Bandschuurmachine ervaringen gevraagd

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Mijn huidige bandschuurmachine (een deWalt dw433) is helaas in rook opgegaan. Ik was mijn tuintafel aan het schuren, toen hij opeens rare luchtjes begon af te geven, met bijbehorende rook. De motor is dus helaas doorgebrand. Ik heb deze machine al een hele tijd, en ook al meerdere keren gerepareerd. Maar nu dus tijd voor een nieuwe.

Mijn voorkeur is deWalt, maar ik sta ook open voor andere merken. Wie heeft goede tips? Een pré is een machine waar ik een afzuigslang op aan kan sluiten. Een losse stofzak ben ik geen fan van.
De deWalt is/was een vrij zware machine, en dat beviel opzich prima.

Graag hoor ik jullie bevindingen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Ik herinner me dat topic nog wel vaag, maar kan het zo snel niet vinden.

Vwb de makita die jii hebt, hoe is de stofafzuiging van de oudere machines?
En zijn de banden goed verkrijgbaar? Ik werk nu met banden van 73 breed en zijn goed te krijgen.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
607
141
59
Linter
Ik heb de Chinese variant van de makita met 10cm brede banden.
Je krijgt er 20 banden bij.
Verder zijn de banden tot korrel 240 zeer courant verkrijgbaar.
Ben zeer tevreden van de machine en een goede aansluiting voor een afzuiging
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Ik heb de Chinese variant van de makita met 10cm brede banden.
Je krijgt er 20 banden bij.
Ik ben persoonlijk geen fan van de chinese clonen. Ik betaal liever wat meer, en dat er genoeg onderdelen leverbaar zijn en blijven.

Maar ik lees wel dat iedereen tot nu toe de 10cm brede versie heeft. Ik heb nu de 75mm brede versie, maar iets breder lijkt me wel wat sneller gaan, dus positief.
Als de banden maar goed leverbaar zijn.

Als ik een beetje op het net struin, dan zijn veel machines op dit moment helaas niet leverbaar. Komt natuurlijk door het hele coronagebeuren, maar het blijft vervelend als je snel een machine nodig hebt.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
607
141
59
Linter
Ik ben persoonlijk geen fan van de chinese clonen. Ik betaal liever wat meer, en dat er genoeg onderdelen leverbaar zijn en blijven.

Maar ik lees wel dat iedereen tot nu toe de 10cm brede versie heeft. Ik heb nu de 75mm brede versie, maar iets breder lijkt me wel wat sneller gaan, dus positief.
Als de banden maar goed leverbaar zijn.

Als ik een beetje op het net struin, dan zijn veel machines op dit moment helaas niet leverbaar. Komt natuurlijk door het hele coronagebeuren, maar het blijft vervelend als je snel een machine nodig hebt.
Ik heb er ook wel even moeten opwachten, en een echte favoriet van de Chinezen ben ik ook niet.
Maar voor een prijs een stuk onder de 100 euro wou ik het wel proberen

Geen spijt van

Gebruik de banden van milwaukee welke zeer goede resultaten geven
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.628
1.071
Riemst
Makita 9403 (opvolger van de 9404) of de Hitachi (Hikoki) 100 mm schuurband. Ik heb zelf een oudere Hitachi. Krachtige machine en via stukje pvc buis sluit ik de stofzuiger aan. Prima Afzuiging. Zak gaat eigenlijk ook behoorlijk.
edit
9403 is opvolger van 9402
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Het is wel duidelijk dat Makita bij jullie de voorkeur heeft. Ik heb even zitten zoeken, en heb nu de Makita 9403 en 9404 op het oog. De 9404 heeft een variabele toerenregeling. Ik kan niet ontdekken of de 9403 dat ook heeft. Maar gebruiken jullie dit? Ik heb het op de huidige niet, en heb het daarom ook niet gemist.
Ik neig naar de 9404, omdat deze krachtiger is volgens mij.
En waar staat de "j" voor achter het modelnummer?

Sorry voor de vele vragen. Ik ben onbekend met Makita.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.628
1.071
Riemst
Gas geven en gaan!
Ik heb geen toerentalregeling op de Hitachi en mis dat ook niet. Zo een machine moet je beheersen met gevoel, niet met knopjes. Afname regel je door meer of minder druk te zetten op de machine. Het zijn machines die ervaring en voeling vragen. Niet echt geschikt voor beginners.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.648
1.160
Fryslân
Dat ben ik inderdaad ook gewend. Gas of niks. Ik was daarom benieuwd of het echt nuttig zou zijn.
Ik kon met mijn deWalt lezen en schrijven. Ik gebruikte de machine redelijk veel voor allerlei dingen. Ook af en toe op de kop vastgezet op de werkbank.
 
  • Leuk
Waarderingen: mathieu

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
De 9404 heeft een variabele toerenregeling. Ik kan niet ontdekken of de 9403 dat ook heeft. Maar gebruiken jullie dit? Ik heb het op de huidige niet, en heb het daarom ook niet gemist.
Ik neig naar de 9404, omdat deze krachtiger is volgens mij.
dan heb jij 2 redenen om binnen makita voor de 9404 te gaan: veranderlijke snelheid (die ik wel gebruik) + krachtiger
pak daar nog het schuurraam bij . . .
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Ik heb zelf de festool BS105 met schuurraam.
Is echt een beest en met het schuurraam werkt het perfect.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.969
868
Oss
Ik heb ook een oude makita van 7,5cm, inmiddels denk ik zo’n 45 jaar oud.
Kon laatst geen banden van 7,5 cm krijgen en heb er toen gewoon de 10 cm opgezet. Werkte nog ook :giggle:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.