Bed maken, met welk hout?

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
860
199
Twello
Goedendag allen,
Mijn zoon wil een tweepersoonsbed.
Zwart. :(

Daarmee is de houtsoort eigenlijk irrelevant geworden. Niets geen mooi eiken, iepen of andere mooie houtsoort.
Ik heb gekeken naar zo'n zweeds bed en dat voor die prijs kan ik het eigenlijk niet maken, maar hardboard met karton vind ik eigenlijk geen materiaal om in huis te zetten.

Wat zouden jullie gebruiken?
Omdat het zwart is mijn eis goedkoop en het moet glad af te werken zijn. Het moet ook nog een strak bed worden dus net geen rechthoekige plaat voor en achter.

Ik snap dat het niet logisch is om goedkoop te wensen en zwart en geen gebruik te maken van dat Zweedse merk.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.168
436
Heb je een simpel schetsje dan krijg je betere tips.


moet het bijvoorbeeld iets met poten worden of meer een bak die op de grond staat eventueel met laden er onder of iets dergelijks?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
394
184
56
Luzy Saint Martin
Essen en dan zwart beitsen met waterbeits, werd in de jaren ‘80-‘90 veel gedaan.
Als je geen houtstructuur wilt dan is Mdf en een spuitbus zwarte lak je vriend
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.168
436
van vuren kan je een prachtig stevig bed maken
maar vuren strak en zwart schilderen is een behoorlijk klusje
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.276
967
Ulvenhout
Als je het van eik kan maken (oude tafels zijn soms gratis af te halen) kan je dat heel mooi zwart beitsen. Of behandelen met oostindische inkt. Dan is het wel zwart maar zie je nog mooi de tekening van het hout.
Hoe maak je de bedbodem?
 

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
102
135
Bij een bed moet je ook rekening houden met de standaard maat van een matras. Dus 80 of 90 breed, en 200 tot 220 lang. Dat zijn dezelfde maten als gangbare bedbodems (die vaak ook geveerd zijn voor meer comfort en het matras goed ondersteunen).
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.955
969
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Goedendag allen,
Mijn zoon wil een tweepersoonsbed.
Zwart. :(

Daarmee is de houtsoort eigenlijk irrelevant geworden. Niets geen mooi eiken, iepen of andere mooie houtsoort.
Ik heb gekeken naar zo'n zweeds bed en dat voor die prijs kan ik het eigenlijk niet maken, maar hardboard met karton vind ik eigenlijk geen materiaal om in huis te zetten.

Wat zouden jullie gebruiken?
Omdat het zwart is mijn eis goedkoop en het moet glad af te werken zijn. Het moet ook nog een strak bed worden dus net geen rechthoekige plaat voor en achter.
Tulpenhout (Yellow Poplar - Liriodendron)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.942
830
Enschede, Twente
Je hebt zwart en je hebt zwart. Wil je nog iets van houtnerf zichtbaar houden, dan heeft dat ook consequenties voor de keuze van het hout. Hetzelfde geldt voor de gewenste stevigheid. Hoe sterker het materiaal, des te subtieler het meubelstuk kan zijn.

Ik heb (heel lang geleden) een tweepersoons bed gemaakt van eiken. Gewoon in de olie gezet. Constructief vrij simpel: aparte delen, dus hoofd- en voetbord, twee zijstijlen en een midden langsversteviging. Alle buitendelen waren samengesteld uit een binnenbalk (4x4) en een buiten-plaat (simpel gesteld). Voeten half op de buitenzijde op de borden.
Verbindingen halflap met onderliggend een rampamoer, dus bevestiging met machineschroeven. De stevigheid kwam uit spandraad dat in kruisvorm toegepast werd - dus per zijstijl twee verbindingspunten en samenkomen op de middenbalk, in het midden. Met spanners.
Twee bedbodems van die winkel gebruikt. Wel hele goede matrassen gekocht (twee, zodat je per persoon het ideaal kunt benaderen).
Was heel stabiel en toch nog uitneembaar/transportabel.

Nog iets: als je de maat beperkt tot 140 breed (dat heet volgens mij een twijfelaar), dan kun je met één matras uit de voeten. Persoonlijk houd ik niet van die 'oplossing' om de naad tussen twee matrassen op te vullen.
 

Wouterst

Actieve deelnemer
31 mei 2022
336
150
Boxtel, Noord-Brabant
Als ik de YouTube informatie goed begrepen heb kun je eik goed zwart maken met een mix van azijn en staalwol. De reactie werkt met de tanines in het hout, mocht het eikenhout niet zwart genoeg worden dan kun je het altijd weken in thee om tanines toe te voegen voor meer reactie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Als ik de YouTube informatie goed begrepen heb kun je eik goed zwart maken met een mix van azijn en staalwol. De reactie werkt met de tanines in het hout, mocht het eikenhout niet zwart genoeg worden dan kun je het altijd weken in thee om tanines toe te voegen voor meer reactie.
Dit is afhankelijk van het stuk eiken. Komt dit niet allemaal van dezelfde boom dan kan je kleurverschillen krijgen. Dat met thee heb ik geprobeerd. bij mij geen verschil. Doe gewoon een proefje. Denk eraan dat de kleur bij ijzerazijn erg oppervlakkig zit. Oostindische inkt is ook een prima middel om hout mooi zwart te krijgen.
Hout bewerkt met ijzerazijn gaat pas leven als er er een afwerking op doet.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
860
199
Twello
Ja, zoiets als bijgevoegd plaatje. Maar dan moet het achterbred wel op echte poten. Vraag me niet waarom maar dat wil ie. Twee matrassen van 90*200 en hij heeft 1 bedbodem van 90 en 1 van 80 cm breed, beiden krijgertjes. Om het lekker spannend te maken heeft die van 80 ook nog een keer niet over de hele breedte latten.
Het hoofdbred mag wel over de hele breedte op de vloer.
1727291052161.png
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.