Bamboe hout schoonmaken en bewerken

FreaknZoid

Actieve deelnemer
15 dec 2020
58
21
West ZeeuwsVlaanderen
Heb eens een vraag,
Heb een partij bamboe vlonderplanken gratis opgehaald. Ze zijn vrij vervuild en vochtig. Hoe maak ik deze het beste schoon?
Wil ze gaan gebruiken omeen buitenkeuken mee te maken.
Zelf dacht ik om met de karcher ze schoon te spuiten en dan te laten drogen op te schuren (welke grit) En dan te oliën (welke olie?)20210616_202339.jpg20210616_202346.jpg
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Als je de hd reiniger te dicht bij de planken houdt dan komen de vezels vanzelf naar boven en staan rechtop.
Nog grover dan p40.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.557
Gaanderen
Wel cleanen maar niet van te dichtbij anders moet je echt een tijdje schuren. Als je dit echt schoon wil krijgen moet je wel schuren. Tuinmeubel ontgrijzer maakt ook schoon.
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
914
318
Ik zou me eerst wat meer verdiepen in wat voor materiaal je hebt.
Bamboe is namelijk geen hout, maar gras.
Daar is niks mis mee zolang je het maar niet als hout gaat beschouwen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik zou me eerst wat meer verdiepen in wat voor materiaal je hebt.
Bamboe is namelijk geen hout, maar gras.
Daar is niks mis mee zolang je het maar niet als hout gaat beschouwen.
Hoezo? het is gewoon een natuurlijke composiet van lignine en cellulose. Alleen de macrostructuur is anders dan van bomenhout. Wat mij veel meer zorgen zou baren: bamboeplanken zijn een composietlaminaat van strips bamboe en lijm (meestal een formaldehyde-fenolhars net als bij spaanplaat en MDF). Als de planken in deze staat zijn zul je goed moeten nagaan waar ze aan zijn blootgesteld - en of de composietlaminaat (lees de lijmnaden) nog wel intact is/zijn. Langdurige inwerking van vocht is daar meestal niet bevorderlijk voor, en het uiterlijk doet dat ook vermoeden...
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
817
162
Twello
Henk heeft een punt. Dus misschien een plank proberen zonder dat de andere nat worden. Je hebt kans op de-laminatie, kromtekken en scheuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: FreaknZoid

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Je hebt normaliter 2 soorten bamboeplanken:
1. Bamboe strips die worden verlijmd met een normale druk (lijmpers). De strips zijn eigenlijk altijd herkenbaar, met name op de kopse kanten. De kleuren verschillen van bijna wit tot redelijk donker (caramel). De hardheid is vergelijkbaar met Eiken, het soortelijk gewicht is meestal lager als Eiken. Dit type is niet echt geschikt voor gebruik buiten. Je kunt het buiten wel toepassen, maar niet zonder behandeling en liefst onder een afdak.
2. Echte composietplanken, waarbij geplette strips onder hoge druk en temperatuur worden verlijmd. Door de hitte wordt de resulterende plank altijd vrij donker, nl. caramel tot heel donkerbruin. De hardheid is vergelijkbaar met Ipe en het soortelijk gewicht licht ruim boven dat van Eiken. Dit type plank is een uitstekende hardhout vervanger en kan onbehandeld buiten worden gebruikt.
Deze pagina geeft een redelijk goede beschrijving: Soorten Bamboe

Kijk dus eerst maar even welke type Bamboe we het hier over hebben, en ga dan pas nadenken over schoonmaken en schuren.
 

FreaknZoid

Actieve deelnemer
15 dec 2020
58
21
West ZeeuwsVlaanderen
Je hebt normaliter 2 soorten bamboeplanken:
1. Bamboe strips die worden verlijmd met een normale druk (lijmpers). De strips zijn eigenlijk altijd herkenbaar, met name op de kopse kanten. De kleuren verschillen van bijna wit tot redelijk donker (caramel). De hardheid is vergelijkbaar met Eiken, het soortelijk gewicht is meestal lager als Eiken. Dit type is niet echt geschikt voor gebruik buiten. Je kunt het buiten wel toepassen, maar niet zonder behandeling en liefst onder een afdak.
2. Echte composietplanken, waarbij geplette strips onder hoge druk en temperatuur worden verlijmd. Door de hitte wordt de resulterende plank altijd vrij donker, nl. caramel tot heel donkerbruin. De hardheid is vergelijkbaar met Ipe en het soortelijk gewicht licht ruim boven dat van Eiken. Dit type plank is een uitstekende hardhout vervanger en kan onbehandeld buiten worden gebruikt.
Deze pagina geeft een redelijk goede beschrijving: Soorten Bamboe

Kijk dus eerst maar even welke type Bamboe we het hier over hebben, en ga dan pas nadenken over schoonmaken en schuren.
Het is het laatste soort, is als vlonder buiten gebruikt, de planken wegen als lood.

Zou ik ze eventueel ook door een vandiktebank gooien.
Vind het gevlamde print echt heel mooi
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
868
184
Tenzij je dol bent op messen vervangen zou ik ze niet door een vandiktebank halen. Bamboe is al erg vervelend omdat er relatief veel kalk in zit. Je gereedschap slijt er harder door. Na de hoge druk behandeling wordt het nog zeker 2x zo hard. Tenzij we het over HM messen hebben is de slijtage dan al aanzienlijk. En nu hebben we het ook nog over vuile planken, met zand en/of klei erin.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.