Axminster AW216 of Festool CS 70 EBG

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
21
3
Groningen
Er is al veel geschreven op woodworking over de aanschaf van een zaagtafel, dus ik probeer hem zo concreet mogelijk te houden.

Situatie:
Ik heb een kleine werkplaats. Ik heb al e.e.a. aan Festool gereedschap (invalzaag, bovenfrees, dominofrees). In combinatie met een zelfgemaakte MFT kan ik hier al heel wat leuks mee (allemaal hobbymatig). Ik merk echter dat ik voor de wat handzamere stukken toch regelmatig een zaagtafel mis.

De zaagtafel hoeft niet perse heel mobiel te zijn (ik zet hem sowieso op wielen om zo wat flexible te zijn in mijn kleine werkplaats). Verder ben ik wel van het motto: liever in 1 keer goed. Er vanuitgaande dat ik mogelijk mijn hele leven ga doen met de aan te schaffen tafel. Tegelijkertijd is onnodig duur ook niet nodig, dus als ik een paar honderd euro kan besparen dan graag.

Gezien ik al eea van Festool heb, neig ik naar de CS70. Maar ik kwam ook positieve verhalen tegen over de Axminster 216. Zijn deze twee überhaupt te vergelijken? Wat zou jullie advies zijn? En waarom? Het mobiele aspect speelt dus niet echt een rol.

Het gaat om hobbymatig gebruik. Van de wat kleinere stukken plaatmateriaal (grote stukken doe ik met invalzaag) tot stukken massief hout (nooit heel dik).

Ik ben benieuwd en alvast bedankt.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
83
41
Naarden
Ik kan in ieder geval 4 dingen noemen waarin ze niet te vergelijken zijn (of juist wel)
  1. De Festool is eerder een soort bouwzaag: licht, mobiel en open. De Axminster is bedoeld om op zijn plek te blijven staan of zoals je zelf voorstelt op een tafel met wielen eronder
  2. De Festool is eigenlijk een trekzaag/afkortzaag waarbij je het zaagblad beweegt, dat kan de Axminster niet.
  3. De Festool is 3x zo duur als de Axminster
  4. De Axminster heeft een inductiemotor en is daarmee serieus stil en heel weinig trillingen.
Laat ik de vraag omdraaien: waarom zou je 3x zoveel betalen om de Festool te kopen t.o.v. de Axminster? Is er naast "maar ik heb alles al van Festool" nog een reden?

• Leuk
Waarderingen: Joost_B

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
231
49
Amsterdam
Zelf zou ik voor de Axminster 216 gaan. Vrij stille motor, gietijzeren blad.
Ik heb al eens een Axminster zaagtafel gehad en die beviel me heel goed.

• Leuk

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.484
1.110
Omgeving Leiden
Nou heb ik geen cs70 en ook geen ac216, maar als ik het zo bekijk dan zit je bij festool vast aan hun afkortgeleider, je kan geen 'zero clearance insert' maken en je hebt geen standaard sleuven in de tafel.
De trekfunctie is natuurlijk fantastisch en je hebt vóór het blad veel ruimte als het zaagblad op de verste stand naar achter staat. Onhandig dat je onder de tafel moet zijn om de zaaghoogte en hoek te verstellen.
Weet niet of je speciale zaagbladen nodig hebt. Asgat en bladdikte ivm het spouwmes.
Wel veel uitbreidingsmogelijkheden, maar gezien de beperkte ruimte denk ik niet voor jou.
Het inklapbare onderstel is prachtig als je er mee gaat touren, maar staat hopeloos in de weg in jouw werkplaats denk ik, zodat je het onderstel er waarschijnlijk vanaf schroeft en op zolder legt. Om dan de eigenlijke zaagtafel op een eigen kastje met wielen zet.

De axminster heeft een gietijzeren blad, handig voor magneten en lekker stabiel. Stille motor, kan ook gevaarlijk zijn trouwens want je hoort hem niet. Verstelling hoek en hoogte van het zaagblad goed bereikbaar.
Verder recht toe rechtaan, de 'miter tracks' lijken me standaard.
Langsgeleider klemt maar aan één kant, maar dat hoeft geen bezwaar te zijn.
Nadeel is wel dat je in Groningen woont en alleen gereedschappro in Haarlem de enige is die Axminster levert.

Gezien de no nonsense configuratie én de prijs, zou ik toch de Axminster overwegen.

• Leuk

kees poortman

Nieuw lid
21 sep 2015
21
18
Oosterbeek
Wellicht een belangrijk verschil tussen beide machines is de stofafzuiging.
Axminster vraagt om 10cm diameter terwijl de Festool op de standaard stofzuiger kan worden aangesloten...

• Leuk

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
419
159
Zuid Holland
Ik zou ook zeker naar de uitbreidingen kijken. Ik heb ook veel Festool en sinds een tijdje een CS70. De meerwaarde voor mij komt uit de goede parallelgeleider en de trekfunctie. Die parallelgeleider is een uitbreiding. De mijne staat op een karretje van een plaat OSB met een rand van oud mpx eromheen, en 4 geremde dubbele wieltjes eronder. De. rest van het ecosysteem doet weinig met de CS70 op het feit na dat de festool rail-klemmen in de rail passen die in het tafelblad zitten. Relaxed, maar generiek spul schijnt er niet in te passen. Voor mij geen probleem.

Ik kan me voorstellen dat voor andere gebruiksscenario's andere uitbreidingen fijn zijn. Houd daar aub ook rekening mee. Voor mij was de Erika ook nog een optie, maar daar betaal je naast de Festool-toeslag nog een extra Mafell-toeslag voor uitbreidingen. Axminster is meestal een stuk vriendelijker geprijsd.
Ding gaat als een trein, ik gebruik hem ondertussen meer dan mijn afkort- en invalzaag. Vandaag @Benjamin nog geholpen met het verzagen van de latten voor zijn boot (Teak hout zagen) . Als ik dit soort klussen vaker zou doen zou ik naar tafelverlening of vaste aan/afvoer bokken willen kijken.

Daarnaast blijft het wel een beetje een bouwvakzaag; door die geleider kan ik tot de tiende mm verstellen, dat is voor mij genoeg. Hoekjes in halve graden (zowel qua geleiding als qua bladhoek) kun je er niet mee instellen. Die beperkingen moet je in de gaten houden, en accepteren.

Bij de Festool moet je trouwens voor goede afzuiging het Y-stuk erbij hebben, dan heb je EN in de kap EN in het blad afzuiging. Dat Y-stuk los kopen doet het spaarvarken wel wat pijn... (ik heb het wel gedaan omdat ik graag stofarm werk).

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
21
3
Groningen
Ik kan in ieder geval 4 dingen noemen waarin ze niet te vergelijken zijn (of juist wel)
  1. De Festool is eerder een soort bouwzaag: licht, mobiel en open. De Axminster is bedoeld om op zijn plek te blijven staan of zoals je zelf voorstelt op een tafel met wielen eronder
  2. De Festool is eigenlijk een trekzaag/afkortzaag waarbij je het zaagblad beweegt, dat kan de Axminster niet.
  3. De Festool is 3x zo duur als de Axminster
  4. De Axminster heeft een inductiemotor en is daarmee serieus stil en heel weinig trillingen.
Laat ik de vraag omdraaien: waarom zou je 3x zoveel betalen om de Festool te kopen t.o.v. de Axminster? Is er naast "maar ik heb alles al van Festool" nog een reden?

Dank! Dat is eigenlijk precies wat ik mij ook afvraag. Waarom zou ik meer geld uitgeven voor de Festool, los van het feit dat het een Festool is. Dus om de vraag anders te stellen: stel beide zagen waren even duur, welke zou je dan kiezen en waarom? Dan kan ik op basis daarvan beslissen of het mij het extra geld waard is.

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
21
3
Groningen
Wellicht een belangrijk verschil tussen beide machines is de stofafzuiging.
Axminster vraagt om 10cm diameter terwijl de Festool op de standaard stofzuiger kan worden aangesloten...
Ik heb een Festool stofzuiger, de CTL. Zou die überhaupt voldoende power hebben om op de Axminster aan te sluiten? Ik neem aan dat ik hem met een verloopje (al dan niet zelf gemaakt) hem er wel aan gekoppeld krijg.

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
21
3
Groningen
Daarnaast blijft het wel een beetje een bouwvakzaag; door die geleider kan ik tot de tiende mm verstellen, dat is voor mij genoeg. Hoekjes in halve graden (zowel qua geleiding als qua bladhoek) kun je er niet mee instellen. Die beperkingen moet je in de gaten houden, en accepteren.
Zeg je daarmee dat je met de Axminster waarschijnlijk preciezer kunt werken dan met de CS70?

Ik lees al twee keer: de CS70 is een beetje een bouwzaag. Dat verbaasd mij ergens, daar had ik (op basis van lezen) zelf een ander beeld van gekregen. Wel een eye opener. Ik had juist het idee dat als je voor precisie en nauwkeurigheid gaat, je juist een CS70 zou moeten kiezen.

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
738
259
Middelburg
Klein behuisd maar wat is klein?? Heb je misschien wat info betreffende de vierkante meter space dat je tot je beschikking heb?? Ik zou zelf niet voor een bouwzaag gaan. Ik heb zelf de Erika 85, prima zaag voor op locatie, werkt goed, en je kunt redelijk mee zagen, maar geef mij maar een stabiele zware zaagtafel als hij niet van zijn plaats hoeft. Heb geen ervaring met de Axminster, maar dat de zaagtafel gemaakt is van gietijzer is al een voordeel, een zero clearance insert is een nog een extra dikke plus, kortom waarom zou je 3x zoveel willen uitgeven voor een zaag met groene belettering?

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
147
98
Tilburg
Ik heb de axminster 216 sinds vorig jaar. Door verbouwingen in huis nog niet veel mee gezaagd (druk met andere projecten). Kan me goed vinden in de reviews hier op het forum (even zoeken). De rol tafel heb ik ook maar die heb ik nog niet goed weten af te stellen (ook niet de tijd ervoor genomen).

Is de TKS80 niet ook een optie? Sawstop lijkt me een voordeel. Daar heb ik ook aan gedacht, maar het grote prijsverschil gaf de doorslag.

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
21
3
Groningen
Klein behuisd maar wat is klein?? Heb je misschien wat info betreffende de vierkante meter space dat je tot je beschikking heb?? Ik zou zelf niet voor een bouwzaag gaan. Ik heb zelf de Erika 85, prima zaag voor op locatie, werkt goed, en je kunt redelijk mee zagen, maar geef mij maar een stabiele zware zaagtafel als hij niet van zijn plaats hoeft. Heb geen ervaring met de Axminster, maar dat de zaagtafel gemaakt is van gietijzer is al een voordeel, een zero clearance insert is een nog een extra dikke plus, kortom waarom zou je 3x zoveel willen uitgeven voor een zaag met groene belettering?
Klein behuisd is ongeveer 10 m2. Maar daar staat dan ook mijn MFT al in.

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
21
3
Groningen
Allemaal al dank voor de reacties. Dit helpt echt in mijn denk proces. Ik neig nu toch wel richting de Axminster. De mobiliteit van e CS70 heb ik niet nodig en verder lees ik (los van de trek functie) nog niet echt dingen waarin de CS70 uitblinkt tov de Axminster. En dan is deze laatste nog goedkoper ook.

Joost_B

Nieuw lid
3 nov 2023
21
3
Groningen
Ik ga volgend weekend even naar Haarlem om de AW254 bij gereedschappro te bekijken. Helaas hebben ze de 216 niet in de showroom staan. Was leuk geweest om die twee ook nog even met elkaar te kunnen vergelijken. Qua bouw/constructie schijnen ze (aldus gereedschappro) redelijk gelijk aan elkaar te zijn.
Met het oog op formaat icm mijn beperkte ruimte, twijfel ik inmiddels wel een beetje tussen de 216 met roltafel of de 254 zonder (mogelijk in de toekomst bij een grotere werkplaats).

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
419
159
Zuid Holland
Zeg je daarmee dat je met de Axminster waarschijnlijk preciezer kunt werken dan met de CS70?

Ik lees al twee keer: de CS70 is een beetje een bouwzaag. Dat verbaasd mij ergens, daar had ik (op basis van lezen) zelf een ander beeld van gekregen. Wel een eye opener. Ik had juist het idee dat als je voor precisie en nauwkeurigheid gaat, je juist een CS70 zou moeten kiezen.
Ik ken de axminster niet. Met die Festool kun je inclusief de extra 300€-geleider tot de 1/10 mm werken. Goed genoeg voor mij, maar ik werd niet happy van het apparaat zonder die geleider.

Een zero-clearance insert (hebben we daar een nl woord voor?) moet je ook zelf klussen bijvoorbeeld.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.918
917
Enschede
ingoogni.nl
Ik lees al twee keer: de CS70 is een beetje een bouwzaag.
Interieurbouw is ook bouw.

Bestaat er voor de Axminster een roltafel? EDIT: blijkbaar wel:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.