Axminster AW254TS i.c.m. Camvac 3000W stofafzuiging

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
65
13
Ik ben momenteel aan het kijken naar een Axminster AW254TS als vervanging van de DWE 4792-QS die ik nu een jaartje of 6 in gebruik heb.

Als stofafzuiging had ik als plan om daarbij een Record Power Camvac 3000W aan te schaffen, maar als ik kijk naar de specs van de Axminster mbt stofafzuiging kijk, staat er aangegeven dat er minimaal 1000m3/uur nodig is…. De Camvac 3000W heeft “slechts” een capaciteit van 583m3/uur en zou dus stevig onder de maat zijn…. Alleen als ik zie wat de zuigkracht van de Camvac is, kan ik me dat eigenlijk niet heel erg goed voorstellen…. Wat denken jullie daar van?

Zou het kunnen met de Camvac of zou ik in het geval van de Axminster toch echt een grotere afzuiging nodig hebben en zeker het minimum van 1000m3/uur respecteren?

Ik wil best geld er aan uitgeven, maar ik wil voorkomen dat ik dubbel geld uit zou moeten geven als ik er achter kom dat het tóch niet werkt icm de Camvac.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
72
32
Naarden
Zuigkracht en capaciteit zijn 2 verschillende dingen. Een normale stofzuiger, zoals je die in huis gebruikt of op je handschuurmachine, moet het hebben van zijn zuigkracht. Deze hebben een slang met een kleine diameter. Voor zaagtafels worden meestal afzuigers gebruikt met een grote diameter slang (100mm of groter) en die zijn gebaseerd op een (heel) hoog volume en relatief lage zuigkracht. Dan heb je het over 1.000 m3 en meer.

De CamVac is een beetje een vreemde eend in de bijt die een aardige zuigkracht heeft én een relatief groot volume op een grote diameter slang. Volgens mij heeft Dennis van Hooked on Wood daar eens een filmpje over gemaakt, die was/is wel enthousiast over de CamVac.
Eerlijk gezegd denk ik dat je voor de AW254TS zelfs aan de versie met 2 motoren wel genoeg hebt. Moeten ze bij Baptist toch wel kunnen vertellen? Toen ik daar eens voor een Fusion zaagtafel was, was de 2 motorige variant genoeg, dus ik zou niet weten waarom dat voor de AW254TS niet zo gelden.

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
65
13
Dat klopt inderdaad, Dennis heeft daar een filmpje (een aantal zelfs) over gemaakt…. Vandaar dat ik ook graag de flexibiliteit van de 3 motors heb…. Kon me eigenlijk ook niet echt goed voorstellen dat de 3000W versie niet genoeg zou zijn voor de Axminster zaagtafel.

Niet eens bij stil gestaan dat ik de vraag ook gewoon even bij Baptist neer zou kunnen leggen… dat ga ik morgen ook gelijk even doen…. 😄

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Dat klopt inderdaad, Dennis heeft daar een filmpje (een aantal zelfs) over gemaakt…. Vandaar dat ik ook graag de flexibiliteit van de 3 motors heb…. Kon me eigenlijk ook niet echt goed voorstellen dat de 3000W versie niet genoeg zou zijn voor de Axminster zaagtafel.

Niet eens bij stil gestaan dat ik de vraag ook gewoon even bij Baptist neer zou kunnen leggen… dat ga ik morgen ook gelijk even doen…. 😄
En bij gereedschappro, dan hoor je het van twee kanten.

• Leuk
Waarderingen: Vigier

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
520
Etten-Leur
Ik ben momenteel aan het kijken naar een Axminster AW254TS als vervanging van de DWE 4792-QS die ik nu een jaartje of 6 in gebruik heb.

Als stofafzuiging had ik als plan om daarbij een Record Power Camvac 3000W aan te schaffen, maar als ik kijk naar de specs van de Axminster mbt stofafzuiging kijk, staat er aangegeven dat er minimaal 1000m3/uur nodig is…. De Camvac 3000W heeft “slechts” een capaciteit van 583m3/uur en zou dus stevig onder de maat zijn…. Alleen als ik zie wat de zuigkracht van de Camvac is, kan ik me dat eigenlijk niet heel erg goed voorstellen…. Wat denken jullie daar van?

Zou het kunnen met de Camvac of zou ik in het geval van de Axminster toch echt een grotere afzuiging nodig hebben en zeker het minimum van 1000m3/uur respecteren?

Ik wil best geld er aan uitgeven, maar ik wil voorkomen dat ik dubbel geld uit zou moeten geven als ik er achter kom dat het tóch niet werkt icm de Camvac.
1) welke afzuiger gebruik je momenteel bij de DWE 4792-QS en waarom wil je daar van afstappen/ wat zijn je neg ervaringen daarmee?

2) de Axminster AW 254 TS adviseert klip en klaar om minimaal 1000m3/uur afzuigvolume te voorzien bij de inlaatpoort; die 100 mm poort voorziet in onder en bovenafzuiging en het advies zou ik zeker opvolgen omdat de constructie ervoor zorgt dat de lucht primair naar de onderkant wordt geleid en de hoek waaronder de 63mm aansluiting in een haakse bocht gaat dus veel luchtweerstand oproept (zie figuur op pagina 13 van het manual).

3) voor minimaal 1000 m3/uur aan de inlaatpoort is CamVac 2 kW.of 3 KW niet geschikt bovendien verbruiken ze gruwelijk veel energie voor 388 of 583 m3/uur. Ze zijn wel lekker compact.

4) Felder AF12 of 14 komen dan in aanmerking of hbm 100 of 200, of soortgelijk. Als je al een behoorlijke goede stofafzuiger hebt kun je overwegen om die te gebruiken voor de de 63 mm bovenaansluiting en de nieuwe voor de 100 mm poort.

5) voor het filter pleit ik voor een patroonfilter omdat je daarmee fijnstof goed beheersen kunt; Record Power CamVac doet dat ook maar een heeft een bijzonder klein filter wat erg veel energie vraagt.

6) als jouw werkplaats andere apparaten herbergt waarvoor de stofzuiger een oplossing moet geven graag vermelden dan kan het wat meer op maat aangepast worden.

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
65
13
Mijn "werkplaats" is gewoon een garage van 7x3m waarvan ik ongeveer 4x2m kan gebruiken om in te werken (i.v.m. een tussenwand en een vaste trap naar de garagezolder). Dit is te klein en te vol om een heel buizenstelsel aan te leggen en machines een vaste plek te geven.... daarom heb ik alles verrijdbaar gemaakt zodat ik apparaten makkelijk aan de kant kan zetten als ik ze even niet nodig heb of alles makkelijk naar buiten kan rollen zodat ik meer ruimte heb om alles te gebruiken.

Ik gebruik momenteel een Makita VC2512L bouwstofzuiger met een cycloon en opvangvat ertussen wat op zich prima werkt als ik zie wat er allemaal wordt verzameld in het opvangvat. De afzuiging wordt voornamelijk gebruikt voor de DeWalt zaagtafel, maar ook voor een freestafel met een AUK Tools freesmachine er in gemonteerd. Daarnaast gebruik ik de stofafdzuiging op allerlei accu-handgereedschap als een invalzaag, bandschuurmachine, kantenfrees, decoupeerzaag, etc.

Na een weekend veel zaagwerk te hebben gedaan op de zaagtafel in de garage bleek wel dat de huidige opzet van stofafzuiging niet goed genoeg werkt. Echt alles in de garage lag onder een flinke laag stof. Vooraf had ik de filters al vervangen, dus die waren niet verstopt. Ik heb met name 18mm en 15mm multiplex gezaagd en een paar stukken MDF van 9mm.

Het feit dat de Camvac 3000W 3 motoren heeft die je al naar gelang de afzuigbehoefte kan inschakelen, geeft me de mogelijkheid om 'm zowel aan de zaagtafel en freestafel als aan al het handgereedschap koppelen om de stofafzuiging te regelen. In diverse vergelijkende tests op YouTube komt de camvac qua zuigkracht zeer goed naar voren, zelfs in vergelijking met HVLP machines.

Normaal gesproken valt een Camvac qua techniek natuurlijk onder een bouwstofzuiger, (LVHP) maar wel met een 100mm afzuigslang ipv een standaard stofzuigerslang van 32mm. Dus zoals hieboven al wordt aangegeven is het inderdaad wel een vreemde eend in de bijt.

Gezien de zuigkracht van de Camvac lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je 'm niet aan de Axminster zaagtafel kan gebruiken, maar ik ga het inderdaad maar eens navragen bij GereedschapPro en Baptist.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
132
86
Tilburg
Mijn "werkplaats" is gewoon een garage van 7x3m waarvan ik ongeveer 4x2m kan gebruiken om in te werken (i.v.m. een tussenwand en een vaste trap naar de garagezolder). Dit is te klein en te vol om een heel buizenstelsel aan te leggen en machines een vaste plek te geven.... daarom heb ik alles verrijdbaar gemaakt zodat ik apparaten makkelijk aan de kant kan zetten als ik ze even niet nodig heb of alles makkelijk naar buiten kan rollen zodat ik meer ruimte heb om alles te gebruiken.

Ik gebruik momenteel een Makita VC2512L bouwstofzuiger met een cycloon en opvangvat ertussen wat op zich prima werkt als ik zie wat er allemaal wordt verzameld in het opvangvat. De afzuiging wordt voornamelijk gebruikt voor de DeWalt zaagtafel, maar ook voor een freestafel met een AUK Tools freesmachine er in gemonteerd. Daarnaast gebruik ik de stofafdzuiging op allerlei accu-handgereedschap als een invalzaag, bandschuurmachine, kantenfrees, decoupeerzaag, etc.

Na een weekend veel zaagwerk te hebben gedaan op de zaagtafel in de garage bleek wel dat de huidige opzet van stofafzuiging niet goed genoeg werkt. Echt alles in de garage lag onder een flinke laag stof. Vooraf had ik de filters al vervangen, dus die waren niet verstopt. Ik heb met name 18mm en 15mm multiplex gezaagd en een paar stukken MDF van 9mm.

Het feit dat de Camvac 3000W 3 motoren heeft die je al naar gelang de afzuigbehoefte kan inschakelen, geeft me de mogelijkheid om 'm zowel aan de zaagtafel en freestafel als aan al het handgereedschap koppelen om de stofafzuiging te regelen. In diverse vergelijkende tests op YouTube komt de camvac qua zuigkracht zeer goed naar voren, zelfs in vergelijking met HVLP machines.

Normaal gesproken valt een Camvac qua techniek natuurlijk onder een bouwstofzuiger, (LVHP) maar wel met een 100mm afzuigslang ipv een standaard stofzuigerslang van 32mm. Dus zoals hieboven al wordt aangegeven is het inderdaad wel een vreemde eend in de bijt.

Gezien de zuigkracht van de Camvac lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat je 'm niet aan de Axminster zaagtafel kan gebruiken, maar ik ga het inderdaad maar eens navragen bij GereedschapPro en Baptist.
Heb je niet genoeg aan de camvac met 2 motoren ipv 3? Elke motor neemt namelijk ook een deel van je inhoud van het vat in beslag..

jvdheuvel

Actieve deelnemer
10 jan 2021
65
13
Heb je niet genoeg aan de camvac met 2 motoren ipv 3? Elke motor neemt namelijk ook een deel van je inhoud van het vat in beslag..
Ik heb er een opvangvat bij met een cycloon, dus qua volume maakt me dat maar weinig uit. Bovendien zal ik weinig afzuiging met spanen hebben (als met een vlak Vandikte bank oid.)

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
520
Etten-Leur

Zuigkracht (behoud van volume bij weerstand?) is minder van belang als je niet met een buizensysterm gaat werken. ‘Bruut volume’ is wel van belang als je het zaagsel weg wilt vangen. Laguna en Oneida Air zijn ook goede mogelijkheden als het afzuigvolume maar groot genoeg is.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.012
3.276
Gaanderen
Om het nog wat ingewikkelder te maken moet je weten wat 1000m3/uur betekent. Dit is bijna altijd de meest gunstige meetwaarde die ze kunnen krijgen. Dus zonder pijpen of slangen en misschien ook nog zonder zak en/of filter. Alle goedkope afzuigers van metabo electra beckum HBM geven zo hun volume op. Deze zuigers zijn over het algemeen prima geschikt voor het afzuigen van een hobby zaagmachine of vlak en vandikte bank.
Zodra je de slang gaat splitsen in een grot e {100mm} en een kleine (50mm) gaat het mis. De kleine zuigt nauwelijks af. Met de camvac heb ik geen ervaring en het kan hierbij anders zijn ivm meerdere motoren.
Mijn Laguna flux (1950m3} geeft met gesplitste afzuigslang ook geen volmaakt resultaat, maar het gaat.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Over het algemeen wordt een luchtsnelheid van 25 m/s aangehouden als het gaat om het afzuigen van houtsnippers (vvd). Zodat je bij een slang van 100 mm inwendig op de volgende minimale afzuigcapaciteit komt:

pi x 0.05 x 0.05 x 3600 x 25 = 700 m3/ h, zodat je met een afzuiger met een specificatie van 1000m3/h, zie ook het bericht van @Wim Kluck , en niet al te lange slang toe zou moeten kunnen.

Voor houtstof kan je overigens met een lagere luchtsnelheid toe. Allereerst zou ik het proberen met de afzuiger die je hebt.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.