Baardslot

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Ik ben op zoek naar een baardslot maar het is blijkbaar geen standaardmaat. In de bouwmarkt hadden ze het in ieder geval niet en online vind ik niets passend. Het is kleiner dan normaal en de kruk staat lager dan de dagschoot (meestal staat de kruk op dezelfde hoogte). Iemand een idee waar zulk een slot verkrijgbaar is?IMG_1882.jpegIMG_1881.jpeg
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
390
171
Noardeast-Fryslân
Lijkt op de soorten die in de binnendeuren van ons huis (1949) zitten. Dus misschien eens gaan neuzen bij een handelaar in gebruikte onderdelen van huizen (geen idee hoe die heten)?
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.086
422
Alphen aan den Rijn
Wat is het probleem met dit slot of zoek je dezelfde .
Het is een oud slot en al lang niet meer verkrijgbaar , staat er ook een merk op .
Misschien kun je eens kijken bij handelaren in oude deuren .

Succes Willem
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
82
48
Zuid Holland
Komt deze niet in de buurt?

1725997864204.png


Ik heb ook even moeten zoeken voor een passend slot voor in mij jaren 50 huis. Staat er wellicht ergens een merk en type nummer op het slot? Ik moest uiteindelijk zoeken op basis van de maten, er blijken best wat verschillende renovatie sloten te zijn maar helaas niet altijd even makkelijk naar een type nummer te herleiden.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Het slot zit op de deur van de berging bij mijn moeder. De omstandigheden (dementie) ,nopen ons er toe haar de toegang tot de berging te ontzeggen. Op dit slot zit een kromme sleutel die niet goed past. De deur sluit dus niet behoorlijk. De berging moet wel toegankelijk blijven met een slot wat goed werkt en een reservesleutel. De deur is afkomstig uit een klooster in de buurt wat als ik goed ingelicht ben in de jaren 40 gebouwd is door mijn grootvader. Die deur is denk ik wel jonger vermits er triplex gebruikt is; maar hangt toch al 40 jaar in het huis van mijn ouders.
Ik ben dus op zoek naar een nieuw slot wat ik liefst zonder aanpassingen in kan bouwen.
Het slot wat Michielr gevonden heeft past bijna, maar niet helemaal. Ik ga op zoek met de info die ik nu gekregen heb. Alvast bedankt
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.354
2.889
Gaanderen
Zijn waarschijnlijk standaard sleutels. Meestal staat er een nummer op de voorplaat. Wat wel kan is dat veel sleutelmakers die series niet meer op voorraad hebben. Heb je een foto van de sleutel?
 
  • Leuk
Waarderingen: Willempie

stvno

Actieve deelnemer
27 dec 2021
65
78
Den Haag
Je kan ook met slot en al naar de (betere) sleutelmaker gaan, dan is het een kwestie van passen, proberen en bijvijlen. Zo heb ik al een aantal oude sloten van sleutels laten voorzien
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.354
2.889
Gaanderen
Het is geen rocketscience. Wij hadden vroeger al dit soort sleutels liggen. Al moet ik wel zeggen dat er ook oude series uitliepen. Waardoor loopt zo'n slot niet. Verf tussen de nachtschoot of vuil in het slot. Een enkele keer zijn de veren van de klavieren kapot. Bij dit soort sloten is veel eenvoudig te repareren. Slotbout door het krukgat met een grote ring en moer aan de kant van het slot waar de schroeven niet zitten. Dan blijft de veer op zijn plek zitten als je het slot opent. Schoonmaken en een sleutel zoeken. Nieuwe sloten zijn veel lastiger te maken. Die hebben veel meer onderdelen.
En ja, ik was 2 toen ik naast de sleutelmaker stond en heb er wel enkele honderden weer gangbaar gemaakt.
Dus moeilijk kan het niet zijn.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Ik ga eerst bij een slotenmaker langs om te kijken of er nog passende sleutels zijn. Het slot moet echt wel goed lopen. Voor mij maakt het niet zo veel uit als ik even moet prullen, maar dat verwacht ik niet van mensen die zorg voor mijn moeder brengen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.621
1.053
Riemst
Ik ben vandaag langs geweest bij slotenmaker Besa in Tessenderlo. Die hadden een slot wat met weinig aanpassingen paste. De voor plaat was iets groter en ik heb de slotkast wat moeten bijsteken. Maar dag en nachtschoot en klink en sleutel pasten. Slot zat er op een kwartiertje in.
Iedereen bedankt voor het meedenken !
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.