Bedombouw

Bakkie Pleur

Nieuw lid
9 jun 2020
8
0
Goeiemorgen allemaal,

Ik lees al een tijd mee op dit forum, wat een mooie projecten en nuttige informatie kom ik tegen! Maar nu mijn eerste post.

Als redelijk handige amateur met een beperkt arsenaal aan gereedschap wil ik graag mijn eigen bed maken. Ik vind eenvoud mooi, dus strak en onzichtbare verbindingen. Een kamerbreed 'hoofdbord' heb ik al gemaakt, dus het gaat alleen om een ombouw van het matras. Als bijlage een tekening hoe ik het ongeveer wil maken.

De korte zijdes wil ik aan de poten bevestigen met deuvels en lijm, en de lange zijdes met bedbeslag zodat het geheel demonteerbaar blijft.

Maar nu mijn vraag: als ik planken van 40mm dik eiken gebruik, zouden de poten zoals ik ze getekend heb stevig genoeg zijn om het bed te dragen zonder dat het gaat wiebelen? En zou een verbinding met deuvels en lijm daarvoor sterk genoeg zijn? Of wat zou een goed alternatief zijn?

Ik ben benieuwd naar jullie tips en ideeën!
 

Bijlagen

  • 20240910_171610.jpg
    20240910_171610.jpg
    112,5 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.948
839
Enschede, Twente
Ik zou nog een balkje 4 bij 4 in de hoek toevoegen.

LATER: O, daar had ik even overheen gelezen — het materiaal is 4 cm dik. Dat is volgens mij sterk genoeg. Vergeet dat balkje maar… : )
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.987
2.987
Met 4 cm dik eiken heb je niet echt een draagkracht probleem. Ik zou alleen het hoekje delen en de helft aan het zij bord vast zetten . Als je lange bedhaken of een dubbele set gebruikt, kan je de hoek dan ook daar koppelen.
 

Bakkie Pleur

Nieuw lid
9 jun 2020
8
0
Met 4 cm dik eiken heb je niet echt een draagkracht probleem. Ik zou alleen het hoekje delen en de helft aan het zij bord vast zetten . Als je lange bedhaken of een dubbele set gebruikt, kan je de hoek dan ook daar koppelen.
Dat is een goed idee, met een dubbele set verminder ik denk ik ook de kans dat het gaat kraken. Dank je voor de tip!
 

Bakkie Pleur

Nieuw lid
9 jun 2020
8
0
4cm is sterk genoeg.

maar dat is niet echt een efficiënte maat.
als je ongeschaafd eiken koopt, zal het wellicht ~27mm, ~42mm of ~52mm dik zijn.
uit 42mm haal je (net?) geen 40mm. uit 52mm moet je (ruim) meer kunnen overhouden.
Ik moet nog gaan kijken bij de houthandel, maar ik heb op internet gezien dat ze geschaafd eiken verkopen van 40mm. Ongeschaafd is voor mij geen optie omdat ik geen vandiktebank of ander geschikte tools heb om het zelf te schaven. Ik heb een excentrische schuurmachine, daar moet ik het zo'n beetje mee doen.

Een deuvelset wil ik nog halen, ik ga meteen kijken of ze een paar reststukjes hebben zodat ik eerst wat kan oefenen.
 

Trip

Actieve deelnemer
2 sep 2020
294
159
Leiden
Dan wel zorgen dat je het zelf uit kan zoeken. Als je zelf niet kan nabewerken dan is het wel van groot belang dat je de rechte planken eruit haalt. Goed de tijd voor nemen scheelt een hoop gedoe later.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bakkie Pleur

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.