Behandeling douglas steenschotten

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Is het mogelijk douglas te laten vergrijzen en daarna te beschermen met een kleurloze beits? Wij zouden namelijk graag ons terras aanleggen met steenschotten. Hardhouten (azobe) zijn nauwelijks verkrijgbaar dus overwegen we douglas steenschotten. We zijn nogal fan van vergrijsd hout maar willen het hout ook een langere levensduur geven. Uiteraard is de plaatsing belangrijk (verluchting) maar behandeling speelt zeker ook een rol.

dus: is het kiezen tussen vergrijsd/onbeschermd en oranjebruin/beschermd of kan het ook vergrijsd/beschermd?

Alvast bedankt voor jullie wijze inzichten.
 

Duplex

Nieuw lid
23 feb 2022
23
3
Venlo
Even als tip. Ik zou dan wel even testen op een stuk wat je minder goed ziet, vooral olie kan het hout weer ophalen en dan is het niet meer zo grijs als je wellicht zou willen.
 

EHdeGroot

Nieuw lid
12 jan 2020
10
0
Groningen
dat vergrijzen/verouderen kun je ook bespoedigen. Ik heb dit gedaan met steigerplanken, zij foto voor het resultaat.
000 staalwol laten oplossen in azijn en dat goedje op het hout smeren met een blokkwast. Niet te snel herhalen want werkt nog aardig na. daarna opschuren naar keus en dan aflakken. Onderstaande zijn dus gewoon normaal blanke steigerplanken.
je kunt ook andere stoffen in het azijn oplossen zoals koffie voor een iets ander effect en zo zijn er ook stoffen die het wat meer de grijze kant op laten gaan.

wood.JPG
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
dat vergrijzen/verouderen kun je ook bespoedigen. Ik heb dit gedaan met steigerplanken, zij foto voor het resultaat.
000 staalwol laten oplossen in azijn en dat goedje op het hout smeren met een blokkwast. Niet te snel herhalen want werkt nog aardig na. daarna opschuren naar keus en dan aflakken. Onderstaande zijn dus gewoon normaal blanke steigerplanken.
je kunt ook andere stoffen in het azijn oplossen zoals koffie voor een iets ander effect en zo zijn er ook stoffen die het wat meer de grijze kant op laten gaan.
Bedankt voor de tip. Maar ik zal het toch niet proberen. Te veel schrik voor onregelmatige resultaten over het hele terras. En het daarna allemaal wegschuren zie ik niet zitten. Liever de tijd en het weer het werk laten doen...
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
65
46
Noordwijk
Grappig, meestal doet men er juist alles aan om vergrijzing van douglas te voorkomen.

Bij de houthandel kreeg ik dit weekend het advies om vooral géén kleurloze beits te gebruiken voor douglas omdat dat de vergrijzing niet tegen zou gaan. Of het proces toch nog vertraagd wordt, is mij niet bekend.
 

Dirkve

Actieve deelnemer
2 jan 2022
27
4
Ranst Belgie
Ik vermoed dat het product dat je gebruikt vooral geen uv-filter mag bevatten. Dat remt de inwerking van de zon nl tegen.
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
281
116
Wetteren, Belgie
Hoe het mogelijk is, weet ik niet, maar we hebben nu plots toch azobe steenschotten gevonden en ook nog betaalbaar (80 euro). Ik veronderstel dat reclame niet toegestaan is maar het is een grote houthandel te Aalter.
Bedankt voor de tips en adviezen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.