Bankschroef van pijpklem aan de werkbank

Berm

Actieve deelnemer
Ik heb twee bankschroeven, elk aan een zijde van mijn werkbank en dat is genoeg, maar.... Soms wil je de bankschroeven in lijn hebben, bijvoorbeeld bij het bewerken van lengtes, zoals het kantschaven van een lange dunne plank... Ergens op internet had ik een filmpje gezien van iemand die twee planken en een pijpklem tijdelijk aan een tafel klemde... Dat leek mij leuk: een tijdelijke / eenvoudig te demonteren extra klem, in lijn met de gewone bankschroef. Eenvoudig te demonteren, maar niet zo, dat alles losvast aan elkaar zit en alleen vast blijt zitten als de klem is aangedraaid. Een pijpklemschroef voor op de werkbank die er niet af wil vallen als je de bekken losdraait.... Het idee was geboren; hieronder rechts de schets ( de linker is van mijn verplaatsbare en in hoogte verstelbare (Ikea-kruk) slijptafel voor mijn waterstenen).

IMG_20201106_112503.jpg

Berm

Actieve deelnemer
Ik heb de aandraaiende kant van de klem onder de werkbank gedaan, om geen last te hebben van het uitstekende draadeinde met handvat. Voor de "vaste" bek is eerst een houten afdek/bevestigingsplaat gemaakt. Trouwens, he gebruikte Eikenhout is van een oude bedplank die ik gevonden heb voor mijn huis aan de Maas...hij was gedumpt op een zandstrandje en was niet in het water geweest.

IMG_20201106_181642.jpg
IMG_20201106_181730.jpg

Berm

Actieve deelnemer
De binnenbek, tegen de werkbank en uitgelijnd met vaste bankschroef, heeft twee ingelijmde pennen, waarmee hij in de werkbankrand is te drukken en er makkelijk weer uit te halen is, wanneer je de pijpklem in de weg vindt zitten.
De buitenbek is de Eiken bedplank van het Maasstrandje, verticaal geplaatst. Even passen en dat de verdere uitlijning met de werkbankpoot bepalen waar hij bewust vlak langs loopt.

IMG_20201108_220808.jpgIMG_20201108_223316.jpg

Berm

Actieve deelnemer
Ik heb de pijpklem bewust aan de rechterzijkant van de Eiken klembekken gedaan, om zo ook de mogelijkheid te hebben om iets groots verticaal in te klemmen; iets wat bij een normale bankschrijf soms problematisch is. De pijp loopt zo aan de rechterkant van de rechter werkbankpoot en niet er doorheen. De uitzetter, die aan de rechter-onderkant van het voorblad van de bankschroef komt, moet nu zodanig gemaakt worden, dat hij gesteld en gefixeerd kan worden.
Daarvoor heb ik dubbel verlijmd multiplex gebruikt, met drie rijen gaten boven elkaar, met een voorplaat waarin drie corresponderende gaten schuin onder elkaar zitten, 0.5 cm horizontaal verschoven en een achterplaat gelijk aan de voorplaat.
Het "stellen" van de uitzetter gebeurt met een houten paspen die je in drie stapjes schuin naar onderen verplaatst en dan weer bovenaan begint... Om de corresponderende gaten goed over te kunnnen brengen van de voorplaat op de achterplaat, heb ik eerst de pen gedraaid en die voorzien van een markeerspijkertje.

IMG_20201109_180746.jpgIMG_20201110_181100.jpg

Berm

Actieve deelnemer
Als je recht voor de pipeclamp staat, hangt de pijp horizontaal in een geleideblok, rechtsonder van de bekken. Bij het klemmen heeft de linkerkant van de bek daardoor de neiging iets minder te klemmen dan de rechterkant. Dit ben ik tegengegaan, door de fixeerpen van de uitzetter, verticaal gezien, rechtsonder de pijp te monteren. Wanneer de klem zich vastgrijpt aan het werkstuk en de linkerkant van de bek ietsje minder wil klemmen, zorgt de pen in de uitzetter rechtsonder ervoor dat de voor bek linksbovenin juist weer wil aantrekken. :cool:

De vertikale Eiken voorzijde heeft onderin een horizontaal gat, waarin een houten pen draait vanuit de uitzetter. De uitzetter staat aan de onderkant altijd iets verder uit dan de gewenste bekklemopening om goed te kunnen klemmen.

De voorkant van de pijp is afgedicht met een eiken dop. Het geheel is in de lijnolie gezet.

Het werkt naar volle tevredenheid en blijkt nauwelijks in de weg te zitten; de pijpklem zal dus slechts af en toe verwijderd worden wanneer ik die ruimte aan de voorkant van mijn werkbank echt vrij wil hebben.

IMG_20201113_184126.jpgIMG_20201123_153243.jpgIMG_20201123_153351.jpgIMG_20201123_160022.jpg

• Leuk
Waarderingen: Superkees

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.