Vandaag een opgefrist bootje op een vers gemaakte bootstoel geplaatst. Het spul gaat opgesteld worden in het "Sportimonium" in Hofstade.
De open zeilboot in kwestie is een BB11, genoemd naar de Noorse ontwerper Borge Bringsvaerd. Ontworpen in 1656 als eenheidsklasse, er werden er ongeveer een 1300 van gebouwd.
Karveel beplankt (met dat klote hol- bolprofiel) heel lastig om nieuwe stukken huidgang in te passen.
Eiken spanten (gestoomd), mahonie beplanking, en een ijzeren ballastkiel van 275kg.
Ovalen rondhouten in gelamineerd douglas.
Het bootje heeft een grote opknapbeurt gekregen, deze loopt quasi op z'n eind, structuur, dek en romp werden onder handen genomen.
Maar altijd in het achterhoofd dat het uiteindelijke doel een museale opstelling gaat worden.
De romp boven de waterlijn gaat afgewerkt worden met biopin bootlak. De ingekleurde bootolie van hetzelfde merk staat er al op.
Voor dat uiteindelijke doel moest er ook een fatsoenlijke bootstoel komen.
Aan de slag dan maar, met mallen de rompvorm overnemen, deze vormen overbrengen op tekening, en aan de slag met wat hout en draadstangen om iets ineen te breien.
Bouwmateriaal is Lariks geworden, mooi droog, en mooie vlakke en rechte balken van 53 x 153mm brut.
Mallen voor het overnemen van de rompvorm. Wat latjes en nieten, meer is daar niet voor nodig.


De eerste onderdelen in voorbereiding.

Al wat onderdelen klaar voor de samenbouw.

Dat begint er al op te lijken.

Volgende stap, het samenbouwen van de diverse onderdelen tot één geheel.

Klaar voor het aanbrengen van x* aantal lagen bootolie.

En finaal, het einddoel bereikt. Oud en nieuw op één plaatje.


* die "X" kan je lezen als 7 lagen olie, 4 lagen bootolie + 3 lagen bootlak.
De open zeilboot in kwestie is een BB11, genoemd naar de Noorse ontwerper Borge Bringsvaerd. Ontworpen in 1656 als eenheidsklasse, er werden er ongeveer een 1300 van gebouwd.
Karveel beplankt (met dat klote hol- bolprofiel) heel lastig om nieuwe stukken huidgang in te passen.
Eiken spanten (gestoomd), mahonie beplanking, en een ijzeren ballastkiel van 275kg.
Ovalen rondhouten in gelamineerd douglas.
Het bootje heeft een grote opknapbeurt gekregen, deze loopt quasi op z'n eind, structuur, dek en romp werden onder handen genomen.
Maar altijd in het achterhoofd dat het uiteindelijke doel een museale opstelling gaat worden.
De romp boven de waterlijn gaat afgewerkt worden met biopin bootlak. De ingekleurde bootolie van hetzelfde merk staat er al op.
Voor dat uiteindelijke doel moest er ook een fatsoenlijke bootstoel komen.
Aan de slag dan maar, met mallen de rompvorm overnemen, deze vormen overbrengen op tekening, en aan de slag met wat hout en draadstangen om iets ineen te breien.
Bouwmateriaal is Lariks geworden, mooi droog, en mooie vlakke en rechte balken van 53 x 153mm brut.
Mallen voor het overnemen van de rompvorm. Wat latjes en nieten, meer is daar niet voor nodig.


De eerste onderdelen in voorbereiding.

Al wat onderdelen klaar voor de samenbouw.

Dat begint er al op te lijken.

Volgende stap, het samenbouwen van de diverse onderdelen tot één geheel.

Klaar voor het aanbrengen van x* aantal lagen bootolie.

En finaal, het einddoel bereikt. Oud en nieuw op één plaatje.


* die "X" kan je lezen als 7 lagen olie, 4 lagen bootolie + 3 lagen bootlak.