Bedbankje van eiken spoorbielzen en douglas steenschot

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.275
606
Moordrecht
Hola, mijn werkstuk wordt dus bovenstaande. Douglas frame en eiken zitting

Om de boel een klein beetje te laten uitspringen wordt de zitting zwevend.

Mijn eerste vraag: om de zitting zwevend te maken heb ik volgende gejat, ehh, bedacht..1000027902.jpg

Mijn vraag: gaat douglas dat gewicht, 4 cm eiken en 100 kilo van mij, houden? Dus 3 of vier van deze steunen, met deuvels in het frame. De steunen wilde ik van Mahonie traptreden maken.
Bovenste plaatje is van de korte kant op de zitting gekeken, onderste het frame van boven.

2e vraag: omdat de opdracht is om zoveel mogelijk te laten zien dat het gebruikt hout is, wilde ik de zichtzijde van het Douglas frame in de oorspronkelijke ruwheid laten zien, maar op verzoek van mij vrouw dan wel zwart maken, omdat het voor ons bed komt te staan en deze ombouw is ook zwart

Maar: Ik heb Trae lix zwarte beits op waterbasis en dit pakt niet goed op het ruwe hout. 2e proef schoongemaakt met aceton, maar dat dekt nog minder. Schoon hout geen enkel probleem. Hoe ga ik dit aanpakken?

1000027900.jpg1000027901.jpg

Tot slot nog een plaatje van het te gebruiken hout;

1000027903.jpg
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.275
606
Moordrecht
dat ruwe hout is geen maagdelijk hout omdat het spoorbielzen zijn ?
Nee, de steenschotten. Als het echte steenschotten zijn is het ook wel logisch, jarenlang olie spuiten heeft zo z'n gevolgen. (ik heb op een steenfabriek gewerkt). Ik ben er overigens ernstig over aan het nadenken om het frame toch maar volledig eiken te maken, dan vervallen allebei mijn vragen tegelijk
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.530
583
Het verhaal is mij niet duidelijk. In de titel staat " spoorbilzen" .

Je gaat toch geen echte, geïmpregneerde , spoorbilzen in je huis zetten?

groeten,

groeten

Ornament
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.275
606
Moordrecht
Klopt, zonder creosoot. Dat ruik je echt heel goed en dat is hier niet het geval. Ik heb er al een meubel van gemaakt wat al enkele jaren staat te pronken in mijn huis, dit is een overblijfsel. Er is toen overigens dezelfde opmerking gemaakt ;)

1726431155789.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.