Beginnen met houtsnijden

boemmie

Nieuw lid
1 mei 2021
2
1
mijdrecht
Goedemorgen,

Ik ben deze week begonnen met houtsnijden.
Ik wil me vooral in het begin focussen op kleine poppetjes/beestjes.
Ik ben nu in bezit van 2 nieuwe messen van pfeil(#1 en #14)
mijn eerste sessie zit er inmiddels 2 dagen geleden op en heb nog last van mijn duimen. Is dit normaal? of is mijn techniek totaal verkeerd?
Tijdens de sessie heb ik beide messen gebruikt, maar kwam niet dichtbij hoe makkelijk het ging op de instructie video(doug linker al eerder op forum voorbij zien komen).

Hebben jullie nog tips zoals boeken/sites/bepaalde filmpjes waar je goed van kan leren als beginner.
Zijn de aangeschafte messen ok om mee te starten of advieren jullie te beginnen met een andere?
ik had wat lindehout besteld via craftsupplies, maar als ik het zo lees was dat redelijk oud aangezien ik er echt niet doorheen kom aan bepaalde stukken(zaagsnede)
Het was helaas niet op maat, 3cm opv 2.5 breed/diep, dit kan natuurlijk ook mee spelen denk ik. Hoe maken jullie dit op maat? Met een gewone zaag is 3cm breed aanpassen naar 2.5 lastig.

thanks in advance.

Peter
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Dag Peter,
Ten eerste welkom. Altijd leuk om er een houtsnijder bij te hebben.

De filmpjes van houtsnijder geven vaak een wat vertekend beeld van het gemak waarmee je hout kunt snijden. In het echte leven is het zeker harder werken. Zorg er iig voor dat je messen scherp zijn. Een slijp- en westeen zijn dus onmisbaar.

Persoonlijk doe ik het meest met een beiteltje en een mesje van verras. In een ander draadje heb ik een foto van al mijn gereedschap, dus daar kun je eens rusden kijken.


Groet en succes
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

boemmie

Nieuw lid
1 mei 2021
2
1
mijdrecht
Dag Peter,
Ten eerste welkom. Altijd leuk om er een houtsnijder bij te hebben.

De filmpjes van houtsnijder geven vaak een wat vertekend beeld van het gemak waarmee je hout kunt snijden. In het echte leven is het zeker harder werken. Zorg er iig voor dat je messen scherp zijn. Een slijp- en westeen zijn dus onmisbaar.

Persoonlijk doe ik het meest met een beiteltje en een mesje van verras. In een ander draadje heb ik een foto van al mijn gereedschap, dus daar kun je eens rusden kijken.


Groet en succes
post gevonden, is dat het mes waar je meerdere mesjes in doet?
Hoe lang doe je dan met zo'n messen setje wat er bij zit?
en is die ook geschikt om het grovere werk uit te voeren?
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
post gevonden, is dat het mes waar je meerdere mesjes in doet?
Hoe lang doe je dan met zo'n messen setje wat er bij zit?
en is die ook geschikt om het grovere werk uit te voeren?
Ja klopt, de mesjes gaan redelijk lang mee. Maar ze zijn niet heel geschikt voor het grovere werk. Daarvoor gebruik ik meestal een beitel. Of een Japans kap/schulpzaag.
 
Welkom Peter,

Zoals Meron al zei, ga niet te veel uit van filmpjes waarin iemand in 10 minuten een perfect poppetje snijd.
Je zou eventueel bast kunnen snijden ( bark carving ). Ik heb dat gedaan met een dik stuk acacia bast van ongeveer 75 cm lang. Dit snijdt echt heerlijk en is prettig om bepaalde snij bewegingen te leren en ook te leren hoe je niet moet/kunt snijden. Nadeel is dat het breekbaarder is dan hout en je niet echt gedetailleerd kunt werken.
Een balkje van 3 naar 2,5 cm met een gewone zaag is goed te doen hoor, of je zou het moeten schaven.

Wat de messen betreft heeft bijna iedereen een persoonlijke voorkeur naast het feit dat je soorten messen hebt die voor bepaalde technieken bedoeld zijn.
Een beiteltje en guts is prettig om de grove delen sneller en gemakkelijker te verwijderen.

Het klinkt raar maar probeer zo ontspannen mogelijk te snijden. Een verkrampte houding geeft veel meer klachten dan alleen een duim. Ik krijg mijn mes echt niet 1,5 of 2 cm in het hout gedrukt als ik aan het snijden ben ook al is hij vlijmscherp.

Geniet er vooral van en wees niet te ongeduldig. Met de tijd komt het allemaal vanzelf.
Het hoort er een beetje bij dat je langzaam meer zeker ontdekt wat voor jouw het prettigste werkt en welke techniek je daar voor gebruikt.

Groet Edwin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.