Bed van eiken met metalen poten

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb een leuk klusje afgerond deze week. Ik mocht een 2 persoons bed maken. Ik had een aantal voorbeeld fotos gekregen met de ideeën die ze hadden. De poten van de éne foto, de nachtkastjes van een andere foto, en het hoofdbord van weer een andere foto. Met mijn beste tekenkunsten die ik uit de kast kon halen heb ik er een schets van gemaakt in Sketchup.
Het idee was perfect dus kon de uitvoering beginnen.

Het moest een "robuust" bed worden, dus noesten waren welkom. Dus met dat idee heb ik het hout uitgezocht.
20211115_212959.jpg








20211012_205955.jpg

De poten heb ik laten lassen en poedercoaten door de plaatstelijke smid. Keurig gemaakt vanaf een pentekening die ik had gemaakt met de maten. Inclusief kunststof doppen om beschadiging aan de vloer te voorkomen. Het is 8x8cm koker.
20211222_113644.jpg
20211222_113653.jpg


Ik kon dus bezig met het houtwerk. Niet heel spannend, maar wel leuk om te doen. De poten moesten "in" het hout komen. De buitenkant moest vlak met het frame. Zo kreeg ik automatisch aan de binnenkant een steun voor de lattenbodems. Ik heb de bouten die erin zitten later vervangen door zwarte meubelschroeven. Het komt niet in het zicht, maar het is minder scherp, wat wenselijk is met het bed opmaken.
20211222_201012.jpg20211222_213316.jpg



De nachtkastjes zijn zwevend geplaatst. Ik heb op de zijkant van het bed 2 rampamoeren gezet, en vanaf de binnenkant van het nachtkastje aan het bed vastgezet met 2 moeren. De achterkant is bewust een stukje opgelaten om kabels voor bijv. een oplader er doorheen te kunnen halen.
20211224_223958.jpg20211222_200949.jpg


Het hoofdbord is iets achterover geplaatst. Een paar graden maar, maar het valt wel op.
Ik had een partijtje hout uitgezocht, en ik leg ze meestal naast elkaar neer in de werkplaats om voor mezelf te kunnen kiezen welke plank waar moet komen.
Ik was er een beetje mee aan het schuiven en sorteren, toen ik 2 planken zag die wel op elkaar leken. Ik had het eerst niet in de gaten, maar toen ik ze naast elkaar neer legde, zag ik het opeens. Deze 2 zijn uit 1 stuk gezaagd. Het is dus een mooi gespiegeld stuk. Ik heb meteen beslist dat het hoofdbord hiervan gemaakt moest worden. Ik heb ervoor gekozen om de noest in het midden te zetten. De nerven lopen heel erg mooi door.
Het waren strakke planken, maar ik heb er met wat creatief schuren een levendig geheel van kunnen maken.
20211226_223858.jpg
20211226_223939.jpg

De middenbalk zit er hier nog niet in. Het beslag ervoor zit er wel op. De middenbalk word een simpele vuren balk met in het midden een extra steun.
Ik had het liefst alles in een olie gezet, zodat het hoofdbord wat mooier uit zou komen. Maar alles is 3x in de Skylt gezet voor een goede bescherming.

Het bed word maandag opgehaald, en ik zal ze vragen om wat foto's te maken op de eindbestemming.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Dank je!

Er komen 2 lattenbodems in. De metalen poten fungeren eigenlijk als drager, en in het midden komt er nog een drager. Of bedoel je dan niet?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.208
519
Eanske
ingoogni.nl
Als je klant nu ook nog in de financiële sector zit, de knoest is net een gestileerd €uro symbool met een $dollar slinger er doorheen. De € nog een klein beetje met wat donkere vernis aanzetten.

Ga je de bovenrand van de kastjes ook nog een schuurbehandeling geven, of komen we dat weer in het voeteneind tegen?
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Als je klant nu ook nog in de financiële sector zit, de knoest is net een gestileerd €uro symbool met een $dollar slinger er doorheen. De € nog een klein beetje met wat donkere vernis aanzetten.

Ga je de bovenrand van de kastjes ook nog een schuurbehandeling geven, of
Haha nu je het zegt, zie ik het ook.

Alleen het hoofdbord heeft "natuurlijke" randen omdat dat dat de eyecatcher is. De rest is rustig gehouden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.