Balken serre

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo,
Ik ben bezig aan de renovatie van mijn bestaande serre ik heb de werken te lang uitgesteld (rug problemen)maar nu is het zo ver en moet ik verschillende ruitjes vervangen.
Maar nu zie ik dat de balken wat aangetast zijn door het inregenen, moet ik die balken vervangen of kan ik er een plank(3x17,5)tegenschroeven?

Gr,
Rudy
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.534
254
"Wat aangetast...."

Dat kan heel uiteenlopend zijn.

Ik denk dat er zo weer wat foto's worden opgevraagd...
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2021-11-09 om 13.04.33.png
    Schermafbeelding 2021-11-09 om 13.04.33.png
    373,5 KB · Weergaven: 103
  • Schermafbeelding 2021-11-09 om 13.04.45.png
    Schermafbeelding 2021-11-09 om 13.04.45.png
    381,6 KB · Weergaven: 103

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Dat noem ik niet "wat" aangetast maar eerder al half verrot...
Waarom zou je er nu moeite in steken om het over een paar jaar waarschijnlijk toch weer helemaal opnieuw te moeten doen?
Doe dan nu iets meer werk en vervang de zooi gewoon?
Hallo,
De balk is 17,5cm hoog en de inkeping is 2,5cm is toch niet half rot?
Ik dacht er gewoon een plank van 3,8x22,5 tegenaan te zetten op twee raveeldragers en dan het het geheel met elkaar te verbinden.
Het is een onbegonnen werk om de balk er onderuit te krijgen dan moet ik al de ruiten eerst allemaal afnemen daar de T ijzers er op geschroefd zijn.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Hallo,
De balk is 17,5cm hoog en de inkeping is 2,5cm is toch niet half rot?
Ik dacht er gewoon een plank van 3,8x22,5 tegenaan te zetten op twee raveeldragers en dan het het geheel met elkaar te verbinden.
Raveeldragers?
planken aan beide zijden (links en rechts dus) van voldoende hoogte, dikte en lengte, verschroeven en verlijmen.
Als dan inderdaad de veroorzaker van het probleem, de regen, ook weggenomen wordt kan dit nog lang goed gaan.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Ik zal maar luisteren naar de meer ervaren hier en de balken vervangen!!
Rudy, uiteindelijk blijft het jou serre... Vervangen is de mooiste en meest zekere oplossing, maar zoals je al aangaf het meeste werk.
Eventueel zou een constructeur (waarschijnlijk wel op gevoel) aan kunnen geven of je nog genoeg balk over hebt om het te laten zitten zonder verstevigingen. Maar of dat tegen de kosten van de constructeur opweegt?
Ik blijf bij mijn standpunt dat je de balk ook kunt 'oplappen' door er aan weerszijde een plank tegenaan te bevestigen. Zo worden bestaande vloeren ook wel eens verstevigd voor hun nieuwe functie.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Of je nou de balken vervangt of repareert, je zult toch de bron/oorzaak ook moeten aanpakken anders zit je zo weer met hetzelfde probleem.

En als je de balken wilt repareren (volgieten met epoxy), neem ik aan dat je al het rotte hout hebt verwijderd en er iets van houtrot stop in hebt gesmeerd? Anders rot het onder je epoxy gewoon weer verder..
 
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het lijkt me ook dat je het hout moet laten drogen voor je er wat in of op smeert.
Wat Joost79 schrijf, de bron aanpakken, dat is echt een serieus waar je naar moet kijken.
Water druk zich overal doorheen als je het niet goed doet.

Ik heb dit jaar een serre gebouwd met flink wat glas op het dak. Over het frame werk heb ik goed nagedacht omdat wat ik wil best aan de prijs was. Goedkopere optie heb ik overwogen, maar ik ben toch naar een duur systeem gegaan van een aluminium frame, rubbers en gootjes in het frame. Als het zou lekken, dan kan het nooit op de balken komen door de gootjes.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Kan ook gewoon condens zijn geweest staal is koud.
De balken verstevigen is het probleem niet.
maar zonder alles er af te halen is het moelijk te beoordelen of je alle slechte plekken te pakken hebt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.