Axe power/Ferm

ABQ

Nieuw lid
22 aug 2021
5
14
6621bn
Ik heb de gewoonte om, als ik aan een nieuw stuk gereedschap begin, eerst een B-merk te kopen en als ik er dan uit ben dat het genoeg wordt gebruikt, het spul op te gebruiken tot het de geest geeft en dan vervolgens de versie van Makita te kopen. Zo ook nu met een decentrische schuurmachine en een verfspuit op 20v accu's van bovenstaand merk. Nu kappen die accu's (vooral de 2.0Ah) er zo snel mee dat je niet eens meer kunt spreken over uitproberen. 3 stuks in 2 maanden tijd....Ik ken leukere manieren om mijn geld op te maken. Of ik doe iets niet goed. Of het zijn werkelijk ...accu's. Op internet kan ik geen leedgenoten vinden en om bij Ferm in de wachtrij te hangen....Heeft iemand hier ervaring met deze materie?16297833805553264963293573545748.jpg
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
38
Bergen (L)
Van de site van Ferm.nl:
Garantievoorwaarden

Ferm geeft op de Ferm producten de wettelijke garantietermijn in het daarvoor geldende land, dit geldt eveneens voor laders, batterijen en accessoires. Deze garantie is uitsluitend van toepassing op materiaal- en fabrieksfouten. Verdere aanspraken, van welke aard dan ook, direct of indirect met betrekking tot personen en/of materialen, zijn niet mogelijk.

In geval van een probleem of defect altijd eerst uw Ferm dealer raadplegen. De Ferm dealer kan in de meeste gevallen het probleem of defect direct verhelpen en kan, in het geval het probleem of defect niet direct kan worden verholpen, de garantie claims kosteloos ter beoordeling en/of ter reparatie naar Ferm verzenden en/of door Ferm laten afhalen.
Dus ook garantie op de accu's
maar misschien zit het defect wel in de machine waardoor ie de accu's vernield?

In principe met je verhaal dus weer even aanbieden bij de verkopende partij en hopen dat die iets qua service willen doen, misschien ruilen ze het hele zwikje wel om voor nieuwe?
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.409
299
omgeving Rotterdam
Ik heb de gewoonte om, als ik aan een nieuw stuk gereedschap begin, eerst een B-merk te kopen en als ik er dan uit ben dat het genoeg wordt gebruikt, het spul op te gebruiken tot het de geest geeft en dan vervolgens de versie van Makita te kopen. Zo ook nu met een decentrische schuurmachine en een verfspuit op 20v accu's van bovenstaand merk. Nu kappen die accu's (vooral de 2.0Ah) er zo snel mee dat je niet eens meer kunt spreken over uitproberen. 3 stuks in 2 maanden tijd....Ik ken leukere manieren om mijn geld op te maken. Of ik doe iets niet goed. Of het zijn werkelijk ...accu's. Op internet kan ik geen leedgenoten vinden en om bij Ferm in de wachtrij te hangen....Heeft iemand hier ervaring met deze materie?Bekijk bijlage 106870
Een 2Ah accu op een schuurmachine heeft naar mijn mening geen enkele zin, die kan nooit voldoende stroom leveren om alles fatsoenlijk te laten werken.
Daar zou wel eens je probleem kunnen liggen, het apparaat kan de accu teveel belasten waardoor deze te ver ontlaad en dan kun je uiteindelijk weggooien. De betere merken hebben ingebouwde beveiligingen en die voorkomen dat.
Ik vermoed dat je zo door kunt blijven gaan met het vervangen van de accu's.

Ik heb een BOSCH 18V schuurmachine en die werkt op een 5Ah gewone accu, maar beter op een 4Ah Procore accu. Maar dan nog is het een machine alleen maar voor erbij.
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
38
Bergen (L)
Een 2Ah accu op een schuurmachine heeft naar mijn mening geen enkele zin, die kan nooit voldoende stroom leveren om alles fatsoenlijk te laten werken.
Daar zou wel eens je probleem kunnen liggen, het apparaat kan de accu teveel belasten waardoor deze te ver ontlaad en dan kun je uiteindelijk weggooien.
Dat zou dan ook in de handleidingen moeten staan! Maar ik kan me er wel iets bij indenken
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.345
2.040
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dus ook garantie op de accu's
des te beter
ik heb niet met alle fabrikanten die ervaring
De betere merken hebben ingebouwde beveiligingen en die voorkomen dat.
Dat zou dan ook in de handleidingen moeten staan!
ik heb jaren geleden een groene bosch op accu gekocht
dat was een kantenmaaier, maar dat doet hier niet ter zake
in de handleiding stond duidelijk 'je mag deze accu niet tot op zijn einde gebruiken, wegens risico op breuk'
mooi geformuleerd
en inderdaad, de accu was binnen de kortste keren naar de vaantjes
proficiat, bosch
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
38
Bergen (L)
Een goede handleiding maken kost ook geld
Dat klopt en dat zie je er soms ook aan af zeg maar....
maar, als het er niet in staat, zoals hierboven ergens omschreven bij de bosch, hoe moest je het dan weten? Dan lijkt me dat je gewoon garantie hebt, of je het krijgt is een tweede...
 

ABQ

Nieuw lid
22 aug 2021
5
14
6621bn
Dank voor de reacties. Ik ga sowieso maar even zaniken bij Ferm. Ik heb nu 3 keer 2 ah liggen en die kunnen ze mooi vervangen door 2 keer 4 ah. Beetje wederzijdse goodwill en kletsen.:D

Maar inderdaad, er staat niets over in de handleiding en ja, die dingen schrijven of vertalen is ook een vak. Inclusief dat ze een duidelijke illustratie zijn van de chronische domheid van mensen. Bij een magnetron wordt klakkeloos verteld dat je de hond er niet in moet proppen en bij een schuurmachine dat hij niet onder water te gebruiken is...buiten dat er dus niemand is die denkt; "barst. Dat schrijf ik niet op!!", is er dus ook iemand geweest die met z'n duikbrilletje op de onderkant van zijn bootje heeft geschuurd....😋

Maar de accu's raakten dus leeg. 1 streepje op de indicator. Schuif 'm in de lader en hij begint niet eens met opladen. Nu zit er op de kop ook nog een aansluiting dat je 'm met een andere adapter kunt laden. Zal wel geen klap uithalen, maar proberen maar...
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.119
415
2 maanden
als je hem bij 1 van de bouwmarkten hebt gekocht krijg je gewoon een nieuw als hij het echt niet meer doet
doet hij het nog wel maar niet zo lang wordt het lastig
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.409
299
omgeving Rotterdam
Dank voor de reacties. Ik ga sowieso maar even zaniken bij Ferm. Ik heb nu 3 keer 2 ah liggen en die kunnen ze mooi vervangen door 2 keer 4 ah. Beetje wederzijdse goodwill en kletsen.:D

Maar inderdaad, er staat niets over in de handleiding en ja, die dingen schrijven of vertalen is ook een vak. Inclusief dat ze een duidelijke illustratie zijn van de chronische domheid van mensen. Bij een magnetron wordt klakkeloos verteld dat je de hond er niet in moet proppen en bij een schuurmachine dat hij niet onder water te gebruiken is...buiten dat er dus niemand is die denkt; "barst. Dat schrijf ik niet op!!", is er dus ook iemand geweest die met z'n duikbrilletje op de onderkant van zijn bootje heeft geschuurd....😋

Maar de accu's raakten dus leeg. 1 streepje op de indicator. Schuif 'm in de lader en hij begint niet eens met opladen. Nu zit er op de kop ook nog een aansluiting dat je 'm met een andere adapter kunt laden. Zal wel geen klap uithalen, maar proberen maar...
kunnen ze wel losse accu's leveren?
Waarschijnlijk heb je hem bij één streepje al te ver leeggetrokken en is hij kapot. Een 2Ah kan niet zoveel hebben in een schuurmachine. Vergelijk het met een auto accu, zodra die één keer is leeggetrokken moet je nadenken over een nieuwe.

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar "goedkoop is duurkoop" en hoewel ik denk dat de leveranciers hele dikke marges hebben op de accu's, zit er ook veel kennis in verwerkt.
Een leverancier als FERM kan zijn spullen niet voor die prijzen inkopen bij een fabrikant in China en dezelfde know how laten inbouwen.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
210
84
Vreemde situatie. Ik en anderen hebben wat onderzoek naar deze accu's gedaan zie o.a. dit forum.https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2010580

Hieruit komt het volgende:

-1. De machines zijn over het algemeen 'dom' dwz er zit geen beschermings of regelelektronica in die communiceert met de accu en zo de accu beschermt tegen bijvoorbeeld diepteont.lading.
2. In de accu' s zit wel bescherming tegen diepteontlading. Bij 15 volt schakelt de accu af.
3. Naar alle waarschijnlijkheid zit er geen balancing in de accus. Er wordt wel gekeken naar het voltage per cel maar er wordt niet gebalanceerd. Dit betekend dat de celvoltages uit elkaar kunnen gaan lopen tijden cycli van laden en ontladen. Als van éé cel het voltage te laag wordt verklaard de elektronica in de accu zichzelf kapot.

Punt 3 is waarschijnlijk waarom jouw accu's niet meer werken. Je kunt dit controleren door een defecte accu open te schroeven en per cel het voltage te meten. Deze moeten nagenoeg gelijk zijn.

Doe dit alleen als je een beetje verstand hebt van elektronica, je wil met li-ion geen kortsluiting maken!

4 ah accus zou kunnen helpen, maar garanties zijn er daarvoor niet.

Losse accus leveren zal het probleem niet zijn. Deze machines en accu's liggen oa. bij de Action.

Overigens zie ik dat je machines flink gebruikt zijn. Als ze er na 3 maanden tijd zo uitzien vraag ik me af of er sprake is van professioneel gebruik. FERM is een merk dat op consumenten gericht is en dan ook nog een budget merk. De garantie zal semi professioneel gebruik ongetwijfeld uitsluiten.
 
Laatst bewerkt:

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.119
415
Overigens zie ik dat je machines flink gebruikt zijn. Als ze er na 3 maanden tijd zo uitzien vraag ik me af of er sprake is van professioneel gebruik. FERM is een merk dat op consumenten gericht is en dan ook nog een budget merk. De garantie zal semi professioneel gebruik ongetwijfeld uitsluiten.
ik zie 1 foto met wat schuurstof er op
bij mij ziet een schuurmachine er na een uurtje ook zo uit
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
210
84
ik zie 1 foto met wat schuurstof er op
bij mij ziet een schuurmachine er na een uurtje ook zo uit
Op de foto zie ik dat de letters op de accu weggevaagd zijn. Ook de schuurzool lijkt al wat rafelig. Kan natuurlijk ook allemaal aan de matige bouwkwaliteit liggen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.