebben slikp ik ze ook wel op de tormek.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.