Badkamer plank behandelen?

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Goeiedag iedereen,

Wij zijn van plan om onze eigen badkamerwasbak te maken. Dus gewoon een houten plank in de hoek van de muur en daarop een waskom met kraan en eronder afvoer en waterleiding.
Nu vroegen we ons af met welk product we dit het best behandelen? Om het waterdicht en vlekkenvrij te maken, want er zal natuurlijk water en zeep opkomen enzo.

Foto van hout: (helaas weten we niet meer welk soort hout dit is, maar we hebben het gewoon in een houthandel los gekocht) De kleur mag hetzelfde blijven of ietsje donkerder.

WhatsApp Image 2020-06-05 at 5.11.24 PM.jpeg
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.632
693
Antwerpen
zelf heb ik mijn wastafel met verschillende lagen Avis PU Siegel (mat) afgewerkt, geeft een heel mooi effect

door toeval had ik verschillende Avis lakken (oa Aqua PU, gewone PU en dus Siegel) staan en voor ons gaf de Siegel het mooiste effect, is ook de sterkste van de drie (vlg brochure)
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.237
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Nog een tip: monteer de plank iets naar voren aflopend. Je ziet het niet, maar dan blijft het water in ieder geval niet eeuwig liggen. En natuurlijk rondom afwerken, ook de randen die naar de muur toe zitten, de gaten, een kitrand onder wastafel en kraan, etc.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.555
Gaanderen
Heb je een epoxy die je zou kunnen aanraden?
Ik heb dit wel eens gebruikt HOUTVERZEGELING primer voor (rot)hout om vervolgens met epoxy verder te gaan werken. - Wilsor Kunstharsen Deze is bij de schildersgroothandel vrij makkelijk in kleine hoeveelheden te verkrijgen. Lees wel goed de gebruiksaanwijzing. Ik gebruik dit ook als primer bij houtrot. Het is in het begin erg dun en penetreert zeer goed. Uit mijn hoofd gezegd moet je minimaal een half uur wachten als je het als epoxy gaat gebruiken. Denk wel aan nitril handschoenen en meng niet te veel. Je kan ook kijken bij mr boat epoxy en vast nog vele andere.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik ken deze niet, dus wellicht moet je even ergens de specs (TDS) opzoeken, maar mijn ervaring met (dunne) WIlsor epoxies is dat ze bij kamertemperatuur een erg lange uithardingstijd hebben. De giethars bijvoorbeeld heeft rustig 1-2 weken nodig om voldoende hard te worden. Ik heb er in het verleden drinkbekers mee waterdicht gemaakt - en mijn ervaring was dat je er pas na een maand of zo water in moet gaan doen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.