Axminster AW254TS of toch een AP254SB?

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
44
17
Naarden
Hi,

tijdje geleden had ik besloten dat ik toch een andere zaagtafel wil. Ik heb jaren lang een Bosch PTS10 gehad, kon zagen, maar niet mijn favoriete apparaat. Ik vond het tijd voor wat serieuzers, maar het moest wel verrijdbaar zijn, want mijn schuurtje is maar 230x330. Dus de keuze was gevallen op een 7492 van DeWalt. Nog amper tijd gehad om er wat mee te doen, dus die heeft er misschien nog maar een uurtje op zitten.
Blijkbaar liep ik al een paar jaar te zeuren en begin dit jaar was de kogel door de kerk. Lees: mijn vrouw zei: laten we dan kijken of we een schuur in de tuin kunnen laten bouwen. En die kom er! Binnenmaat zal ongeveer 375x575 zijn. Betonvloer, houten wanden met 10cm isolatie. JEUJ! Hoewel ik de 7492 pas een uurtje heb gebruikt, had ik toch besloten dat er een ander exemplaar moest komen. Belangrijkste reden: geluid/herrie. Hier op het forum werd de Axminster aangeraden vanwege de inductiemotor. Ben naar Haarlem gegaan, daar hadden ze de AC216 en de AW254 staan. Sjonge wat een verademing. Gietijzeren werkblad en je kunt gewoon praten als hij aan staat.
Ondertussen beetje wachten op een aanbieding en vooral wachten tot de schuur er staat. Intussen weet ik dat 3 juli de palen de grond in gedraaid gaan worden, dus het moment komt naderbij. Ennnn... de AW254 is in de aanbieding! Fantastisch toch zul je denken? Ja. Maar de AP254SB is nu ook in de aanbieding. En het voelt nu een beetje als een kleine jongen in een grote speelgoedwinkel.

Wat vind ik aantrekkelijk aan de AP254 t.o.v. de AW254?
  • Het brede werkblad volledig van gietijzer. Verlenger van ijzer. Je kunt er gemakkelijk grotere werken mee zagen. De tafelverbreder en verlenger op de AW254 zijn van plastic en daarmee niet echt goed bruikbaar. Ik hoef dus zelf geen tafelverlengers en verbreders te maken.
  • De geleider is nog wat stabieler t.o.v. de AW254 vanwege de bredere 'aansluiting' op de rail.
  • Ik hoef geen voet/onderstel te maken
  • Mogelijkheid voor Dado set
Wat vind ik minder aantrekkelijk aan de AP254 t.o.v. de AW254?
  • Hij maakt iets meer geluid. Al scheelt dat maar 2,5 dB wat niet heel veel is.
  • Zwaardere motor vind ik niet per sé fantastisch ivm stroomvoorziening
Niet geheel onbelangrijk natuurlijk is wat ik er mee ga doen. Plaatwerk, balken/balkjes etc. MDF, Multiplex (hardhout, berken), underlayment. Soms wat douglas, beuken of eiken planken. En daar maak ik dan bijvoorbeeld een kast van, bed, kledingrek, speeltoestel voor de kids.

Heeft één van jullie ervaring met de AP254? Wellicht ook in vergelijking met de AW254? De AP254 is ongeveer 2x zo duur als de AW254, is hij dat waard?
Ik heb overigens nog geen contact gehad met Haarlem, want het is pas sinds vanavond dat ik aan het twijfelen ben geslagen.

Het mannetje op mijn ene schouder zegt: man, dat is zware overkill voor jou. Het mannetje op de andere schouder: doe het nou maar gewoon, krijg je geen spijt van, is een fantastische tafel.

Ben benieuwd naar jullie reacties!
Groeten, Joris
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
165
66
Almen aan zee
Geen ervaring met een van beide machines.
Maar wel een duidelijke voorkeur:
als het binnen je mogelijkheden ligt, doe dan de AP
Het is zo fijn stevigheid en stabiliteit aan je zaagtafel te hebben

En misschien is dit dan ook nog tafel om te overwegen:
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Zorg dat er bij je nieuwe zaagtafel een bovenafzuigarm zit en een normaal spouwmes. Zo'n beschermkap die aan het spouwmes vast zit is erg onhandig. In de prijsklasse van de duurdere zaag, zitten een aantal leuke machines, die elkaar niet heel veel ontlopen. Een laguna heeft weer een wat bredere tafel, wat fijn is als je er ook op wil afkorten met een schuifbak. Je kan met al de machines in dat prijssegment prima jarenlang werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

NeroP

Nieuw lid
6 mrt 2017
16
7
Ik ben nu bezig met de installatie van een AP254SB. Ik kom van een Bosch GTS 635-216 en de niuewe machine is een wereld apart.

Ik heb nooit de AW254 in persoon gezien maar wel de Laguna Fusion 1/3 in de Baptist winkel.
Ik vond de parallelgeleider van de Lagunas niet zo stevig (beweegt een beetje als je het bij de eind druk) maar die van de AP254SB zit echt vast wanneer gesloten.
De verstekgeleider is ook beter dan de Laguna - die op de AP254SB is van gietijzer gemaakt en heeft zero spelling.

Je ben welkom om te komen kijken bij mijn garage in Amstelveen - stuur me een P.B.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
En het voelt nu een beetje als een kleine jongen in een grote speelgoedwinkel.
I know the feeling...
Het mannetje op mijn ene schouder zegt: man, dat is zware overkill voor jou. Het mannetje op de andere schouder: doe het nou maar gewoon, krijg je geen spijt van, is een fantastische tafel.
Ik heb geen ervaring met deze machines maar heb wel een (bescheiden) mening over jouw keuze. Ik stond een tijdje geleden voor hetzelfde dilemma als jou met dat verschil dat ik al een Dewalt heb en er best tevreden over ben. Voor de prijs van een degelijke zaagtafel kon ik een hele rits Makita toestellen kopen en een zaag/freestafel en aparte montagetafel maken. Ik heb daar uiteindelijk voor gekozen omdat het mijn mogelijkheden in mijn atelier vergroot tegenover 'enkel' een nieuwe zaagtafel.

Overweeg dus eens rustig waar jouw prioriteiten liggen. Bij de 'kleine' zaagtafel voeg je de verwachtte kostprijs van het ombouwsel (in mijn geval tussen 300 en 400 euro). Dan ken je het prijsverschil met de 'grote' zaagtafel. Vraag je dan af of het prijsverschil de hogere nauwkeurigheid verantwoordt en of jij die precisie nodig hebt. Misschien kan je hierop wat besparen of kan je enkele andere leuke zaken aankopen...
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier en elzenmaa

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
404
174
Noardeast-Fryslân
Hij maakt iets meer geluid. Al scheelt dat maar 2,5 dB wat niet heel veel is.

2,5 dB lijkt niet veel maar 3 dB is wel een verdubbeling. Is dat erg, zeker ook omdat er ook nog een stofafzuiger lawaai staat te maken? Geen idee 🤔 maar wel iets om mee te nemen in je afweging.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
404
174
Noardeast-Fryslân
Zorg dat er bij je nieuwe zaagtafel een bovenafzuigarm zit en een normaal spouwmes. Zo'n beschermkap die aan het spouwmes vast zit is erg onhandig.
+1

Moet hem nu telkens er af schroeven als een balk te hoog is (en dus in 2x gezaagd moet worden of in andere specifieke situaties en vind bijzonder storend.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
165
66
Almen aan zee
Over het geluid:
ik wil niet de wijsneus uithangen maar dacht altijd dat +10 dB een verdubbeling is
(maar misschien ben ik abuis)

Wat in ieder geval wel belangrijk is met het geluid:
draag goede gehoorbescherming!

En daarmee valt die + 2,5 dB weer reuze mee


En over de afzuiging op het spouwmes: dat vind ik ook echt ruk.
Heb 'm bij mij er gewoon helemaal af.
Ik ga nog liever stofzuigen na elke zaagsessie.

Een afzuigarm zoals gezegd vind ik ook veel prettiger (als die niet ook in de weg zit ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
430
182
Wetteren, Belgie
@hansth heeft toch gelijk. Een stijging met 3 dB betekent inderdaad een verdubbeling van de geluidsdruk. Stel dat zaag A 80 dB geluidsdruk heeft en zaag B 83 dB, dan is de geluidsdruk van zaag B hetzelfde als twee zagen A die tezelfdertijd aan staan.
2,5 dB is dus wel degelijk goed hoorbaar. Het is eigenlijk goed om altijd gehoorbescherming te dragen. Gehoorbescherming van een beetje kwaliteit geeft een reductie van 20 à 30 dB, en dan is die 2,5 dB verschil plots niet zo belangrijk meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
44
17
Naarden
Dank allemaal voor de reacties!

Op de een of andere manier spreekt de Hammer me niet echt aan, weet niet wat het is. De Laguna daarentegen ziet er ook wel aantrekkelijk uit. Ook een inductiemotor, maar kan helaas nergens vinden hoe stil/luid deze is om te vergelijken met de Axminster. Ik wilde een Record Power Camvac als afzuiging, dus Arnhem kan ook een bezoekje verwachten.

Je ben welkom om te komen kijken bij mijn garage in Amstelveen - stuur me een P.B.
Dank! Je ontvangt bericht van mij.

Over de 2,5dB en gehoorbescherming: 10 dB ervaar je als 2x zo hard (logaritmische schaal) en 3 dB als "ja, je kunt wel horen dat dit harder is". Ik gebruik zelf een 3M Peltor X5A, dus daarvoor maakt het weinig uit, dat is 27/35/37dB demping in L/M/H. Maar ik wil vooral mijn buren zo min mogelijk tot last zijn en weinig bezwaar voelen om ook 's avonds nog wat te klussen. En niks mis met wijsneuzen hoor haha!

Een afzuigarm klinkt ook wel als een heel goed idee. Op mijn oude zaagtafel gebruikte ik nooit de afzuiging op het spouwmes, die had ik er al snel afgehaald. En ik moet ook bekennen dat als ik had geweten dat het makkelijk was het spouwmes eraf te halen, dan had ik dat toen ook gedaan. Toen wist ik nog niet dat het spouwmes iets anders was dan een ding dat in de weg zat en waar de afzuiging op zat. Op de DeWalt vond ik hem niet verkeerd, maar daar alleen maar een klein plaatje 18mm multiplex mee gezaagd. Een losse arm is natuurlijk ideaal.

En Superbra, over het wel of niet uitgeven van geld: ik ben blij dat je dit post. Want soms zie ik hier discussies over hele dure apparatuur voorbij komen waarbij het lijkt alsof je voor minder niet iets kunt hebben waar je als serieuze hobbyist heel goed mee uit de voeten kan. Ik heb afgelopen jaren aardig wat gespaard waardoor het nu niet zo'n probleem is om er wat meer aan uit te geven. Andersom heb ik afgelopen jaren ook spijt gehad van enkele aankopen (niet allemaal klusmateriaal overigens), dus nu wil ik dit niet direct een beperking laten zijn. Ik zie het voor nu als een cadeau aan mijzelf.
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
44
17
Naarden
Ben intussen een aantal weken verder en een hoop wijzer geworden en heb een keuze gemaakt. Ik ben bij NeroP langs geweest voor de Axminster, bezoek gebracht aan Arnhem voor de Fusions, bij Rdl langs geweest voor eveneens de Fusion en na een tip van GereedschapPro ook Harvey bestudeerd. Gisteren in Rotterdam geweest en daar de knoop doorgehakt. Het is een Harvey geworden met de ST1400 roltafel erbij en wielenset.
De schuur is bijna klaar, deuren moeten er nog in en dan nog een lading schilder- en beitswerk. En daarna kan de tafel komen! Moet nog gaan bestuderen hoe ik dat ding vanaf de oprit naar de schuur ga krijgen. En ondertussen bijpassende afzuiging gaan regelen en een stil zaagblad aanschaffen.

Ontzettend tof dat ik bij twee forumgenoten langs mocht komen en hartelijk dank voor al jullie tips!
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdl en Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.