Barktus eerste werkplaats

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Na diverse malen buiten hebben te moeten werken gaat het er van komen; een eigen werkplaats. In dit geval ga ik gebruik maken van de huidige schuur die er al staat. Enige voorwaarde is dat de fietsen er in kunnen staan wanneer ik er niet bezig ben en dat er wat tuingereedschap ondergebracht kan worden. In dit topic wil ik advies vragen wanneer nodig en natuurlijk de voortgang laten zien. :rolleyes:

Om een indruk te geven van de schuur, deze is 3m diep en 3,4 meter breed (10,2m²) en 2,25m hoog. Geen supergrote ruimte dus, maar met slim werken is dat helemaal geen probleem. Zo wil ik bijvoorbeeld een french-cleat systeem gaan gebruiken en andere slimmigheden. Hieronder wat foto's van hoe de schuur nu is. Alles wat er nu staat gaat eruit. De koelkast is overbodig, de vriezer staat inmiddels binnen. :p


Huidige situatie

IMG_3383.jpg IMG_3384.jpg

Zoals op de foto's te zien is, is de schuur gemaakt van "waaibomenhout" . Niet de wand waaraan je gewicht wil gaan hangen. Omdat dit wel nodig is heb ik besloten een frame in de schuur te maken en deze te bekleden met osb plaat. Waar mogelijk worden frame-delen aan de balken in het dak vast gemaakt, waar mogelijk worden ze ook vast gemaakt aan de vloer. Elk framedeel wordt tevens over de lengte vanaf de buitenkant vast gezet met schroeven om de 30/40cm van elkaar.
Momenteel ben ik uitgegaan 5x5cm balken en 18mm dik OSB-3. Als de balken dunner kunnen (goedkoper) dan kan ik daar zeker naar kijken, maar ik wil wel genoeg stevigheid houden. Tevens moet ik hier nog elektra achter verwerken. Om zelf een idee te krijgen hoe dit eruit komt te zien heb ik een tekening gemaakt welke hieronder te zien is.

Als tip kreeg ik al om de grote (244x122) osb platen te vervangen voor kleinere (122x66) omdat dit makkelijker te hanteren zou zijn. Als jullie nog meer tips of ideeën hebben dan hoor ik dat graag! Zo vraag ik me bijvoorbeeld af of ik de boel moet isoleren en wat er nog beter kan?


Gewenste situatie

Schermafbeelding 2020-04-12 om 17.57.46.jpg Schermafbeelding 2020-04-12 om 17.58.39.jpg Schermafbeelding 2020-04-12 om 17.58.27.jpg


Links in de schuur waarop de foto's nu een stellingkast en wat hout te zien komt over de volledige breedte een werkbank te staan. Rechts moet een hout-rek komen dat ik zelf maak en aan de muur ga bevestigen. Hiervoor heb ik in een ander topic al eens advies gevraagd en dat advies ga ik daar dan ook toepassen. Tevens moet ik rekening houden met de naar buiten opslaande deuren voor het gemak zit er naast elke deur ± 100cm ruimte.


Elektra
Achter de platen komen diverse elektra aansluitingen te zitten en ook de verlichting in de schuur krijgt een update naar mooie led lichtbakken. Dit doe ik geheel zelf, gezien ik elektricien ben mag dat geen probleem zijn ;)


Start van het project

Omdat ik een nieuwe zaagtafel had gekocht en ik een start wilde maken aan het schuur project heb ik daarvoor een frame gemaakt dat verrijdbaar is. Onderstaand daarvan het resultaat.

IMG_3385.jpg


Vragen of opmerking?
Graag!
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.592
540
Steenbergen, Noord Brabant
Ik zou isolatie meteen meepakken. Je gaat immers een spouw creëren, dan is dat eenvoudig. Zowel voor de temperatuur als voor het geluid. s’Zomers koel en s’winters niet zo koud, da’s prettig klussen.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Ik zou isolatie meteen meepakken. Je gaat immers een spouw creëren, dan is dat eenvoudig. Zowel voor de temperatuur als voor het geluid. s’Zomers koel en s’winters niet zo koud, da’s prettig klussen.

Kan dat gewoon glas of steenwol zijn?
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Doe dan steenwol, dat heeft ook geluidswerende eigenshappen, wel een dampdichte laag aan de binnen zijde spleetjes en en dergelijke goed aftapen, aan de buiten zijde voldoende ventilatie.
 

kiefw00

Actieve deelnemer
1 mrt 2012
91
2
wolvega
zou de vloer ook mee pakken ivm optrekken vocht en warmte.
over de bestaande tegels dampdichtte folie-pirplaten-houten platen en je hebt een lekkere vloer om op te werken
of een geisoleerde betonvloer
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
82
natuurlijk is een geïsoleerde schuur mooi en een p
mooi project om te maken. Maar terug naar de basis, je wilde een werkplaats je voor je zaagtafel.

Je huidige schuur noem je waaibomen hout. hoewel het op de foto lastig beoordelen is ziet het er toch redelijk degelijk uit. Met een paar 5x5 balkjes en wat osb ga je daar niet veel aan toevoegen.

Begin bij het begin. Stel jezelf wat vragen: wat heb ik minimaal nodig, wat zou een pré zijn en wat is mijn ideale werkplaats? zet dat de kosten en tijdsinvestering tegenover.
 
Laatst bewerkt:

LinkinTED

Nieuw lid
25 dec 2014
2
0
Ik zou isolatie meteen meepakken. Je gaat immers een spouw creëren, dan is dat eenvoudig. Zowel voor de temperatuur als voor het geluid. s’Zomers koel en s’winters niet zo koud, da’s prettig klussen.
Heeft alleen zin als je het ook verwarmt (en/of koelt)... anders is het een kwestie van tijd, dan is het in de schuur bijna net zo koud/ warm als buiten.
 

rinusdevos

Actieve deelnemer
10 okt 2016
111
13
Arnhem-Nijmegen
Heeft alleen zin als je het ook verwarmt (en/of koelt)... anders is het een kwestie van tijd, dan is het in de schuur bijna net zo koud/ warm als buiten.

Verkeerde knop gedrukt, mn hele reactie weg...

Korte samenvatting: ik zou het zeker isoleren. Maar niet vanwege de stevigheid (die verbeterd namelijk niet zo veel dat je alsnog zwaar gereedschap aan de wand kan bevestigen), maar vanwege het klimaat binnen (denk dan ook aan het dak isoleren). In de winter kun je dan ook extra verwarmen met enig rendement. (Mijn ervaring is ook dat ik met name in de wintermaanden in de schuur ben aan het werk ben, omdat het dan toch al donker buiten is).
En kunnen die OSB platen niet minder dik (dan wel bij voorkeur de 122X244 gebruiken)? Als je gebruik maakt van french-cleat, dan heb je elke 50cm een stevig punt voor solide verankering. Het geldt dat je uitspaart kun je dan uitgeven aan hout dat er iets beter uitziet, dat zou ik in ieder geval gedaan hebben.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.763
146
Rotterdam
Heeft alleen zin als je het ook verwarmt (en/of koelt)... anders is het een kwestie van tijd, dan is het in de schuur bijna net zo koud/ warm als buiten.

Gewoon flink hard aan de slag, dan is hij zijn eigen kachel.
En als hij er een dakraam in maakt, kan de zon het binnen verwarmen.
Door de isolatie blijft die warmte dan nog even hangen.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Heeft alleen zin als je het ook verwarmt (en/of koelt)... anders is het een kwestie van tijd, dan is het in de schuur bijna net zo koud/ warm als buiten.

Volgens mij gaat het met isoleren vooral om het stabiliseren van de temperatuurwisselingen? M.a.w., ja het zal op den duur koud worden in de winter, maar wel geleidelijker en dat is bevorderlijk voor al het materiaal en gereedschap in het schuurtje. Ik ben het dus pertinent oneens met de bewering dat isoleren alleen zin heeft als je gaat verwarmen.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Klopt. In je schuur zal het minder snel afkoelen, dus de kans dat water gaat condenseren op je metalen gereedschap is veel kleiner. En daarmee dus ook de kans op roesten. Al mijn gereedschap ligt in een geïsoleerde en geventileerde, maar niet verwarmde schuur, en dat gaat al zeven jaar prima.
 

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Is de huidige houten schuur op een fundering geplaatst? Je kan er van alles inbouwen maar als de bodem deze belasting niet aankan en gaat verzakken is het natuurlijk zonde van je geld en moeite.
 

Barktus

Actieve deelnemer
29 dec 2019
77
0
Het is even geleden, maar gezien het nu bouwvak is gaat het er aankomende weken toch van komen.

Om een aantal vragen te beantwoorden: Ja de fundering kan het gewicht aan.
Nee, er komt geen dakkoepel in. Maar wel led licht en voldoende wandcontactdozen.

Verder vraag ik me af, zou 9mm underlayment ook voldoende zijn?

Wat betreft het isoleren ben ik er nog niet aan uit:
Ik werk normaal gesproken ook buiten/onverwarmd. En als ik het koud krijg heb je altijd nog een elektrische kachel. Daarbij zei iemand me: Vroeger waren schuren en werkplaatsen ook niet geïsoleerd, en dat ging prima. En mocht je het daarna alsnog willen, kwestie van platen losschroeven en isolatie en folie erin. Daarnaast bestaat de kans dat de schuur ergens de komende jaren uitgebreid wordt in breedte ook nog.

Doe ik het wel, dan kijk ik direct tegen een extra kostenpost van om en nabij 400 euro aan. Iets waar ik eigenlijk niet direct op zit te wachten. Gezien het kostenplaatje wat het nu al kost

Hoe kijken jullie tegen het bovenstaande aan?

P.S. gereedschap staat inmiddels al een dik half jaar in de schuur, geen merkbaar verschil.
 
Laatst bewerkt:

Woody65

Actieve deelnemer
12 apr 2020
58
4
Warmte zou voor mij ook geen probleem zijn. Merk alleen in onze werkplaats ( ook ongeisoleerd ) dat er in het hout teveel vocht komt te zitten wat de verwerking niet ten goede komt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.