Bedje ophangen aan wand en plafond in camper (rampamoeren)

looij

Nieuw lid
30 mei 2021
3
0
Nederland
Ik ben op dit moment bezig met het ombouwen van een bus tot camper en wil een bedje voor onze kleine maken dat ook weer verwijderd kan worden als we het niet nodig hebben. Mijn idee is als volgt:
in de zijwand van de bus aan ons voeteneind een bedje ophangen van 120x60cm. Dus parallel aan de wand, in de lengerichting van de bus. Ik wil het bedje van hout maken en aan de lange kant met een aantal M8 bouten bevestigen in rampamoeren in de wand. Ik zorg dan dat de rampamoer zo diep is dat deze ruim door de schrootjes gaat en ook grotendeels vast zit in een houten balk erachter. Totaal ongeveer 20mm bijvoorbeeld. Ik wil deze ook insmeren met wat lijm voor de zekerheid. Aan de andere zijde van het bedje zullen kabels/touwen of wat dan ook aan het plafond vastzitten d.m.v. ogen die ook in een rampamoer in het hout van het dak zit bevestigd. Zo komt niet alle kracht op de bouten in de wand, maar wordt dit verdeeld tussen de wandbevestiging en plafondbevestiging.
Op deze manier kunnen we het bedje er dus makkelijk uithalen en zie je alleen nog subtiel de rampamoeren in de wand en het dak. En dus geen lelijke grote ogen en haken.

Jullie zullen begrijpen dat we het allemaal wel veilig willen voor onze kleine. Dus ik was heel benieuwd of de rampamoeren geschikt zijn voor zoiets. Ik kan namelijk nergens op internet vinden hoeveel trekkracht/gewicht deze moeren kunnen hebben.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om er een mooie en goede constructie van te maken! Alle tips zijn welkom.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Een M8 bout, 8.8 kwaliteit kan tot ongeveer 2900kg belast worden op trekkracht en 2175kg op afschuiving (loodrecht).

Bron: https://www.wurth.nl/media/downloads/pdf/pim_1/01_Bevestigingsmaterialen.pdf

Een 8mm houtdraadbout die voor 40mm ingedraaid is heeft een gemiddelde uittrekkracht van ongeveer 400kg

Bron: (tabel 4.4 op pagina nummer 33)

Ik denk dus dat je je geen zorgen hoeft te maken, maar mocht de boel instorten, ik ben geen constructeur dus niet bij mij komen klagen.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik denk dat die gegevens vd rampamoer wel op de doosjes staan bij de Hornbach online.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Ik vermoed het wel. Dat doen ze bij Hornbach ook bij de doosjes met pluggen.
Heb je al gekeken daar?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
Mss morgen ff erheen bellen?

Maar goed... als je het bij wijze van spreken in piepschuim draait, dan heb je alsnog nx aan die gegevens.
 

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
198
46
Grönnen
De ijzerwaren zullen niet de beperkende factor zijn logischerwijs.
Ik zou kijken of er ergens een sterk punt in de buurt is, een schroef ergens uitdraaien en met een langere schroef een lat/strook/balk oid mee vast zetten, op 2 punten en dan daar weer iets aan maken, dan is dat naderhand ook weer zonder schade te verwijderen.
Maar dat kan een aardige puzzel en denken zijn.
Iets van staal, meubelbuis maken ?

Ik zie in je vraag dat je er geen probleem mee hebt om meerder schroeven en lijm te gebruiken.
In dat geval, een plaatje berken multiplex, in het midden een slotbout met oog en dan met meerdere schroeven vastzetten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.916
2.536
Als ik een bedje van 60 x 120 lees, dan kan dat nooit een groot kind zijn. Dus het heeft het gewicht van een paar boeken. Ik zou me eerder zorgen maken wat er met dat bed gebeurt, mocht je ooit bij een ongeluk betrokken raken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.