Beginnersinfo: wanneer welk zaagblad ?

JodyU

Nieuw lid
11 mrt 2024
2
0
Maas en Waal
Ik ben een enthousiaste beginner. Met mijn eerste zaagtafel (Skill 1340) naar volle tevredenheid een leuke simpele klerenkast op maat voor mijn zoontje kunnen maken. Ik kon nauwkeurig en haaks werken en de zaagtafel ging prima door de meubelpanelen van de bouwmarkt heen. Dat alles met het standaard meegeleverde blad ('254 mm zaagblad met 48 tanden met hardmetalen punten, extra fijn voor uitstekende resultaten.) '

Maar zodra ik met hardhout (beuk en eik) aan de slag ga lijkt het wel alsof de boel in brand staat. Het zaagvlak is zwartgeblakerd en de schuur staat letterlijk vol rook en brandlucht.

Na een beetje hier rondneuzen kom ik tot op enkele mogelijke oorzaken:

zaagblad is bot
zaagblad heeft te veel tanden voor schulpen
zaagblad staat scheef

Die laatste heb ik kunnen uitsluiten volgens mij. Hij staat echt mooi recht en in lijn met het mes en de geleider. Het blad is dus vrij nieuw, maar zal niet van al te beste kwaliteit zijn natuurlijk. Maar misschien zijn die gelamineerde spaanplaat meubelpanelen wel funest? Ik heb geen idee.

Het meest waarschijnlijke zou ik denken is dat het veel te veel tanden zijn, maar anderzijds: waarom zit dit blad er dan standaard op? Met een zaagtafel ben je toch zowat altijd aan het schulpen?

Ik kan me voorstellen dat het zinvol is om op mijn afkortzaag een zaagblad met veel tanden te hebben en op mijn zaagtafel dus een met weinig?

Wil een van de kenners hier me een beetje op weg helpen? Of weet iemand misschien ergens een goede plek waar deze vragen al beantwoord worden?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.178
558
Moordrecht
Het is een redelijk allround blad, verreweg de meeste mensen zagen wat plaatmateriaal, spaanplaat en vuren en dan voldoet het prima, voor zowel schulpen als afkorten. Dat gezegd hebbende, kwaliteit van het blad is wel wat minder. Ik zaag zelf ook alles met een 48 tands CMT blad en heb 0 problemen. Alsnje dus niet te vaak wil wisselen is een 40-48tands blad van goede kwaliteit dus je doel. Als je dat geen probleem vindt, dan een 24 tands schulpblad. Beknibbel er niet op, het komt de kwaliteit van je zaagwerk enorm ten goede
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.299
569
Eanske
ingoogni.nl
zaagblad is bot
zaagblad heeft te veel tanden voor schulpen
1. is mogelijk, een andere mogelijkheid is dat de zaag gewoon vuil is. Als er in de meubelpanelen veel hars zat gebeurt dat snel.

2. Ja. voor schulpen gebruik je minder tanden.

Waarom er dan zoveel tanden op het meegeleverde blad zitten? Omdat je er gemiddeld het meeste mee kunt, maar niet alles dus.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.693
735
Antwerpen
je hebt gelijk: je hebt verschillende zaagbladen nodig
1. Afkorten: omwille van de houtstructuur maak je bij afkorten veel fijne zaagsel dat gemakkelijk af te voeren is, dus kan je een zaagblad met veel tanden (bv 48 of 60) nemen om een fijne zaagsnede te krijgen
2. Schulpen: door de opbouw van het hout, maak je nu eerder lang zaagsel en moet je minder tanden hebben om dat zaagsel af te kunnen voeren (bv Z=24)
3. Plaatmateriaal: je maakt heel veel fijn zaagsel en om een mooie zaagsnede te krijgen, zaag je met veel tanden en een andere hoek (specifiek zaagblad voor plaatmateriaal)
4.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.041
Klein-Brabant, Vlaanderen
zodra ik met hardhout (beuk en eik) aan de slag ga lijkt het wel alsof de boel in brand staat.
de doorvoersnelheid speelt ook mee
uiteraard kan je niet sneller doorvoeren dan de zaag het aan kan
meestal zaag ik eerst tot op een paar mm
pas nadien tot op de juiste maat
dat vermijdt bovenstaande problemen
en massief hout werkt, maw door de spanningen die er in zitten, begint het scheef te trekken van zodra je zaagt
daardoor schuurt het na het zagen tegen het blad
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.219
917
Ulvenhout
Ik merk dat er vaak een aantal tanden wordt genoemd wat geschikt is, maar het is van belang daarbij dan ook te vermelden wat de diameter van de blad is. Een 40 tands op een blad van 250mm is iets anders dan een 40 tands op een blad van 320mm... De meer doorgewinterde houtbewerker weet dat wel, maar dat zijn vaak niet de mensen die om dit advies vragen.

Ik zou in jouw geval eens 2 254mm bladen kopen bij bijvoorbeeld Ecotools. En dan een 24T om te schulpen en een 48T om af te korten/plaatmateriaal. En zelfs met die 24T maak je denk ik een prima zaagsnede in plaatmateriaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: boobinga

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.802
1.009
Omgeving Eindhoven
Ik zou in jouw geval eens 2 254mm bladen kopen bij bijvoorbeeld Ecotools. En dan een 24T om te schulpen en een 48T om af te korten/plaatmateriaal.
Dat zou ook mijn advies zijn. Eventueel als je maar 1 blad wilt een 32-36 tands blad (bij 250mm), dat is wat er bij mij 90% van de tijd op zit, voor zowel licht schulpen als afkorten. Alleen als ik heel specifiek een grotere klus heb wissel ik van blad.

Maar wat minstens net zo belangrijk is (en als ik jouw verhaal lees is dat denk ik het probleem): een scherp blad.
Meubelpanelen (spaanplaat met een laagje hpl of plastic) zagen makkelijk maar kunnen wel een aanslag zijn op de scherpte van je zaagbladen.
Dat alles met het standaard meegeleverde blad
En bij 99% van de machines is het meegeleverde blad niet zo bijzonder goed van kwaliteit. En dan druk ik me voorzichtig uit… Bij mij gaan dat soort dingen eigenlijk meteen enkele reis oud ijzer.

Probeer het eens met een beter zaagblad (die van Ecotools zijn voor jou een hele goede keuze), en zorg ook dat je met een scherp blad blijft zagen. Dus of een keer laten slijpen (is voor je huidige blad zeker niet rendabel, voor een blad van ET zit het op het randje), of een nieuwe kopen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.