bandschuurmachine kopen / haaks monteren

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
dag allen,

ik sta op het punt een bandschuurmachine aan te kopen. de maktec mt941 lijkt mij een goed toestel, maar ik heb nog één vraag: ik zou de scuurder bij gelegenheid ook graag haaks op een tafel monteren (bijvoorbeeld om kanten van planken glad te schuren voor het verlijmen;
gaat dit met zo'n toestel, of rolt de schuurband er dan van af?

heeft er verder iemand ervaring met de maktec?


mvg

joris
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Een bandschuurmachine kan je in eender welke positie gebruiken, de rol zit er erg strak op en valt niet af (ander zou hij slippen ipv te schuren)
Ik ken de maktec niet, maar gewoonlijk is de boven of zij kant plat met gaten voor klemmen zodat je ze kan statisch kan monteren op een werkbank.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De Maktec heeft, net als de meeste goedkope instapmodellen geen gaten in de zijkant om hem ergens op vast te schroeven. Ook de mogelijkheid om een schuurraam te gebruiken ontbreekt.

Een standaard zal volledig zelf geklust moeten worden.

Weet je het type zeker, het huidige model op de Makita site is de M9400? Tenzij het een tweedehands betreft natuurlijk.
Makita maakt om strategische redenen voor bepaalde landen budgetmodellen die in Nederland niet verkrijgbaar zijn via de officiële dealers. De MLT100 zaagtafel is daar een voorbeeld van. De kwaliteit is daarbij niet wat je normaal van zo'n merk verwacht.

Vooral de UK en de oost Europese landen zijn afnemers van deze machines. Zaken als HBL Online (Gereedschapcentrum) en Rotopino handelen veel in deze machines en zijn volgens de Makita site ook geen officieel dealer.

Ik zou voor de 9903 van Makita gaan. Veel meer waar voor je geld. En daar zitten wel gaten in de zijkant.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
dag allen,

ik sta op het punt een bandschuurmachine aan te kopen. de maktec mt941 lijkt mij een goed toestel, maar ik heb nog één vraag: ik zou de scuurder bij gelegenheid ook graag haaks op een tafel monteren (bijvoorbeeld om kanten van planken glad te schuren voor het verlijmen;
gaat dit met zo'n toestel, of rolt de schuurband er dan van af?

heeft er verder iemand ervaring met de maktec?


mvg

joris

Om planken haaks en vlak te krijgen voor het verlijmen zal je toch een andere oplossing moeten zoeken. Los uit de pols op een stationair opgestelde bandschuurmachine gaat helemaal fout lopen. Planken vlakken voor het verlijmen doe in met een handschaaf of op een vlak/vandiktebank.
Een stationair opgestelde bandschuurmachine gebruik je om werkstukken te modelleren. Bijvoorbeeld om rondingen aan te brengen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.