Balen! Grrrrrrr

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
74
Vlissingen
Al een paar weken bezig met zagen, schaven, lijmen en 6 keer epxoy gieten. Zit het eindelijk in de draaibank, buitenkant glad. Begin de binnezijde uit te draaien, hapt mijn beitel en vliegt het uit elkaar, toerental waarschijnlijk te hoog en daardoor een grote uit het middelpunt vliegende kracht. Schram op mijn neus en een deuk in het zelfvertrouwen.... Misschien kan ik nog een poging doen om de stukken te lijmen met CA. maar dat blijft altijd zichtbaar denk ik. Is (was) de eerste schaal met epoxy en het zag er veelbelovend uit, toch ook wel een lesje geleerd. 🫣
 

Bijlagen

  • 20240816_112030[1].jpg
    20240816_112030[1].jpg
    141 KB · Weergaven: 111
  • 20240816_112056[1].jpg
    20240816_112056[1].jpg
    148,8 KB · Weergaven: 107
  • 20240810_131819[1].jpg
    20240810_131819[1].jpg
    99,7 KB · Weergaven: 107
  • 20240801_170655[1].jpg
    20240801_170655[1].jpg
    103,4 KB · Weergaven: 110
  • Wow
Waarderingen: Schaafnerd

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
696
31
Vlaams Brabant (be)
Veel geluk gehad bij een ongeluk, dat het maar een schram is.
Ik zou hetzelfde stuk niet meer gebruiken.
Ook eens checken of je verlijming ok was, als het in vier stukken brak, wat ik meen te zien.
Ronny
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
74
Vlissingen
Veel geluk gehad bij een ongeluk, dat het maar een schram is.
Ik zou hetzelfde stuk niet meer gebruiken.
Ook eens checken of je verlijming ok was, als het in vier stukken brak, wat ik meen te zien.
Ronny
Inderdaad wel wat geluk gehad, heb intussen opnieuw gelijmd met CA en de binnenkant uitgeschuurd met de haakse slijper, begonnen met korrel 30. Te bang om opnieuw met een beitel te beginnen. Al met al is het nog redelijk goed gekomen, de lijmnaadjes in de epoxy zijn nog wel zichtbaar.
 

Bijlagen

  • 20240816_190008[1].jpg
    20240816_190008[1].jpg
    71,4 KB · Weergaven: 70
  • 20240816_185916[1].jpg
    20240816_185916[1].jpg
    90,8 KB · Weergaven: 66
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd en John1969

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
74
Vlissingen
Enig idee hoe hoog je toerental was? De diameter lijkt, zo op het oog, een 25 cm? En wat voor beitel gebruikte je?
Toerental ongeveer 1800, had geprobeerd met een lager toerental maar dan vibreerde het nogal hard. Toch wel voorzichtig met een schraper met braam begonnen en zo weing mogelijk afnemen, helaas. Diameter is 29cm.
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
74
Vlissingen
Welke lijm heb je gebruikt?

M.vr.gr. Jan
De stukjes hout van de 12 hoek met Bison topspeed in combinatie met CA met een activator, 12 hoek is niet gemakkelijk in te klemmen en geduld niet mijn sterkste kant... Geheel op een stuk laminaat met een gat in, gelijmd met warme lijm uit het pistool. Dat de onderste ring asobe is helpt ook niet, de lijm dringt erniet echt in.
 

Bijlagen

  • 20240816_185902[1].jpg
    20240816_185902[1].jpg
    85 KB · Weergaven: 59
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.325
2.874
Gaanderen
Jack, je bent niet de eerste die wat om zijn oren krijgt. Dat houdt ons nederig. Ik had twee jaar geleden stukjes deurplaat(soort multiplex met toplaag) op elkaar gelijmd met witte d3 lijm. Moest een schaaltje worden. Deze vloog ook om mijn oren. De toplaag niet voldoende weggeschuurd. Verder doe ik niet veel met segment werk. Vind ik het niet mooi, of is het me te veel werk. Misschien wel allebei.
Wel respect voor het vele werk.
 

WouterE

Actieve deelnemer
23 jun 2021
98
56
Hoofddorp
Blij dat je er goed vanaf gekomen bent.

Begrijp ik het goed dat het in zijn geheel los schoot van je laminaat, en pas daarna brak?
Ik zat nog te denken of dominos of deuvels tussen de segmenten hadden kunnen helpen,
maar die hadden niet geholpen aan de bodem.

mijn duit in het zakje:
De epoxy had je misschien beter met epoxy kunnen lijmen, dan was de kans op een naad misschien kleiner geweest.

Wel een interessant object wat je aan het maken bent. Niet bepaald eenvoudig.
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
74
Vlissingen
Blij dat je er goed vanaf gekomen bent.

Begrijp ik het goed dat het in zijn geheel los schoot van je laminaat, en pas daarna brak?
Ik zat nog te denken of dominos of deuvels tussen de segmenten hadden kunnen helpen,
maar die hadden niet geholpen aan de bodem.

mijn duit in het zakje:
De epoxy had je misschien beter met epoxy kunnen lijmen, dan was de kans op een naad misschien kleiner geweest.

Wel een interessant object wat je aan het maken bent. Niet bepaald eenvoudig.
Ik vermoed eerst van het laminaat, gaat echt snel, gewoon pats boem, haha. Dominos of deuvels is nogal moeilijk, als je gaat afdraaien heb je de kans dat die zichtbaar worden. Lijmen met epoxy heb ik niet aan gedacht, weet ook niet of dat werkt met hout verbindingen?
Iets gemakkelijks maken vind ik niet leuk, en dan is er altijd een risico dat het mislukt.
 
  • Leuk
Waarderingen: WouterE en John1969

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
112
46
‘s-Hertogenbosch
Ik denk dat de combi houtlijm en ca niet goed gegaan is .ca zorgt ervoor dat de houtlijm niet kops is ingetrokken.Verder denk ik dat je met een schraper meer weerstand creëert dan met een schalenguts of een ringvormige cutter. Verder had ik gekozen voor een stuk multiplex ipv laminaat ook ivm de dikte en stabiliteit zeker voor een vaas van deze afmetingen. De lijmnaad moet alles houden, en bij deze afmeting kan de ene kant al afgekoeld zijn zodat de lijm op de ene plek dikker blijft dan op de andere. Ik heb niet zulke goede ervaringen met een lijmpistool met warme lijm.
Ziet er verder goed uit, moet dit een lampenkap worden? Wat is de reden van het gat in de bodem???
 

Bijlagen

  • IMG_5569.png
    IMG_5569.png
    322,3 KB · Weergaven: 50

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
74
Vlissingen
Ik denk dat de combi houtlijm en ca niet goed gegaan is .ca zorgt ervoor dat de houtlijm niet kops is ingetrokken.Verder denk ik dat je met een schraper meer weerstand creëert dan met een schalenguts of een ringvormige cutter. Verder had ik gekozen voor een stuk multiplex ipv laminaat ook ivm de dikte en stabiliteit zeker voor een vaas van deze afmetingen. De lijmnaad moet alles houden, en bij deze afmeting kan de ene kant al afgekoeld zijn zodat de lijm op de ene plek dikker blijft dan op de andere. Ik heb niet zulke goede ervaringen met een lijmpistool met warme lijm.
Ziet er verder goed uit, moet dit een lampenkap worden? Wat is de reden van het gat in de bodem???
Ik dacht natuurlijk , het houd wel, niet dus. Verder maar eens nadenken hoe zo een vorm 6 of 12 hoek goed te klemmen bij het lijmen en dan gewone (trage) lijm gebruiken.

Het wordt een schaal, al vind ik het idee van een lampenkap wel leuk. In de bodem wil ik nog een soort van windroos plaatsen, ook met epoxy.
 
Mooi! Voordeel van segmentwerk is dat je met relatief weinig hout toch grotere objecten kan maken. Alleen gaat in het verlijmen van al die stukjes veel tijd in zitten. Moeilijkst vind ik het inklemmen met voldoende kracht.
Voor die kleine stukjes heb ik een mal gemaakt (vanwege de tussenruimtes) waar die stukjes inpassen. De gehele mal met stukjes druk ik dan met behulp van het tegencenter tegen het voorgaande werk aan. Uiteraard met lijm op het voorgaande werk.

M.vr.gr. Jan
 

Jaak Paesen

Actieve deelnemer
21 dec 2022
63
74
Vlissingen
Mooi! Voordeel van segmentwerk is dat je met relatief weinig hout toch grotere objecten kan maken. Alleen gaat in het verlijmen van al die stukjes veel tijd in zitten. Moeilijkst vind ik het inklemmen met voldoende kracht.
Welke lijm bedoel je met witte parketlijm, een merk en type zou handig zijn?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.