Badkamer gestript

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik ben met een badkamer bezig, deze is helemaal gestript op de vloer na dan.
De wanden bestonden uit wandtegels op groenegips en rachels tegen de muur. Ik denk er nu over dit weer het zelfde te doen, maar dan het douce gedeelte deze zit in de hoek met Aquapanel of Fermacel te doen. Wat denken jullie hiervan.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Ik heb in onze badkamer ook groene gipsplaat gebruikt bij de douche, werkt prima. Naden wel ingesmeerd met kimpasta.
Waarom zou je fermacel willen gebruiken?
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb in onze badkamer ook groene gipsplaat gebruikt bij de douche, werkt prima. Naden wel ingesmeerd met kimpasta.
Waarom zou je fermacel willen gebruiken?
Een en ander gelezen op internet en You tube en ja de prijs ligt veel en veel hoger dan Gyprock.
Er wordt ook geschreven dat Gyprock voor dat je gaat tegelen goed gecoat moet worden.
Kimband aanbrengen is natuurlijk voor beiden het zelfde.

 
Laatst bewerkt:

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
210
87
Rijswijk
Ons huis is houtskelet, hierdoor hier ook veel over nagedacht en uiteindelijk heb Ik het Q board van de Hornbach gebruikt. Samen met een wedi douche element. Dit werkt tot nu toe goed. De overgang tussen wand en douche element heb ik gemaakt met de wedi afdichtingsset. Badkamer zit er 1,5 jaar in.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem en Nova

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Wedi of een ander merk xps plaat is het meest zeker. Pakt wat werking van de ondergrond weg, is licht, stijf en vochtbestendig en.... prijzig....
Als je netjes werkt en alles afdicht haalt het weinig uit wat je voor plaat gebruikt, maar bij wel een foutje heb je potentieel grotere gevolgen. Vraag is hoeveel risico je loopt, o.a. meer naden (mozaïk bijv) is meer risico.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nova

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
636
303
Het Groene Hart
Neem je wedi / Q-board niet te dun, dan is het heel lastig vlak te krijgen en dat tegelt dan weer vervelend weet ik uit ervaring.
 

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
79
38
Venlo
Ik ben met een badkamer bezig, deze is helemaal gestript op de vloer na dan.
De wanden bestonden uit wandtegels op groenegips en rachels tegen de muur. Ik denk er nu over dit weer het zelfde te doen, maar dan het douce gedeelte deze zit in de hoek met Aquapanel of Fermacel te doen. Wat denken jullie hiervan.
Ga je hetzelfde betegelen? anders een goede tegelzetter die de wandtegels in de cement direct tegen de muur kan zetten.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Nog een vraag over het plaatsen van de rachels en groene gips.

1: moet ik de rachels en de gipsplaten ongeveer 5mm vrijhouden van de vloer en de naad dicht kitten voordat er kimband opgaat.

2: moet er nog folie tussen de rachels en gipsplaten en wat voor folie.

3: er komt een nis in de ruimte waar een badkamermeubel met wasbak komt te hangen ik denk daar achter de gipsplaat OSB of underlayment te plaatsen voor het ophangen van het meubel is dit wijsheid.

4: ik loop ook nog te twijfelen over het plafond om de wanden te gipsen en gelijk het plafond te gipsen Of eerst de wanden gipsen en te betegelen en daarna het plafond rachelen en gipsen Meest gebruikelijke volgens mij eerst de wanden afmaken.

4: is het verstandig om tussen de gipsplafondplaaten en rachels folie te plaatsen.
Alvast bedankt voor jullie aanbevelingen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Neem je wedi / Q-board niet te dun, dan is het heel lastig vlak te krijgen en dat tegelt dan weer vervelend weet ik uit ervaring.
Mijn bedoeling is een doucebak van ongeveer 5 cm

Even verkeerd begrepen sorry.
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.373
830
69
Veldhoven
Ik wil wat betreft Fermacell platen even een kleine ervaring delen. Ik bracht de restanten naar de milieustraat, maar moest ze mee terug nemen en inpakken zoals bij asbest de regel is.
Het bleek dus dat alles wat maar in de verste verte visueel op asbest lijkt, ook als zodanig behandeld moet worden. Gelukkig is mijn milieustraat dichtbij, maar ik weet plaatsen waar je meer dan 20 km moet rijden....
Bijvoorbeeld op Schouwen Duiveland is maar één straat. In Zierikzee!
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik wil wat betreft Fermacell platen even een kleine ervaring delen. Ik bracht de restanten naar de milieustraat, maar moest ze mee terug nemen en inpakken zoals bij asbest de regel is.
Het bleek dus dat alles wat maar in de verste verte visueel op asbest lijkt, ook als zodanig behandeld moet worden. Gelukkig is mijn milieustraat dichtbij, maar ik weet plaatsen waar je meer dan 20 km moet rijden....
Bijvoorbeeld op Schouwen Duiveland is maar één straat. In Zierikzee!
Idd visueel heeft het veel weg van asbest. Mijn besluit is dat het groenegips wordt en we Fermacell gaan vergeten.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
tegels met cement bevestigen? please don't... Gebruik gewoon tegellijm (PCI nanolight bijvoorbeeld) en zorg dat je zowel tegel en muur bestrijkt met lijm.
Is ook de bedoeling met tegellijm. Bedankt voor je reactie.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Als je groene gipsplaten gebruikt, moet de hele wand behandeld worden met de kimpasta. Voegen zijn namelijk niet waterdicht. Daarom wordt er vaak wedi-plaat gebruikt.

Het plafond plaats je eerst, en daar tegel je tegenaan (met paar mm kitruimte uiteraard). Niet andersom.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Als je groene gipsplaten gebruikt, moet de hele wand behandeld worden met de kimpasta. Voegen zijn namelijk niet waterdicht. Daarom wordt er vaak wedi-plaat gebruikt.

Het plafond plaats je eerst, en daar tegel je tegenaan (met paar mm kitruimte uiteraard). Niet andersom.
En wat is de reden om het plafond eerst te plaatsen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.114
241
Goeree-Overflakkee
Hoe kan je de gipsplaten aanbrengen als de tegels er al zitten? Hoe krijg je de bovenrand strak?

Als je met de klus klaar bent weet je precies waarom de volgorde van bouwen niet andersom kan, welke methode je ook kiest :sneaky:

Heel veel fouten in de bouw komen door een verkeerde bouwvolgorde, en die dus prima te voorspellen/voorkomen zijn...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.082
2.601
Je kan prima eerst de wanden tegelen en daarna het plafond er in maken. Werkt vooral goed als je tegels hebt die niet mooi breken. Dan zitten de rommelkanten uit het zicht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.082
2.601
Groene gipsplaten hoef je niet met kimpasta in te smeren. Je moet ze voorstrijken met bijvoorbeeld schonox KH om te voorkomen dat het vocht uit je kimpasta of tegellijm te snel in de wand trekt, zodat er geen optimale hechting ontstaat. Kimpasta gebruik je om de hoeken van een waterdichte overgang te voorzien. Voegsel is waterdicht. Daar is het voor bedoelt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Groene gipsplaten hoef je niet met kimpasta in te smeren. Je moet ze voorstrijken met bijvoorbeeld schonox KH om te voorkomen dat het vocht uit je kimpasta of tegellijm te snel in de wand trekt, zodat er geen optimale hechting ontstaat. Kimpasta gebruik je om de hoeken van een waterdichte overgang te voorzien. Voegsel is waterdicht. Daar is het voor bedoelt.
Voegen zijn niet waterdicht, tenzij je een epoxy voeg oid gebruikt. Het is zeker verstandiger om alle gipsen ondergronden geheel te sealen, dat kan met meerdere producten en ook kimpasta.
Wediboard/q-board o.g. heeft dat niet nodig, alhiewel eventuele naden goed afdichten wel verstandig is.
Aansluitingen op het plafond kit je, dus die randen zijn niet echt een probleem. Ik zou het plafond ook voor het tegelen plaatsen, makkelijker werken, geen kalkbende meer op gevoegd tegelwerk....
 
  • Leuk
Waarderingen: Bijtel en rené13

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.