Balklaag vastzetten

Riick92

Nieuw lid
1 nov 2020
8
0
Hallo mensen,

Lees inmiddels al tijd je mee in de aanloop naar me eigen project.

Plan is om aan de achterzijde van me tuin een nieuwe schuur neer te zetten met daar aan vast een overkapping.

De schuur zelf zal worden gemetselt met half steens muren. Isoleren hoef ik niet. Zal voornamelijk opslag zijn voor fietsen etc.

Nou had ik het idee opgevat om de balklaag van het platte dak door te laten lopen voor de overkapping.

Nou komt de vraag. Hoe zorg ik ervoor dat mijn balklaag vast komt? Rondom zal de dakrand afgewerkt worden met boeidelen.

Zelf dacht ik bovenop de halfsteensmuren een houten lat/balk plat te monteren dmv chemische ankers en hier vervolgens de balklaag op vast te zetten dmv hoek ankers.
Zal dit sterk genoeg zijn ivm wind over de overkapping?

Hoor graag jullie mening!
 

Riick92

Nieuw lid
1 nov 2020
8
0
Nog even een tekening in sketchup ter verduidelijking. daaronder wat mijn idee is. en dan dus die platte balk met chemisch anker.
overview.pngbalk.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Hier zijn bij de schuur met een plat dak de balken ingemetseld in de binnenmuur. Dus het metselwerk door laten lopen tot bovenkant balk (om de spouw ook dicht te krijgen). Alleen bovenop ligt een 5x10 plat op het metselwerk met de bovenkant gelijk aan de bovenkant van de balken, maar dat is puur praktisch om daar makkelijk een spijker in te kunnen slaan om iets aan op te hangen...
Om de balken vast te zetten zijn er stormankers geplaatst die voorkomen dat de balk omhoog kan. (En opzij kon al niet doordat die zit ingesloten door metselwerk)
Alleen bij ons steken de balken niet door de buitenmuur heen.

Jij wilt waarschijnlijk je muur ook dicht hebben, als je het doet zoals getekend moet je, tussen schuur en overkapping, ook de ruimte tussen de balken (bovenop het metselwerk) dichtzetten met hout.
 
Laatst bewerkt:

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Stormankers idd.
Ik zou de balk niet lassen maar gewoon dubbel op de muur leggen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Is de oplegging van ieder 5cm(waalformaat steen/2) genoeg?
Doe maar naast elkaar. Dat is makkelijker en sterker.
Inderdaad de balken naast elkaar leggen, dan heb je 10 cm oplegging. En de balken van de overkapping kan je sowieso verder naar binnen laten doorsteken (die zitten het minst in het zicht) en daar ook nog eens vastschroeven (of evt et draadeinden verbinden) aan de balken van de schuur om een nog grotere oplegging te hebben als 10 cm te weinig zou zijn.
De koppen van de balken van binnen worden aan de buitenkant dan afgedekt met een afdekplank gelijk aan het boeiboord dat er toch aan de andere zijdes al omheen komt (?).

Even een snel schetsje, een plaatje zegt meer dan 1000 woorden:
Balkoplegging.png
Grijs de gemetselde muur. Rood de balken van de schuur. Groen de balken van de overkapping, verder naar binnen doorgestoken en vastgezet aan de binnenbalken (zwarte lijn). En blauw het boeideel/afwerkplank onder de overkapping om de koppen te verbergen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.