Laten we eerst wat orde op zaken stellen, zodat we inderdaad tot een gedegen advies kunnen komen.
Woody, wat ben je van plan te gaan draaien?
De keuze van de draaibank is daar sterk van afhankelijk. Wil je schalen draaien, tafel- en stoelpoten, potten, kandelaars, pennen??
Voor schalen draaien is de lengte van het bed niet in de 1e plaats belangrijk, daar is veel meer de hoogte van het aangedreven center van belang. Bij poten is de lengte van het bed wel weer belangrijk.
Je spreekt van een beperkt budget, wat noem je beperkt?
Je hebt draaibanken van 2500 euro en van 100. Een dure, dus (meestal) kwalitatief goede bank is veel waarde voor je geld, maar wil je direkt op een dure machine starten (waarmee je dan je leven lang mee verder kunt) of wil je eerst de sfeer van houtdraaien opsnuiven aan een goedkopere middenklasser?
Het is namelijk zo, houtdraaien kost zeer veel oefening en dus tijd wil je de basistechnieken onder de knie krijgen. Je zult niet de eerste zijn die enthousiast een peperdure houtdraaiersuitrusting aanschaft en daarna al snel ontmoedigt is wegens tegenvallende resultaten. Dit niet om je te ontmoedigen, maar om aan te geven dat je je keus goed moet overdenken.
Nu nog wat over mijn eigen ervaringen. Ikzelf draai op een Emco DB-5, een mooie startersmachine met voldoende mogelijkheden waarmee ikzelf nog jaren vooruit kan. Deze machine is mij aangeraden door een ervaren houtdraaier. Ik moet er wel bij zeggen dat het houtdraaien in mijn geval geen hobby opzich is, maar meer een onderdeel van mijn hobby houtbewerken en meubels maken. Ikzelf draai dus hooguit functionele onderdelen zoals handvaten, poten en meer zulk spul. De draaibank koste me € 250, gekocht via marktplaats. Na het vervangen van een niet goed functionerend onderdeel (risico van Marktplaats) en het aanschaffen van 4 beitels kwam ik op de totale som van € 360.-
Je had het over de machine van Buitelaar, ik weet nog steeds niet wat ik ervan moet denken. Het zullen opzich best wel goede machines zijn, maar ik heb voordat ik een draaibank kocht, gevraagt aan enkele ervaren draaiers wat zij ervan vonden, meestal waren ze niet erg positief. Maar de maker van de houtdraai-site raad ze wel aan, dus tja :?
Let wel, dde machine kost 320 euro, op Marktplaats koop je voor minder een net zo mooie en goede bank. Maar je loopt natuurlijk wel enig risico.
Als ik je nog een tip mag geven: lees veel en vraag veel over draaibanken en het houtdraaien. Zo krijg je een redelijk inzicht in wat wel en niet kan of goed is. Vergeef me het maar als ik het mis heb, maar aan het feit dat je de site de-houtdraaier.nl nog niet kende, zegt mischien ietst over de staat van voorkennis. Nog even flink wat huiswerk doen
Attached files