Bamboe meubel verstevigen

Matthijs2

Nieuw lid
11 jan 2016
8
0
Hallo allemaal,

De afgelopen tijd ben ik bezig met de voorbereiding voor het bouwen van een bamboe -wandkast (18mm dikke plank, 20/30cm breed) Ik loop daarbij tegen een vraagstuk aan. Het materiaal blijkt minder stijf dan verwacht, met name de langste horizontale delen kunnen gaan hangen (110cm). Ik wil deze gaan verstevigen met per plank twee, aan de onderzijde, over de lengte, in te frezen Aluminium U-profiel. Vooralsnog veel gepuzzel met gereedschap en materiaal... Nieuwe freesjes, bij te zagen profielen etc etc.


Ik dacht, wie weet heeft een van jullie een beter idee? Bijgevoegd een foto van de maquette.


mvg,


Matthijs
 

Bijlagen

  • Maquette.jpg
    Maquette.jpg
    39,5 KB · Weergaven: 300

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Komen de elementen direct tegen de muur? Of komt er een paneel achter?
Een goede bevestiging aan het paneel zal het doorhangen al flink tegengaan. (nu ik erover nadenk kan je deze stijfheid natuurlijk ook uit de bevestigingswijze aan de muur halen...)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.206
292
Goeree-Overflakkee
Wat voor bamboe is het? Samengesteld uit kleine latjes? In de lengte of breedterichting?

Bij versterken zou ik niet denken aan een aluminium U, maar meer aan een stalen L of T.
 

Matthijs2

Nieuw lid
11 jan 2016
8
0
L of T profiel, reactie

Wat voor bamboe is het? Samengesteld uit kleine latjes? In de lengte of breedterichting?

Bij versterken zou ik niet denken aan een aluminium U, maar meer aan een stalen L of T.

Dank voor jullie reacties, mijn eerdere reactie op Tomtom lijkt niet geplaatst, daarom in de herhaling. De elementen zijn open aan voor en achterzijde en worden rechtstreeks tegen de muur bevestigd, verdekt achter het materiaal frees ik een hoekprofiel in. Dat geeft inderdaad al stevigheid.

Bijtel; in de bijlage een foto van het te gebruiken materiaal. Bamboe met kopmaat 18/200mm. Staal is misschien inderdaad een betere optie, ik zocht eerder naar een stalen U-profiel en vond die niet zoals ik wilde, daarom aluminium. Maar T of L -profiel had ik nog niet aan gedacht, lijkt me niet zo gek, de poot van de T aan de onderzijde infrezen, of geheel. Ik ga eens kijken wat ik kan vinden aan materiaal.

Als je nog goeie ideeen hebt, fire away

Wederom dank
 

Bijlagen

  • Bamboe_planken-854x569.jpg
    Bamboe_planken-854x569.jpg
    30,3 KB · Weergaven: 234

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.387
134
U schrijft, "kunnen gaan doorhangen".
Daar is dus geen praktijk kennis. Ik geloof niet dat bamboe in die samenstelling gaat doorhangen op 110 cm.
Ik zou dat dus eerst uizoeken.
ik het ontwerp dat u voorsteld, vind ik een infrezing niet passen.

Waar haalt u die panelen in de samenstelling als op de foto?

ah, gevonden http://www.bambooteq.com/product/bamboe-plank-2/
 
Laatst bewerkt:

Matthijs2

Nieuw lid
11 jan 2016
8
0
Doorhangen

U schrijft, "kunnen gaan doorhangen".
Daar is dus geen praktijk kennis. Ik geloof niet dat bamboe in die samenstelling gaat doorhangen op 110 cm.
Ik zou dat dus eerst uizoeken.
ik het ontwerp dat u voorsteld, vind ik een infrezing niet passen.

Waar haalt u die panelen in de samenstelling als op de foto?

ah, gevonden http://www.bambooteq.com/product/bamboe-plank-2/

Dag Bobmartin,

Terechte vraag, gelijk de proef op de som. Ik heb 't materiaal al grotendeels op lengte. Bij 110cm en een belasting van 12kg met een TV hangt hij 3 mm door. De TV hang ik aan de muur, dus geen probleem, maar linksboven wilde ik een rijtje boeken... Dat is meer richting de 20kg bereken ik. Een infrezing is inderdaad niet mooi, maar een betere oplossing weet ik nog niet...
 

Tomtom

Actieve deelnemer
16 dec 2013
124
0
Groningen
Als je de lange horizontale delen, zoals je schrijft, met een ingefreesd hoekprofiel aan de muur maakt, en zorgt voor stijve verbindingen met je verticale delen, zal 18mm dik plaatmateriaal niet (sterk) gaan doorhangen. (tenzij je het helemaal vol zet met zware objecten)

Zelfs als je de plank niet ondersteunt valt de doorbuiging mee.


Even een rekensommetje:
Als je de plank niet opsluit(dus geen profiel aan de muur, en aan weerszijden alleen ondersteunt) geldt de volgende situatie voor het doorbuigen

2.png

De Elasticiteitsmodulus (E) van bamboe is 15-25 kN/mm2
Het doorsnedetraagheidsmoment(I) is (b*h^3)/12 (bij een plank van 200mm breed, en 18mm dik is dit 9.7*10-8 M4)

Dan is bij een belasting van 200N (20kg) de doorbuiging 2,8mm

Ik heb in deze berekening het eigen gewicht (ca 2,7kg) en de doorbuiging daardoor niet meegenomen.

In jouw ontwerp wordt dit nog verminderd door de het hoekprofiel dat je in het hout inlaat, en (als je zorgt voor stijve verbindingen) door de verticale plankjes.

Groet,

Tom
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.387
134
Dit lijkt mij een kleine hiaat in de ontwerpfase.
Ik ken dit type plank niet, maar vind het ten op zichte van het bamboepaneel waarmee ik gewerkt heb tegenvallen.
De goedkoopste oplossing zal een infrezing van een aluminium u profiel zijn. 15 mm.
Ik zou hem dan wel met de u naar binnen frezen voor het zicht, met woodmax.
Aluminium met bamboe is een mooie combinatie.
Om hem als kader in te frezen gaat denk ik niet lukken. Ik kan niet zo snel een u profiel vinden met buitenmaat 18mm.
Links boven is toch geen 110 cm?
Verdekte schapdragers is ook nog een mogelijkheid als die te vinden zijn voor planken van 18mm.
 

Matthijs2

Nieuw lid
11 jan 2016
8
0
Reactie op Tomtom en Bobmartin

Dank Tomtom! Heldere berekening en uitleg die ik je helaas niet na doe met mijn havo wiskunde A;)
De smalle stukken zijn 20, de brede 30 (verbreding met lamello's) Dus dat voegt nog meer stevigheid toe voor rechtsonder. De uiteinden zaag ik in verstek en verlijm ik ook met lamella's. Dat is voor het lijnenspel het mooiste en het stevigst.

Dank bobmartin, ja het is inderdaad een hiaat. Ik heb ook gewerkt met bamboeplaat die uit meerdere kruislings op elkaar verlijmde lagen zijn opgebouwd. Oersterk en vormvast. Ik viel bij dit ontwerp voor deze planken, omdat de verticale latjes in het ontwerp straks een heel mooi lijnenspel geven. Ik heb ze ook doorlopend uit de 580cm lange planken laten zagen. Als je dikker gaat met deze plank krijg je een nieuwe lag plankjes.
Je opmerking over infrezing zette me toch nog even aan het denken. Rechtsonder kan ik het profiel aan de onderzijde infrezen, dat zie je dan niet. Linksboven, het hoge element (maquette 120mm, nu gereduceerd naar 114) zou ik ze aan de bovenzijde van de planken in kunnen frezen, dan zullen ze het minst zichtbaar zijn.

Wat betreft de diepte waarmee ik het profiel in frees, ik merk dat ik het spannend vind om dieper dan 10mm te gaan, er moet wat over blijven...? Jij zegt 15 mm, ik denk dat je gelijkzijdig U-profile bedoeld. Denk je dat dat kan? Daarnaast zijn de profielen die 'passend' zijn vaak 2 of 3mm dik, een bovenfreesje met een diepte van meer dan 6mm bij 2mm-diameter en van 9,5mm bij 3mm-diameter vind ik vooralsnog niet. Invalcirkelzaag zou dan een oplossing kunnen zijn, met aan de uiteinden wat steekwerk.
 
Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.387
134
Die aluminium profielen van de bouwmarkt zijn doorgaans maar 1,5mm dik, maar dat terzijde.
Ik heb het inderdaad over gelijkzijdig 15. Ik bedoelde gewoon een sleuf erin van 15,5mm en dan met woodmax ertussen lijmen.
Je maakt dan als het ware een koker. Het is de som der delen die de stevigheid brengt.
Uw methode lijkt mij ook een goed plan.
Ik zag via google bij Garfield een u profiel van gelijkzijdig 18mm 2mm dik. Die zou u als kader kunnen infrezen, als u begrijpt wat ik bedoel. De aangezicht zijde met de U naar de muur.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.612
289
Als je de lange horizontale delen, zoals je schrijft, met een ingefreesd hoekprofiel aan de muur maakt, en zorgt voor stijve verbindingen met je verticale delen, zal 18mm dik plaatmateriaal niet (sterk) gaan doorhangen. (tenzij je het helemaal vol zet met zware objecten)

Zelfs als je de plank niet ondersteunt valt de doorbuiging mee.


Even een rekensommetje:
Als je de plank niet opsluit(dus geen profiel aan de muur, en aan weerszijden alleen ondersteunt) geldt de volgende situatie voor het doorbuigen

C:\Users\boss\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image002.gif

De Elasticiteitsmodulus (E) van bamboe is 15-25 kN/mm2
Het doorsnedetraagheidsmoment(I) is (b*h^3)/12 (bij een plank van 200mm breed, en 18mm dik is dit 9.7*10-8 M4)

Dan is bij een belasting van 200N (20kg) de doorbuiging 2,8mm

Ik heb in deze berekening het eigen gewicht (ca 2,7kg) en de doorbuiging daardoor niet meegenomen.

In jouw ontwerp wordt dit nog verminderd door de het hoekprofiel dat je in het hout inlaat, en (als je zorgt voor stijve verbindingen) door de verticale plankjes.

Groet,

Tom


De tv van 12Kg is een +/- puntbelasting, afhankelijk van de breedte van de voet (ondersteun de tv voor de gein maar eens met één smal blokje hout) en waarschijnlijk in het midden geplaatst, geeft 3 mm doorbuiging. Bij de boeken van 20 Kg is het geen puntbelasting, en zal beduidend minder dan de berekende 2,8mm doorhangen. Hoeveel doorhang kan ik niet uitrekenen. Als TS de betreffende plank opstelt zoals op het plaatje, dan kan TS ook dit gewoon uitproberen met die boeken. Hetzelfde dus als TS met de tv heeft gedaan.
Echter door de jaren heen zal er toch wel meer doorhang komen.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.612
289
De oplossingen die hier aangedragen zijn allemaal prima, maar ik heb de indruk dat TS nog niet helemaal tevreden is.

Nog een mogelijkheid:
Er van uitgaande dat je idd aan de muurzijde de kaders onzichtbaar ophangt aan “ingefreesde” latjes, of afhankelijk van de (on)mogelijkheden van de muur, ijzeren profiel (van 10 á 12 mm hoog), het volgende:
Zaag de panelen die belast gaan worden, dus mss ook de bovenste van het kader, in de lengterichting door op ongeveer 50mm van de voorzijde. En doe alsof je ze dan weer aan elkaar verlijmd mbv lamello’s. Gebruik dan natuurlijk geen lamello’s, maar een lange vierkante ijzeren staaf (met dito lange sleuf) van 10 á 12mm over de (bijna) gehele lengte. Of nog beter: een ijzeren strip met doorsnede 10/12mm X 40 mm of zelfs 60mm. Naar eigen keuze. Ik ben zelf niet echt een kitliefhebber, maar voor hier is dat perfect om het lange metalen profiel in de gezaagde of gefreesde sleuf te “verlijmen”. Tussen het hout wat tegen elkaar aan komt natuurlijk wél nog even houtlijm doen. Schuurtje er over en klaar. En ja, je paneel is nu wel 2 á 3mm smaller geworden.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.206
292
Goeree-Overflakkee
Een goede bevestiging aan het paneel zal het doorhangen al flink tegengaan. (nu ik erover nadenk kan je deze stijfheid natuurlijk ook uit de bevestigingswijze aan de muur halen...)

Eens. De lange zijde aan de muur vast maken en er valt erg weinig meer door te hangen. Dat geeft exact hetzelfde resultaat als aan de achterkant van de plank iets metaligs infrezen.
 

Matthijs2

Nieuw lid
11 jan 2016
8
0
Reactie

Dank Boktor; Het was inderdaad puntbelasting, die meting van 3mm over 110cm met 12 kg, boeken zullen anders zijn, vredeeld over de breedte idd. Maar, ja, ik neem liever het zekere voor het onzekere, wil niet dat het over een jaar gaat doorhangen.. Infrezen na doorzagen en lijmen zou de bijna onzichtbare oplossing zijn, maar ik ben tevreden met de combi; bevestigen aan de muur en een hoekprofiel infrezen.

En Bijtel, het word waarschijnlijk RVS, ik vond maar moeilijk zo'n klein alu-profiel (15x10x3mm) en kon kiezen tussen zelf alu-profiel bijzagen of voor iets meer een uitvoering in RVS laten maken door een bedrijfje hier in de buurt (Schipper metaal).

Ik ben er uit, heel erg bedankt voor jullie input. :D
Hoop dat ik die ook nog eens kan geven op dit forum.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.