Baby veilige houtveredeling middelen

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ik heb hier nog geen onderwerp van kunnen vinden maar als dit dubbel is.. dan hoor ik het graag! :)

Ik ben de trotse papa van een 1 jarige "fijn proever" en vrienden & familie zijn of allemaal net ouders of gaan dat binnenkort worden.
Graag wil ik wat leuke speeltjes maken voor al die kleintjes van mooi hardhout! Ik loop alleen een beetje vast bij de afwerking.. mijn doel is om een overzicht te krijgen van "baby veilige houtveredeling middelen". Ik zie het her en der besproken worden in verschillende onderwerpen dus hierbij mijn poging om een helder overzicht te krijgen.

Na een internet onderzoek ben ik op de volgende veilige afwerking middelen uitgekomen (hierbij gaan we ervanuit dat er hardhout word gebruikt, geen geïmpregneerd hout gebruikt word bijvoorbeeld, en dat er voldoende tijd is gegeven aan het goed uitharden/drogen van de materialen):

- Minerale olie.
- Bijenwas.
- Gekookte lijnolie (bijv. van Cokerijen).
- Tung olie .
- Teak olie.
- Deense olie.
- Parafine olie.
- schellak

Wat zijn jullie gedachten bij deze lijst? Er zijn zoveel websites met tegenstrijdige informatie dat iedere informatie meer dan welkom is! o_O
En ook of ik iets vergeten ben, ik tracht een volledige lijst te maken met al de opties.
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik weet niet wat jij bedoelt met minerale olie, maar als ik daar Wikipedia over lees

Minerale olie - Wikipedia

zou ik dat niet op kinderspeelgoed smeren.
Deense olie (ook bekend als Danish Oil) is een algemene naam, daar zal niet bij elke leverancier hetzelfde in zitten.

Ik zou uitgaan van bijenwas en parafine olie - en vooral ook goed nadenken of olie noodzakelijk is. Kan het ook onafgewerkt?

Andere zoektermen zouden EN 71.3 (veilig voor kinderspeelgoed) of DIN 53160 (speeksel/zweet bestendig) kunnen zijn.
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Ik weet niet wat jij bedoelt met minerale olie, maar als ik daar Wikipedia over lees

Minerale olie - Wikipedia

zou ik dat niet op kinderspeelgoed smeren.
Deense olie (ook bekend als Danish Oil) is een algemene naam, daar zal niet bij elke leverancier hetzelfde in zitten.

Ik zou uitgaan van bijenwas en parafine olie - en vooral ook goed nadenken of olie noodzakelijk is. Kan het ook onafgewerkt?

Andere zoektermen zouden EN 71.3 (veilig voor kinderspeelgoed) of DIN 53160 (speeksel/zweet bestendig) kunnen zijn.
Hi Jurriaan,
Met minerale olie bedoel ik bijvoorbeeld zoiets: Uulki Natuurlijke houtolie.

Om het onafgewerkt te laten heb ik ook mee zitten spelen. Het nadeel alleen is dat die kleintjes echt alles uitgebreid moeten proeven. Doe dit lang genoeg en het word een beetje ranzig.

Bedankt voor de EN & DIN verwijzingen!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik zou zelf misschien kijken naar een afwerking die ook gebruikt wordt voor snijplanken.
Zoals al eerder gezegd, let zeker op de houtsoort. “Hardhout” is nogal een ruim begrip en juist tussen de tropische hardhouten zitten soorten waar ik kinderen niet graag de hele dag aan zou laten sabbelen. Deels ivm giftigheid, maar ook vanwege splinters die kunnen loskomen bij beschadiging.
Gebruik liever beuk, dat is ook mooi hard en wordt niet voor niets juist veel voor houten keukengerei en speelgoed gebruikt.
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
let ook op het soort hout dat je gebruikt
beuk is mij bekend als het minst schadelijke
is het nodig om op dat hout een laag te zetten ?
tenzij je het verft, maar dan gaat het zoeken een andere richting uit
Beuk staat zeker op het lijstje :). Maar wil het het liefst niet verven. Vind dat zo zonde..

Die verwijzing naar Uulki is wel leuk. Ik lees eerst

Uulki Houtolie is volledig gifvrij

en dan daaronder

Gebruik biociden veilig

Hmmmmmm.
Ja ben er nog niet helemaal over uit wat ze daar nu precies mee bedoelen :unsure:.

Zoals al eerder gezegd, let zeker op de houtsoort. “Hardhout” is nogal een ruim begrip en juist
Dat is een goeie tip. Ik wilde vooral "gewoon" hout als beuken, grenen, of noten gebruiken. Wil gewoon zeker zijn dat die kleintjes er veilig mee kunnen aanrommelen.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.495
343
Torhout, België
Je bent nog een belangrijk afwerkingsmiddel vergeten in je lijstje: schellak. Wordt gemaakt uit afscheiding van de schellakluis. Gewoon de schilfers oplossen in zuivere alcohol. Ik gebruik hiervoor voedselveilige alcohol, omdat ik dan geen onaangename ethergeur heb, maar tegelijk is mijn vernis dan ook voedselveilig. Schellak wordt trouwens ook gebruikt in de voedingsindustrie om snoepjes te laten glimmen.

Voor kinderspeelgoed zou ik persoonlijk enkel schellak en minerale olie (voor snijplanken of van de apotheker) in overweging nemen. Eventueel nog bijenwas als je het van een imker kan krijgen en je het kan smelten met minerale olie erbij om het smeerbaar te krijgen. Bij de andere producten uit je lijstje kun je nooit zeker weten welke toevoegingen erbij zitten.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Het onderwerp is actueel blijkbaar. In het topic hiervoor kwam het ook al aan de orde en heeft onze “forumchemicus” Henk Verhaar er veel nuttige dingen over gezegd.

 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Je bent nog een belangrijk afwerkingsmiddel vergeten in je lijstje: schellak. Wordt gemaakt uit afscheiding van de schellakluis. Gewoon de schilfers oplossen in zuivere alcohol. Ik gebruik hiervoor voedselveilige alcohol, omdat ik dan geen onaangename ethergeur heb, maar tegelijk is mijn vernis dan ook voedselveilig. Schellak wordt trouwens ook gebruikt in de voedingsindustrie om snoepjes te laten glimmen.

Voor kinderspeelgoed zou ik persoonlijk enkel schellak en minerale olie (voor snijplanken of van de apotheker) in overweging nemen. Eventueel nog bijenwas als je het van een imker kan krijgen en je het kan smelten met minerale olie erbij om het smeerbaar te krijgen. Bij de andere producten uit je lijstje kun je nooit zeker weten welke toevoegingen erbij zitten.
Bedankt voor de toevoeging, schellak stond nog niet op de radar!

Het onderwerp is actueel blijkbaar. In het topic hiervoor kwam het ook al aan de orde en heeft onze “forumchemicus” Henk Verhaar er veel nuttige dingen over gezegd.

Deze post was ook de reden dat ik me meer begon te verdiepen hierin maar kon geen andere informatie vinden over andere vormen.
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.411
679
Emst
Kijk ook eens naar druivenpitolie.
Wordt op snijplanken gebruikt.
Er zijn trouwens mensen die het gebruiken om te bakken en te braden.
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Kijk ook eens naar druivenpitolie.
Wordt op snijplanken gebruikt.
Er zijn trouwens mensen die het gebruiken om te bakken en te braden.
Goeie tip! Ik voeg hem toe.
Ik heb net een blik OSMO Hardwax olie gekocht en op het blik staat dat het, wanneer ingetrokken/gedroogd, ook veilig is voor kinderspeelgoed.
Ik heb even de website getest en deze is inderdaad veilig volgens de DIN EN 71.3 (die Juriaan tipte)! Ik voeg hem ook even toe, bedankt!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Die verwijzing naar Uulki is wel leuk. Ik lees eerst

Uulki Houtolie is volledig gifvrij

en dan daaronder

Gebruik biociden veilig

Hmmmmmm.
Kweenie waar dat vandaan komt - Bij Uulki zelf vind ik geen aanwijzing dat er biociden in de olie zitten, en de MSDSen die ik kan vinden - die conserveermiddelen toch zeker zouden moeten noemen - geven ook niet die indruk.

Dat gezegd hebbende denk ik niet dat het product (volgens opgaaf plantaardige olien die niet rans worden (dus niet polymeriseren), waaronder kokosolie (dat zelf overigens bij kamertemperatuur vast is)) een ideale olie is om hout mee te behandelen. Maar ook niet heel verkeerd, en voor zover ik kan zien inderdaad voedselveilig (tenzij er heel aparte plantaardige olien gebruikt worden, maar dat ligt niet voor de hand).
 

MdeJongh

Actieve deelnemer
16 aug 2020
67
14
Kweenie waar dat vandaan komt - Bij Uulki zelf vind ik geen aanwijzing dat er biociden in de olie zitten, en de MSDSen die ik kan vinden - die conserveermiddelen toch zeker zouden moeten noemen - geven ook niet die indruk.

Dat gezegd hebbende denk ik niet dat het product (volgens opgaaf plantaardige olien die niet rans worden (dus niet polymeriseren), waaronder kokosolie (dat zelf overigens bij kamertemperatuur vast is)) een ideale olie is om hout mee te behandelen. Maar ook niet heel verkeerd, en voor zover ik kan zien inderdaad voedselveilig (tenzij er heel aparte plantaardige olien gebruikt worden, maar dat ligt niet voor de hand).
Bedankt voor het meekijken! Ik heb een potje besteld dus we gaan de som op de proef nemen.
osmo hardwax is ook een goede tip.
Ga ik ook eens proberen, dit ook nog ergens zien te vinden.
Osmonederland hebben ze deze waxolie en nog meer van dit merk.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.