Bahco Profcut Kapzaag

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Hallo allemaal,

Mijn buurman heeft mij een Bahco Profcut Kapzaag gegeven... Zomaar... Lief!!
Maar ehm... Ik krijg er niks fatsoenlijks mee gezaagd, om heel eerlijk te zijn. Niet op kops hout als op langshout.
Iemand enig idee wat ik er nog mee kan doen om er wat beter mee te kunnen zagen. Het zijn van die geharde tanden. 1589368435283.png
Ik krijg het begin gewoon niet gemaakt. De zaag hapt als 'n gek en stuitert vervolgens over het hout heen.
Wel jammer, een gegeven paard en van dat soort gedachtes....
 

tuoh

Oud hout
Gewoon oefenen, meer schuilt er niet achter. Bij het starten trek je de zaag eerst een paar maal achteruit, om dan vervolgens met lichte druk "echt" te gaan zagen.
Door het achteruit trekken creëer je een startpunt.

Kapzagen met geharde tanden gaan, net als bij elke scherpe zaag, als een mes door de boter.
Het enige nadeel van die dingen zijn diezelfde geharde tanden, wegens niet vijlbaar en dus een weggooi product.
 

Klaasjandiederik

Actieve deelnemer
9 jul 2012
284
29
Binnenkort Ulvenhout
Ik heb er ook zo een hangen thuis. Is toch de zaag die ik het minste pak.
Geeft een vrij brede en rommelige zaagsnede en hapt als een gek.
Mischien dat die het beste werkt in een goedkoop verstekbakje.
Ik pak dan toch liever een Bahco of Stanley toffelzaagje.
 

Aheijdendael

Actieve deelnemer
25 apr 2020
60
9
Het is me overigens net opgevallen dat'ie het beter doet bij serieus hard hout.
Kersenhout heeft'ie geen problemen mee. Eikenhout ook niet. Maar zoiets als vuren, inderdaad, wat @Klaasjandiederik zegt, rommelige zaagsnede.

Zo'n toffelzaagje heb ik ook. Maar eigenlijk hetzelfde probleem.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Tja, die dingen zijn niet gemaakt om zuivere zaagsnedes te maken. Ze zagen wel supersnel (mits scherp)! Hou deze gewoon bij voor het grovere werk, zou ik zeggen. En wil je echt fijn werken met handgereedschap, kijk dan eens naar een goeie tweedehandse kapzaag en leer ze zelf slijpen:
Voor kapzaag gebruik je 'rip cut' slijpmethode (schulpen dus).
 
  • Leuk
Waarderingen: robbert noteboom

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zo’n kapzaag heeft een fijne tand, is dus juist wel voor fijne zaagsnedes. Gewoon in de verstekbak, geen probleem. Heb hem hier ook en daar kun je prima mee afkorten. Ik zou niet weten wat een oud tweedehands ding die je zelf moet slijpen daar beter voor is. Dan moet je al ervaren zijn in het slijpen om een werkbaar resultaat te halen.

En zachte houtsoorten geven altijd een grovere afwerking, dat heeft niets met het gereedschap te maken, is simpel een eigenschap van het materiaal zelf.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
In mijn ervaring hebben nieuwe zagen teveel (te grote) zetting Bij een hardpoint haal ik altijd even de diamandvijl langs de tanden(zijden) 1 of 2 keer per zijde je kunt zo perfect de breedte van de zaag snede reguleren. Is de zaag nog te agressief herhaal ik dit kunstje een hardpoint kun je vijlen met een diamant vijltje maar zetten van de tanden zal niet lukken
Deze zullen afbreken Bij aanzet zagen alleen het gewicht van de zaag gebruiken eenmaal pakkend kun je wat neerwaartse kracht gaan gebruiken

Groetnis, Roeland
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Zo’n kapzaag heeft een fijne tand, is dus juist wel voor fijne zaagsnedes. Gewoon in de verstekbak, geen probleem. Heb hem hier ook en daar kun je prima mee afkorten. Ik zou niet weten wat een oud tweedehands ding die je zelf moet slijpen daar beter voor is. Dan moet je al ervaren zijn in het slijpen om een werkbaar resultaat te halen.

En zachte houtsoorten geven altijd een grovere afwerking, dat heeft niets met het gereedschap te maken, is simpel een eigenschap van het materiaal zelf.

Trilliwilli, toon me een mooi aansluitende zwaluwstaartverbinding die gemaakt is met zo'n kapzaag. Dan wil ik je best geloven :sneaky:
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Afkorten in de verstekbak is wat anders als zwaluwstaarten maken. Dat is appels met peren vergelijken.
En slijpen is een kunst die je niet gelijk beheerst, dat geeft gewoon niet direct het resultaat dat je zou willen.

We hebben het hier over een weggooizaag van krap twee tientjes, latjes en plintjes in de verstekbak doet die prima.
 

WR1944

Oud hout
Na het vrij snel bot worden van een paar Bahco zagen met geharde tanden kocht ik een Bahco Profcut Laminator zaag als laatste poging. Na zo'n 15 jaar is die zaag nog even agressief als toen ik hem kocht. De zaag is wel een ietsje botter geworden maar dat bemerk ik nauwelijks. Het is wel niet de gemelde kapzaag maar dat zal voor het idee van geharde tanden weinig uitmaken.

Mocht ik besluiten om een kapzaag te kopen voor het fijnere werk dan denk ik eerder in de richting van een Veritas. Nu heb ik een vrij simpele kapzaag waar ik Paul Sellers soms ook mee zie werken.
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Toeval of niet... Gisteren mijn oude kapzaag Bahco Superior vervangen door de Bahco profcut en idd deze kapzaag is veel happiger dan de Superior in zachte houtsoorten.
in hard hout is dit minder. Effe wennen.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.711
813
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Die moderne Bacho zagen vind ik maar niets! zeker in de laagste prijsklasse zagen deze niet lekker de duurtste Bahco zagen zagen wel redelijk! Maar een goede herslijpbare zaag zaagt werkelijk fijn! :)

Toen Bacho Sandvic overnam hebben ze het verprutst!
Dit is een oudje nog van mn Pa geweest met bakelieten handvat ik schat voor de oorlog

IMG_8263.jpg

Maar elke (specifieke) zaagklus heeft zn eigen zaag hier een deel van mijn zaagjes

IMG_8262.jpg


Voor het fijne werk (zwaluwstaarten) gebruik ik deze 2 het meest! Gemaakt rond 1880 de bovenste gemaakt in de USA met zeer fijne vertanding en de onderste een engels rugzaagje

IMG_8264.jpg


Groetnis,

Roeland
 
  • Geweldig
Waarderingen: baas

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Inderdaad, Roeland, ik ben precies van dezelfde mening. Die wegwerpzagen met geharde punten hebben misschien hun nut in de bouw, maar niet voor fijner werk. Daarom mijn suggestie om naar tweedehands te kijken. Slijpen van zagen wordt al te vaak afgedaan als niet meer van deze tijd, maar het is helemaal niet moeilijk een duurt maximaal kwartiertje.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Volgens mij heb ik ook diezelfde Bahco zaag, ik gebruik hem vooral voor het zagen van dun multiplex voor ladebodems en kistjes. De verhouding tussen de fijne tanden en hoogte/ gewocht zaagblad maken hem wat mij betreft niet zo prettig, maar voor dun multiplex werkt ie heel goed.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.