Behandeling eik met minste impact op de natuurlijke uitstraling van het hout

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Dag allemaal,

Ik ben op zoek naar een degelijke bescherming van een eiken tafelblad maar wil hierbij de natuurlijke (blanke) uitstraling van het hout niet teveel verliezen.

Heb tot nu toe enkel ervaring met ‘meubelolie kleurloos’ van 3V3, maar de naam ten spijt, kleurt deze olie het hout vrij donker. Ook niet mis maar niet het gewenste effect.

Zou ook liefst niet de textuur van het hout verliezen. Heb geen ervaring met lakken en vernissen etc, maar zou vermoeden dat dit misschien een nadeel is.

Alvast bedankt om jullie expertise te delen;

Groeten,

Joris
 

H.Katan

Actieve deelnemer
15 jan 2014
247
5
invisible oil van quick , Ciranova ocoltu , of Ecofix Woodlook ook van Ciranova.
Er zal altijd wat kleurverschil zijn dat is onoverkomelijk maar doe je er niets op dan zal het ook verkleuren en vies worden. Invisible oil is het goedkoopst denk ik .
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Skylt is zeer mat én zo goed als onzichtbaar !

Zepen doe ik zelf ook op onze Teaktafel maar kleurt toch wel wat donkerder
Voordeel is wel als hij smering wordt maak ik hem schoon met een natte doek, schuurmachine er even licht overheen en dan zeep ik hem weer
Doe ik zo al een jaar of 5 en gaat goed, tafel wordt ook niet echt dunner ofzo, het schuren is maar heel oppervlakkig

Ik ga Skylt gebruiken op het videomeubel dat ik aan het bouwen ben (wel eerst even een proefstukje maken
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Skylt werkt goed, bleekt heel net iets op, maar dat is echt minimaal zolang je niet teveel lagen gebruikt.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Geef de behandeling ook wat tijd: soms gaan er enkele dagen overheen vooraleer de echt definitieve kleur zichtbaar is.

Ons blank eiken parket was direct na behandeling zeer geel, naar het bruine toe, verkleurd (paniek!), maar na 2 weken had die terug zijn mooie natuurlijke kleur. Woca Masterolie wit: http://woca.be/nl/default.aspx?pg=c172e882-8cb6-4fb1-8737-be2b03e583b2

Mijn eiken tafel heb ik net ook behandeld, valt/viel in het begin iets te wit/grijs uit, maar ik heb er vertrouwen in dat dit ook wel goedkomt. Woca werkbladolie wit: http://woca.be/nl/default.aspx?pg=2a825d8f-a7f2-43a3-a412-2f19b0ec6bee

Voor blanke/bleke houtsoorten kan je best een behandeling met wit pigment nemen denk ik, de 'natuurlijke'/kleurloze behandelingen laten een meer gele kleur achter (wat je puur op de naam afgaande niet zou verwachten).

Wat is een 'degelijke' bescherming natuurlijk... daar heb ik ook nog vragen bij. Als er op ons parket een druppel water wordt gemorst, en die wordt niet meteen weggevaagd, dan staan die spetters er in. Na een paar keer over wandelen met sokken gaat dat er dan ook wel weer af. (parket werd 2x volgens instructies van Woca behandeld). Onze eiken tafel heb ik nu al 1x behandeld, maar ga er nog een 2de laag opzetten. Ik ben benieuwd hoe die zich gaat gedragen wanneer we ze echt in gebruik nemen (kinderen, rode wijn, citroensap, kleurpotloden, alcoholstift, ...)
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag Emilio,

heb jij ervaring in het gebruiken van skylt op een eettafel? hoe moet je dit onderhouden?

mvg

joris
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Skylt is 2 componenten pu lak, dus kent eigenlijk geen onderhoud. Ik heb er al veel mee gelakt, vensterbanken, traptreden, tafels en binnenkort een plateau voor een badkamertje. Eigenlijk geen klachten of vragen gehad, zelfs de vensterbankjes hadden geen last van ongelijk verkleuren ivm uv door deels afdekken. Heb er dus nooit wat aan hoeven doen, maar het is lak, dus bijwerken is schuren.

Er is ook een titanium versie van skylt, die is nog sterker, alleen heb ik daar geen lange termijn ervaringen mee.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Bedankt Emilio;

heb je toevallig foto's van één van die projecten? ben erg benieuwd naar de uitstraling (verkleuring)

groeten

joris
 

RichardvE

Actieve deelnemer
3 jul 2013
50
0
Boskoop
Onze eettafel en salontafel (beide eiken) met Skylt gedaan. Ben zeer tevreden. Ziet er zeer natuurlijk uit, alleen bij bepaalde lichtval is het wat onnatuurlijk dof en lijkt er een waslaagje op te zitten. Maar meestal zie je niet dat er iets op zit. Zeer robuust in het gebruik.

Ik heb eerst 2 lagen Skylt Original gedaan en daarna een laag Skylt Titanium als harde krasbestendige afwerklaag.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
FB_IMG_1441866896763.jpg

Het blijft natuurlijk maar een fotootje, masr als je de tegeltjes even kunt negeren geeft dit enigszins een beeld, foto is misschien iets aan de warme kant.
 

JokkeWood

Actieve deelnemer
14 sep 2015
58
2
Je zou je hout ook kunnen kleuren met ijzeracetaat en thee. Werkt super, en houdt volledig de natuurlijke uitstraling van je hout. Als je een keiharde afwerkingslaag wil, kan je zoals hier al gezegd 2 componenten PU vernis (bvb sigmavar WS) gebruiken. Sigmavar is volledig kleurloos en wordt oa gebruikt op trappen in ziekenhuizen e.d. Je hebt er op waterbasis die minder hittebestendig is, en op oliebasis die iets minder (lees:nog altijd keihard) krasvast is, maar wel hitte en chemisch bestendiger.
Ik ben momenteel in contact met Sigma om te weten met welke type onderlagen deze vernis juist reageert. Als je een bepaalde kleur wil dien je het hout eerst te behandelen met een ander product, maar dat mag uiteraard niet vechten met de PU. Ik zal de uitkomst laten weten,
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik heb ook skylt ultramat gebruikt voor oa een commode en kast. Ik ben zeer tevreden over het resultaat. Je moet weten dat er wat op zit, want je ziet het niet. Het is ook een zeer krasbestendige lak. De commode word vrij intensief gebruikt, maar ik zie na 3 en een half jaar nog geen sporen van gebruik of slijtage. Echt een aanrader!
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Skylt werkt goed, bleekt heel net iets op, maar dat is echt minimaal zolang je niet teveel lagen gebruikt.

Om de natuurlijke kleur van het hout te behouden (in mijn geval soms eik en nu berk), neem je best de 'original' of een 'colorwash'?
Dan ben ik geneigd om weer naar de witte kleuren te gaan...

Ik heb ook de 3V3 met Tungolie op berk getest, maar dat werd veel te donker naar mijn persoonlijke voorkeur.

En waar kan dit (online of in België) gekocht worden?
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.446
394
Dordrecht
Ik bestel meestal online bij plinten&profielen centrale, maar idd zo'n beetje iedere parkethandel zal het kunnen leveren bij particuliere aankoop.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allemaal,

bedankt voor de goede tips;

heb net een testsample gemaakt met 3 lagen skylt ultramatt 2k; ben zeer tevreden over het resultaat. je ziet inderdaad niet dat er iets opzit; ga binnenkort testen met afwasbaarheid en gevoeligheid voor hitte & vlekken./

wel tip: zorg ervoor dat je mogelijk opstaande vezels op voorhand goed wegwerkt (licht bevochtigen en dan opschuren) want gezien watergedragen product kan dit nadien wel problemen veroorzaken.

groeten,

joris
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
ik heb dit bij nonpaintstore.nl gekocht. was beste qua prijs, je moet er wel nog een 8 euro verzendkosten bijrekenen
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.