Balkdikte

Ontdekker

Nieuw lid
10 apr 2025
3
1
Zwolle
Wil een draaischijf buiten in de tuin maken om mijn auto te draaien, overspanning 4 m. welke dikte/hoogte balk moet ik gebruiken voor deze 1200 kg wegende Peugot ?

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.521
1.142
Omgeving Leiden
Nou, een beetje meer informatie zou helpen om te weten wat je van plan bent.
Hoe wil je het draaimechanisme maken bijvoorbeeld ? Draaien op een centraal punt, elektrisch, handmatig? Hoe denk je de ondersteuning te doen?
Heb je hier al gekeken?

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.924
1.155
Leeuwarden
Ik vind het wel een mooie uitdaging om met TS mee te denken in oplossingen in hout, we zijn toch niet voor niets een HOUTforum waar de vraag wordt gesteld:sneaky:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.791
3.436
Karretjes die je onder de wielen van een auto zet, zodat je de auto kan verplaatsen. Type automover in op je computer en je krijgt de voorbeelden. Je geeft niet echt informatie over de reden voor een draaischijf. Als je hem nodig hebt omdat je niet achteruit kan rijden , dan moet je je auto regelmatig draaien. Dan is een draaischijf in de tuin wel makkelijk.

Ontdekker

Nieuw lid
10 apr 2025
3
1
Zwolle
Dank je voor je reactie, ja het klopt kan alleen achteruit van mijn pad af, en de straat word steeds drukker ( onveiliger).
Kan niet lassen en wel houtbewerken dus leek een houten draaicrkel op rollers in een betonnen bak van 4,5 m.
wel wat.

• Leuk
Waarderingen: Roel22

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
128
78
Zuid Holland
Als je een draaipunt in het midden maakt, en de buitenste ring op wielen laat rusten hebben de balken een overspanning van slechts een meter of 2. Neem aan dat je max +/- 500 kg puntlast op 1 balk zet dan moet je met een 75*175mm balk wel aardig goed zitten.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.030
258
Wellicht geeft deze video je een idee:

Je zou een dikke schijf kunnen maken van een aantal lagen plaat op elkaar.
Punt van aandacht wordt dan wel het gewicht, bij 4 of 5 lagen heb je al snel een kubieke meter hout.

Bijlagen

• IMG_0689.png
    IMG_0689.png
    658,6 KB · Weergaven: 12

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.791
3.436
Als je een betonnen bak een beetje netjes stort, heb je aan een kogelpot en 4 zwaarlast bokwielen genoeg. Balkframe hoeft niet zo zwaar te zijn. Je hebt maar kleine overspanningen. Zorg wel dat je betonbak zijn water goed kwijt kan.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.334
506
de wielen van een auto staan in de breedte ongeveer 1,6 meter uit elkaar en in de lengte ca. 250
een plateau van 2200 bij 3000 is al groot genoeg
de grootste belasting krijg je dan bij het op en afrijden.

dat is ongeveer 300 kg per wiel
een paar cls 38*140 waar de wielen rijden is meer dan genoeg

• Leuk
Waarderingen: Athanor

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
1.030
258
een plateau van 2200 bij 3000 is al groot genoeg
Daar heb je wel een goed punt, wielbasis middenklasser is inderdaad vaak max. 2700 mm.
Schijf van 3 meter moet dan voldoende zijn.

Je ziet wel bij alle plateaus buiten en ook alles wat ik industrieel heb gezien dat de wielen niet over de vloer lopen maar het plateau over de wielen. Er komt altijd vuil onder waardoor het niet meer goed loopt. Of je moet het regelmatig schoonmaken.

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.334
506
elk mechanisme heeft onderhoud nodig en een soepel lopend draai plateau maken is een behoorlijke uitdaging.
1200kg handmatig in beweging krijgen en weer stil is ook best een dingetje

eigenlijk denk ik dat achteruit je oprit inrijden veel simpeler is.
je staat dan al op de weg dus het verkeer wacht maar ff

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.