Automatische bewatering van buitenpotplanten

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Binnenkort ga ik met vakantie.
Naast liefde voor hout, heb ik ook liefde voor buitenpotplanten.
Die hebben water nodig.
Ik vind veel info over kraanonafhankelijke systemen.
Het principe lijkt mij veilig.
De pomp staat in een bekken, zonder risico op een faktuur voor een ongewenste zondvloed.
Maar dat bekken heeft een beperkte capaciteit.
Welke automatische bewatering raad jij aan ?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Binnenkort ga ik met vakantie.
Naast liefde voor hout, heb ik ook liefde voor buitenpotplanten.
Die hebben water nodig.
Ik vind veel info over kraanonafhankelijke systemen.
Het principe lijkt mij veilig.
De pomp staat in een bekken, zonder risico op een faktuur voor een ongewenste zondvloed.
Maar dat bekken heeft een beperkte capaciteit.
Welke automatische bewatering raad jij aan ?
Ik zou zeggen je legt een reservoir aan wat enkele druppelslangen voedt. Die slangen druppelen langzaam water in je potten, en zodra dat reservoir te laag komt te staan schiet de pomp te hulp met een simpel dompel-relais (beetje omgekeerd als bij een dompelpomp dus).

Alternatief, en veel goedkoper, enkele flessen met een of enkele gaatjes in de dop geprikt, vol water, omgekeerd in de pot steken en desnoods overeind houten met draad. Dat moet het wel een weekje uithouden.

Optie 3: iemand komt om de zoveel bij jou thuis met een gietertje ;).
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
493
706
47
Breda
Ik weet niet of je de ruimte hebt maar ik ben gek op gebruikte IBC containers.
Kosten rond de 40 euro en met geluk kan je er eentje vinden waar gedemineraliseerd water in heeft gezeten.
Altijd een kuub water op voorraad.

IMG_4835.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.113
413
gardena heeft hele mooie systemen die kan je ook voeden via een pomp als je ze niet aan een kraan wilt zetten.

Ik snap best dat je het zelf wilt regelen.
potten moeten bij warm weer gewoon iedere dag water zeker als er bloeiende planten in staan
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
130
49
Een beetje afhankelijk van hoe je potten staan, maar je kunt er een grote emmer water naast zetten met 1 of meerdere stroken katoen tot op de bodem en het andere einde in de potgrond, dmv de capillaire werking zal het water via de strook katoen naar de pot trekken. Zoals in pot 1 maar dan met het reservoir er naast.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
gardena heeft hele mooie systemen die kan je ook voeden via een pomp als je ze niet aan een kraan wilt zetten.
Ik snap best dat je het zelf wilt regelen.
potten moeten bij warm weer gewoon iedere dag water zeker als er bloeiende planten in staan
bij gardena heb ik gekeken vooraleer dit draadje op te zetten
het principe van hun kraanonafhankelijke systemen vind ik goed
het vermijdt dat, wanneer er een fout in het systeem sluipt, de kraan water blijft spuien
het komt er nu op aan om een voldoende grote kuip te plaatsen
of om meer dan 1 systeem te plaatsen
én niet te lang op vakantie te gaan


@trigger
ik heb op een zonnig terras 7 surfinia's hangen + 3 grote bloembakken staan
een goeie watergebuur is inderdaad een praktische en sociale oplossing
diens tijd wens ik voor andere prioriteiten te gebruiken

@Mosseltje
die containers heb ik staan
ik waag mij er niet aan om op een terras op +1 met tegels op tegeldragers 1.000 kg neer te poten
 
  • Haha
Waarderingen: Roel22

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.742
1.967
Emmen
bigbeardbuilds.nl
bij gardena heb ik gekeken vooraleer dit draadje op te zetten
het principe van hun kraanonafhankelijke systemen vind ik goed
het vermijdt dat, wanneer er een fout in het systeem sluipt, de kraan water blijft spuien
het komt er nu op aan om een voldoende grote kuip te plaatsen
of om meer dan 1 systeem te plaatsen
én niet te lang op vakantie te gaan


@trigger
ik heb op een zonnig terras 7 surfinia's hangen + 3 grote bloembakken staan
een goeie watergebuur is inderdaad een praktische en sociale oplossing
diens tijd wens ik voor andere prioriteiten te gebruiken

@Mosseltje
die containers heb ik staan
ik waag mij er niet aan om op een terras op +1 met tegels op tegeldragers 1.000 kg neer te poten
Hier, nog een idee buiten de gebaande paden. Ik heb al klaarliggen (voor als ik eenmaal die veranda heb herbouwd) tweemaal zoiets:


(mijne is van de Lidl maar idee is hetzelfde)

Je sluit zoiets aan op de waterleiding en het sproeit een zachte mist waarvan dus een deel ook op je planten terecht zal komen. Ik geloof, maar ben niet zeker, als onder hoge druk (veel water) het mist wordt maar onder lage druk een druppelsysteem. Nadeel is dat het dag en nacht aanwezig is en permanent een beetje water kost, maar daar kun je natuurlijk dan nog een tijdschakelaar tussen zetten zoals je die met elektra ook hebt. Heb je voor een paar tientjes een prima systeem en in de zomer zit je ook nog eens lekker koel daar...

Je kan ook tuinslang perforeren en ophangen maar dat gaat volgens mij niet goedkoper zijn dat dat spul op die Amazon link.
 

jorisvh

Post veel
dat Gardena drip systeem heb ik ooit gebruikt om tomatenplangen (onder afdak) te laten overleven gedurende 2 weken vakantie tijdens hoogzomer.
dat moest in principe op de waterleiding aangesloten worden, als ik me goed herinner.
ik heb het op de regenton van het tuinhuis aangesloten. de druk was dus beperkt (ik schat een goeie 1m water kolom toen de ton vol was) en toch werkte het prima.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Buiten? Is regen niet genoeg?
de planten staan niet in de volle grond, maar op een terras
een deel ervan hangt
ik plaats foto's, indien die verduidelijking scheppen
plantenverkopers hebben de gewoonte om meer planten in een pot te stoppen dan de meegeleverde grond watergewijs aan kan
toen ik vanavond na een regenloze dag thuis kwam, lieten de bloemen reeds hun kopje hangen
ik kan ze een paar keer weer tot leven wekken, maar uiteindelijk lukt dat niet meer
dan liever met de regelmaat water voeden
het voordeel met een systeem dat regelmaat biedt, is dat ik er in de juiste dosering meststof aan toe kan voegen
alhoewel ik liever traagwerkende meststof gebruik
tot nu toe vind ik die enkel in semi-vaste vorm

 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.878
924
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
alhoewel ik liever traagwerkende meststof gebruik
tot nu toe vind ik die enkel in semi-vaste vorm
Ja dat kan kloppen, want die trage werking komt niet van de mest zelf, maar van de 'matrix' waar die zich in bevindt. Een oplossing zal dus per definitie niet traag gaan werken, je hebt een visceuze of vaste matrix nodig waar die meststof langzaam uit vrijkomt.
 

JMe

Actieve deelnemer
25 mrt 2017
130
49
alhoewel ik liever traagwerkende meststof gebruik
tot nu toe vind ik die enkel in semi-vaste vorm
je hebt een visceuze of vaste matrix nodig waar die meststof langzaam uit vrijkomt.
Dan heb je een meststof als Osmocote, is te verkrijgen als tabletten die je in de potgrond kunt steken. Het wordt in korrelvorm ook in langwerkende potgronden gemengd. In plaats hiervan kun je ook een goede organische meststof door gewone potgrond mengen. Organische meststoffen werken langzamer maar langer en zijn minder milieubelastend.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.790
1.001
Omgeving Eindhoven
Voor je bewatering: heb je stroom en eventueel ook wifi op de plaats (of in de buurt van) waar de planten en de watertank staan?

Ik heb hier sinds een drietal jaar een aantal elektrische kogelkranen in gebruik, ieder aangestuurd door een Sonoff-wifischakelaar (zelfde werking als klikaan-klikuit maar dan ander merk, en verbonden met mijn wifi-netwerk). Ooit aangelegd voor de vakantie (de buren willen er wel voor zogen, maar hebben absoluut geen groene vingers dus vergeten alsnog water te geven, en wij hebben nogal veel potten op het terras + een flinke tomatenkas), maar tegenwoordig is het gewoon de hele zomer aangekoppeld zodat we zelf ook niet handmatig water hoeven te geven.

Hieronder een beschrijving met links naar de door mij gebruikte materialen (als het niet voor jou van toepassing is dan wel voor ooit iemand anders):

Ik heb deze 2-draads kogelkraan van AliExpress (12v, DN15 = 1/2", Normaal Gesloten) Ik gebruik liever deze in 12 volt om geen 230v vlak bij de kraan te hebben, maar deze is er ook in 230 volt eventueel. Ik gebruik deze met een 12 volt adapter waarbij ik het dc-signaal onderbreek door een magneetschakelaar die wordt aangestuurd door de Sonoff-schakelaar, die ik kan bedienen via een app op de telefoon. (vanaf overal ter wereld een timer instellen, dus iedere dag om x uur y minuten aan, of handmatig aan/uit). Ik gebruik Sonoff, maar er zijn meerdere merken op afstand vanaf de telefoon bedienbare schakelaars tegenwoordig die je hiervoor kunt gebruiken. En dan dus de magneetschakelaar om met een 230volt schakelaar uiteindelijk de12v stroom te schakelen.

Bij een van de kogelkranen zit er bij mij een kabel van een meter of 20 tussen de besturingsbox (sonoff met magneetschakelaar etc) en de kogelkraan zelf, dus als je geen stroom/wifi hebt direct bij de planten maar wel een kabeltje kan uitleggen gaat het dus nog steeds; ik heb voor het verlengen een stuurstroomkabeltje van 2x0,5mm2 gebruikt.
Deze kogelkraan gaat open als er 12 volt op wordt gezet, en sluit zich als de stroom er niet op staat. Deze is/blijft dus dicht bij stroomuitval. (daarvoor moet je dus de NC = normaal gesloten/closed variant kopen)

Ik heb 'm gewoon direct op de kraan zitten, maar op een regenton oid kan het ook. Deze heeft geen minimale inschakeldruk nodig (iets wat de meeste Gardena-kraancomputers en vergelijkbare systemen wel nodig hebben, en daardoor meestal niet op een regenton of ibc-vat werken).

Om de planten daadwerkelijk te bewateren zijn cappilairslangen (icm steker) heel geschikt. Deze werken al bij hele lage druk, zelfs vanuit een vat dat op 1 mtr hoog staat. Maar ook direct vanuit de kraan (dan geven ze gewoon iets meer water per uur). Je prikt ze in ldpe-tyleenslang door er eerst een gaatje in te maken met een handpons.

het principe van hun kraanonafhankelijke systemen vind ik goed
het vermijdt dat, wanneer er een fout in het systeem sluipt, de kraan water blijft spuien
Daarom gebruik ik een Normaal Gesloten kogelkraan. Daarin zit een condensator die bij uitschakeling (of stroomuitval) genoeg power heeft opgeslagen om de kraan dicht te draaien. En deze blijft dus dicht zolang er niet opnieuw stroom op komt.
Maar inderdaad, vanuit een ton water geven is veiliger, maar dan moet je die wel kunnen hebben staan bij de planten + als deze leeg is krijgen de planten alsnog geen water.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.