Bamboe

Bamboe

Nieuw lid
24 sep 2024
2
0
Aalten
Hoewel geen houtsoort maar gras wil ik graag toch meer te weten te komen over Bamboe. Zowel over het verwerken van vers geoogst bamboe als fineer en als plank. Hoe te lijmen, af te werken (lakken, oliën, etc). Waar het beste voor te gebruiken. Het mag van alles zijn.
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
582
173
Zutphen
Ik zal mijn beperkte ervaring geven: mijn zoon heeft bamboe parket gekocht en daar waren een flink aantal rest stukken van. Die gebruikt. Ze bestaan uit 3 lagen geperst bamboe dwars op elkaar. Onderste en bovenste liggen dus in dezelfde richting. Dikte ieder 5 mm. Bovenste laag was kwalitatief de beste en daar de bovenzijde en zijkanten van gemaakt; de onderkant van de onderste laag. Bamboe is knetterhard, en daardoor duurt schuren lang; handschaven gaat, dwars op de nerf al wat moelijker. Machinaal zagen prima. Gelijmd met vislijm. Al met al een moeilijk materiaal wat wel een mooi resultaat geeft.
 

Bijlagen

  • 20240925_112441.jpg
    20240925_112441.jpg
    99,2 KB · Weergaven: 28
  • 20240925_112449.jpg
    20240925_112449.jpg
    113,3 KB · Weergaven: 26

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.955
969
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ze bestaan uit 3 lagen geperst bamboe dwars op elkaar. Onderste en bovenste liggen dus in dezelfde richting. Dikte ieder 5 mm. Bovenste laag was kwalitatief de beste en daar de bovenzijde en zijkanten van gemaakt;
Je hebt de lagen gesplitst?

Overigens is bamboe op zich niet heel hard - wel is het zo dat veel bamboesoorten relatief veel silicaten (neerslag van kiezelzuur, opgenomen uit de bodem) bevatten - het maakt je gereedschap dan ook snel bot. Voor normaal werk zijn gereedschappen van hardmetaal (widia, andere keramische snijvlakken of keramisch gecoate snijvlakken) aan te bevelen. Voor het 'precisiewerk' nodig voor hengels hebben gewone stalen gereedschappen (hooggelegeerd staal, dat dan wel) de voorkeur, en zul je vaak moeten slijpen...
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
582
173
Zutphen
Je hebt de lagen gesplitst?

Inderdaad, bekantrecht, gezaagd op zaagtafel en zonodig verder met lintzaag
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.