beste meneer Mensink,
misschien stelt u uw vraag wel op een verkeerd podium, mogelijk bent u bekent met de Nederlandse vereniging voor autisme. Op hun site
www.autisme.nl staat het volgende over vrije tijdsbesteding:
Vrije tijd
Ouders zeggen weleens dat hun kind met autisme eigenlijk nooit vrije tijd heeft. Vrij zijn en vakantie betekent vaak onduidelijkheid over wat er komen gaat en dat kan tot stress leiden bij iemand met autisme. Een duidelijke invulling van de vrijetijdsbesteding kan deze stress aanzienlijk verminderen. Het kan dan gaan om vrijetijdsbesteding in huis, bij reguliere verenigingen of bijvoorbeeld weekenden of vakanties met andere mensen met autisme. Hieronder vindt u informatie over autisme en vrije tijd.
Regionale NVA-werkgroepen vrijetijdsbesteding
In verschillende NVA-regio’s zijn werkgroepen actief die zich sterk maken voor geschikte vrijetijdsbesteding voor mensen met autisme in de regio. Of er ook in uw regio een werkgroep vrijetijdsbesteding actief is, kunt u lezen op deze website bij uw eigen regio
Dit verhaal herken ik deels, vanuit mijn werk en privé, kinderen/ jongeren met een vorm van autisme bekijken de wereld nu een keer anders en kunnen in voorkomende gevallen volledig opgaan in een ding, zoals uw zoon in het computeren. Mijn ervaring heeft me geleerd dat alleen het stellen van duidelijke grenzen en structuur (bijvoorbeeld beperkte tijd) een autist kan aanzetten tot andere activiteiten. Mogelijk dat in uw omgeving een regionale werkgroep bezig is op dit gebied, u vind daar meer over op de site van de NVA.
Mijn dochter heeft een vorm van autisme, ook voor haar was/is de vrije tijd een probleem. Zij heeft een opleiding gedaan in fotografie. Zij werkt niet als fotograaf maar doet in haar vrije tijd veel met de camera enz..
Het volgende moet me toch even van het hart, in de reacties die ik op uw vraag heb gezien, lees ik nogal wat onwetendheid over autisme dat is jammer want het is een veel voorkomende stoornis, waarbij mensen naast deze stoornis ook mogelijk andere beperkingen kennen. Het is jammer dat in een van de reacties is te lezen dat het in zijn hoofd wel goed zit (op dat autisme me na, natuurlijk). Bedenk dat Albert Einstein ook een autist was en niemand zou durven beweren dat hij niet goed bij zijn hoofd was.
Autisme op zich is lastig omdat de omgeving er maar moeilijk mee om kan gaan, omdat gedrag en communicatie soms lastig te begrijpen is.
Ik wens u veel succes om samen met uw zoon iets te vinden wat hem door zijn vrije tijd helpt.
vriendelijke groet Graats