Behandeling oude werkbank

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Ik heb als project nog een hele oude werkbank staan die ik een paar jaar geleden van een goede vriend heb overgenomen. Het is een 3 meter brede meubelmakers werkbank incl. grote onderkast, voorzien van twee houten bankschroeven, een gereedschapsbak en een beitel plank aan de achterkant. Hij verkeert alleen in een slechte conditie doordat er in het verleden heel veel gaatjes in geboord zijn. Verder zat er houtworm in maar dat heb ik inmiddels behandeld.

De bank komt uit België en is volgens het verhaal behoorlijk oud omdat hij daar volgens dat bedrijf al jaren achterin een oude werkplaats stond. Ze dachten zelf dat de bank antiek is.

Ik heb voorzichtig wat ruwe stukken geprobeerd te schuren maar twijfel een beetje hoe nu verder te gaan. Is het wijsheid om de vele gaatje geheel of gedeeltelijk weg te schuren? Uiteindelijk is dat ook weer een gebruikskenmerk...

Verder was ik wel benieuwd of er nog adviezen zijn voor de eindbehandeling met olie of wax.poesjes7 - 1 (1).jpegpoesjes7 - 1 (3).jpegpoesjes7 - 1 (2).jpeg
 
Laatst bewerkt:

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.403
296
omgeving Rotterdam
Werkbank zou ik met lijnzaadolie behandelen, dat is het klassieke middel. Kun je bij de bouwmarkt krijgen, duur, of online bij de verfhandel of in Duitsland in 5L verpakkingen.
 

Theo N

Nieuw lid
23 nov 2012
20
6
Werkbank zou ik met lijnzaadolie behandelen, dat is het klassieke middel. Kun je bij de bouwmarkt krijgen, duur, of online bij de verfhandel of in Duitsland in 5L verpakkingen.
Bedankt voor de reactie. Daar kan ik wel wat mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik heb zelf het multiplex blad van mijn werkbank eens behandeld met tung olie. blijft ook mooi. Maar die olie had ik nou eenmaal staan, als je die moet kopen is het een ander verhaal natuurlijk. Ik heb die olie ook nog eens gekregen van een oude scheepscollega die na het varen in Duitsland dat spul is gaan produceren. (Weseroil GmbH)
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Werkbank zou ik met lijnzaadolie behandelen, dat is het klassieke middel. Kun je bij de bouwmarkt krijgen, duur, of online bij de verfhandel of in Duitsland in 5L verpakkingen.
Heb je voorbeelden van wat goedkoop vs duur is voor lijnolie?
Of op z'n minst wat een voorbeeld is van een degelijke prijs?
 

nederhout

Actieve deelnemer
15 okt 2017
188
43
Gamma / Hornbach = 1 liter ~8 euro.
Meeste 1 liter flessen lijken rond die prijs te zitten.
Bij de 5 liter lijkt het tussen de 25 en de 50 euro te liggen.
Daar lijkt een besparing mogelijk.

Nu is misschien ook belangrijk om te weten of het pure olie is, of met toevoegingen.
Als ik Wood By Wright op YT mag geloven dat kunnen toevoegingen aan de olie soms betekenen dat je het niet met de blote hand kan toepasse. (En dan is het misschien ook niet voedsel veilig. Nu zal je moisschien niet veel van je werkbank eten, maar misschien wil je het ook voor andere doeleinden gebruiken.)
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.766
738
Enschede, Twente
Alleen de lijnolie die je bij de natuurwinkel koopt is voedselveilig, want bedoeld om te consumeren… Het zit meestal in kleine flesjes omdat het snel ranzig wordt.
Rauwe lijnolie is niet geschikt als afwerking omdat het niet voldoende uithardt, dus (heel) lang kleverig blijft. Het wordt voornamelijk gebruikt voor verf en stopverf (traditioneel dus).
Gekookte lijnolie is rauwe die verwarmd is en waaraan meestal stofjes, w.o. (giftige) metaalverbindingen, worden toegevoegd die bepaalde eigenschappen hebben waardoor het relatief vlot uithardt. Ik zou het niet eten : )
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.133
1.947
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb voorzichtig wat ruwe stukken geprobeerd te schuren maar twijfel een beetje hoe nu verder te gaan. Is het wijsheid om de vele gaatje geheel of gedeeltelijk weg te schuren? Uiteindelijk is dat ook weer een gebruikskenmerk...
hangt er van af wat jouw werkzaamheden op die bank zijn
hoe dieper de gaatjes, hoe meer je moet schuren om ze weg te krijgen, hoe minder er van het blad overblijft
heb je een vlak blad nodig, dan zou ik er voor zo'n oppervlakte niet aan beginnen
je kan er een multiplexplaat op leggen
zelf zou ik uit respect voor de werkbank een massief blad uit hetzelfde hout leggen
je kan het blad langs boven schroeven
schroefgaten met een soevereinboor verzinken
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Als je hem terug als werkbank wil gebruiken, zou ik er een laagje afschaven met handschaven: eerst met een roffelschaaf (schaafbeitel met ronding) om 2 mm eraf te halen, dan met een zoetschaaf om mooi vlak te zetten. En dan inderdaad in de olie, zoals hierboven al gesuggereerd. Je zal er niet alle putje uit krijgen, maar het werkoppervlak zal er een pak frisser uitzien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.