Beginnersinfo: wanneer welk zaagblad ?

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
2
0
Maas en Waal
Ik ben een enthousiaste beginner. Met mijn eerste zaagtafel (Skill 1340) naar volle tevredenheid een leuke simpele klerenkast op maat voor mijn zoontje kunnen maken. Ik kon nauwkeurig en haaks werken en de zaagtafel ging prima door de meubelpanelen van de bouwmarkt heen. Dat alles met het standaard meegeleverde blad ('254 mm zaagblad met 48 tanden met hardmetalen punten, extra fijn voor uitstekende resultaten.) '

Maar zodra ik met hardhout (beuk en eik) aan de slag ga lijkt het wel alsof de boel in brand staat. Het zaagvlak is zwartgeblakerd en de schuur staat letterlijk vol rook en brandlucht.

Na een beetje hier rondneuzen kom ik tot op enkele mogelijke oorzaken:

zaagblad is bot
zaagblad heeft te veel tanden voor schulpen
zaagblad staat scheef

Die laatste heb ik kunnen uitsluiten volgens mij. Hij staat echt mooi recht en in lijn met het mes en de geleider. Het blad is dus vrij nieuw, maar zal niet van al te beste kwaliteit zijn natuurlijk. Maar misschien zijn die gelamineerde spaanplaat meubelpanelen wel funest? Ik heb geen idee.

Het meest waarschijnlijke zou ik denken is dat het veel te veel tanden zijn, maar anderzijds: waarom zit dit blad er dan standaard op? Met een zaagtafel ben je toch zowat altijd aan het schulpen?

Ik kan me voorstellen dat het zinvol is om op mijn afkortzaag een zaagblad met veel tanden te hebben en op mijn zaagtafel dus een met weinig?

Wil een van de kenners hier me een beetje op weg helpen? Of weet iemand misschien ergens een goede plek waar deze vragen al beantwoord worden?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.178
558
Moordrecht