Architect trying to woodwork..

lauvgb

Nieuw lid
31 aug 2024
4
0
Tienen
Dag iedereen,

Ik ben architect van opleiding en ben reeds enkele jaren schetsen aan het maken voor meubel en interieurstukken. Alleen ontbrak het me wat aan tijd en ruimte voor het starten met deze ideeen en schetsen om te zetten in realiteit.
Ik heb onlangs een klein ateliertje ingericht en zou graag een houtcombiné willen aanschaffen. In de buurt zijn er enkele Robland K31 en K26 combinés te koop dewelke qua formaat dus niet te groot zijn, maar toch voldoende bewerkingen aanbieden.

Mijn concrete vragen voor jullie zijn :

- Wat is het grote verschil tussen de K31 en K26? Is het verschil merkbaar als beginnend houtbewerker?
- Raden jullie naast de Robland K31 en K26 een andere machine aan die misschien nog iets compacter is maar dezelfde bewerkingen kan uitvoeren?
- Tegenwoordig zijn er redelijk veel merken als HBM, Belmash, Tendotools die compacte machines verkopen met 5 bewerkingen maar toch nog een stuk lager zijn in prijs dan een tweedehands Robland K31 of K26. Allicht ligt dit aan de kwaliteit en robuustheid van de Robland tov Chinese doorvoermerken. De vraag is of ik dit als startende houtbewerker ga merken..

Graag jullie ongezouten mening en advies!

Vriendelijke groet
 

jorisvh

Post veel
Welkom hier en veel plezier met het omzetten van de creatieve ideeën !

26 en 31 is de breedte van de messen van het vlak- & vandikte gedeelte (cm).
Maw, als je delen van >25cm breed wil gaan schaven, ga je het verschil merken, anders niet.

Zoek je een 1x220(230V) of 3x380(400)V machine? Ik denk dat er voor de 1-fase variant in het algemeen meer gevraagd wordt. Dus, als je een 3-fase aansluiting voorhanden hebt, zeker voor een 3-fase machine gaan.

Die Robland machines zijn met hun gietijzeren constructie vele malen degelijker dan die Chinese plaatstalen dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: lauvgb

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.266
958
Ulvenhout
Welkom op dit leuke forum. Weet je zeker dat je wil gaan voor een gecombineerde machine? Ik heb een kleine werkplaats waar ik regelmatig de oplegtafel van mijn kleine SCM SC2 verwijder om zo wat meer loopruimte te hebben en hoewel dat een klus is van nog geen minuut begint het me soms al tegen te staan. Ben je bij zo een machine niet nog veel meer bezig met dingen verwijderen en weer terugzetten?

Daarnaast dacht ik dat de zaagbreedte aan de rechterkant van het zaagblad vrij beperkt is? Dat zou je even moeten checken.

Aan de andere kant, zo'n oude degelijke machine gaat ons waarschijnlijk allemaal overleven.
 
  • Leuk
Waarderingen: lauvgb

lauvgb

Nieuw lid
31 aug 2024
4
0
Tienen
Welke machines kunnen jullie me aanraden mocht ik een nieuwe combinatiemachine (dus geen tweedehands) aanschaffen voor een startende houtbewerker binnen een betaalbare prijsklasse (5 à 7,5k)?
 

lauvgb

Nieuw lid
31 aug 2024
4
0
Tienen
Welkom op dit leuke forum. Weet je zeker dat je wil gaan voor een gecombineerde machine? Ik heb een kleine werkplaats waar ik regelmatig de oplegtafel van mijn kleine SCM SC2 verwijder om zo wat meer loopruimte te hebben en hoewel dat een klus is van nog geen minuut begint het me soms al tegen te staan. Ben je bij zo een machine niet nog veel meer bezig met dingen verwijderen en weer terugzetten?

Daarnaast dacht ik dat de zaagbreedte aan de rechterkant van het zaagblad vrij beperkt is? Dat zou je even moeten checken.

Aan de andere kant, zo'n oude degelijke machine gaat ons waarschijnlijk allemaal overleven.
Ja ik heb ook al gedacht dat het wat veel gedoe zou zijn om telkens te (de)monteren. Maar dan denk ik dat de machines apart aankopen dan weer meer plaats zou innemen. Bovendien is de atelier klein, maar niet heel klein. De bottleneck zit hem eerder in de sequens van een aantel deuren die ik nog moet verbreden tot grotere openingen.
 

jorisvh

Post veel
Of een combiné handig is, hangt ook af van de vorm van je atelier.
Met een combiné moet je aan alle kanten van de machine ruimte hebben om te werken. Die eindigt dus in het midden van je atelier en is nauwelijks verplaatsbaar. Eens die staat, gaat die blijven staan.
Buiten een eventuele langgatboor en de dwarsaanslag is er niet veel demonteren aan.

Als je een lang smal atelier hebt kan het handiger zijn om a.h.w. 2 halve combinés te hebben. Dan kunnen de zaag/topie en de schaafbank apart tegen de muur. De schaafbank kan op wielen zodat die verplaatst kan worden als dat nodig is om lange stukken te schaven.
Welke machines kunnen jullie me aanraden mocht ik een nieuwe combinatiemachine (dus geen tweedehands) aanschaffen voor een startende houtbewerker binnen een betaalbare prijsklasse (5 à 7,5k)?
ik weet niet of nieuwe Robland combinés bvb hx260/310 binnen dat budget passen.
een nieuwe Hammer combiné is zeker duurder (hierboven een link naar een 2dehands C31 die al aan de bovenkant van je vork zit).
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
157
58
Almen aan zee
Ik heb op het werk een Robland combinatiemachine en machines van SCM.

De Robland is zeker degelijk, maar ik vind dat je er niet echt verfijnd mee kan werken.
Meer iets voor een aannemer dan voor een meubelmaker.

De machines van SCM (Minimax) vind ik al een heel stuk preciezer.

Maar, als ik zou mogen kiezen, dan zou ik toch zeker een Hammer overwegen.
De keren dat ik daarmee gewerkt heb wilde ik de SCM's graag inwisselen.

Ook duurder, maar bijvoorbeeld die Hammer C3 die hier op het forum wordt aangeboden
is weliswaar tweedehands, maar zou dan mijn voorkeur hebben.

Enneh... als beginnend houtbewerker met zo'n machine beginnen... Super!
Ik denk dat menig gevorderde houtbewerker er van droomt ;-)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.