Arbortech frezen en schuren van holle en bolle vormen.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.387
2.046
Terkaple
www.woodworking.nl
Dit vind ik wel een gaaf bedacht hulpstuk. Zo kun je holle en bolle vormen frezen en schuren. Zonder een draaibank een schaal maken, niet alleen rond maar in alle vormen. Lijkt me prachtig om straks van het voorjaar lekker buiten mee te prutsen en op een andere manier met hout wat te maken. Is er al een forummer die het heeft of mee gewerkt heeft?

jaap

• Leuk
Waarderingen: Athanor en XL500SZ

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
545
817
47
Breda
Niet deze specifieke set van arbortech. Wel veel ervaring met de Arbortech woodcarver en TurboPlane.
Deze twee schijven voor op de slijptol staan hoog in mijn lijstje van meest favoriete gereedschappen die ik heb.

Je aait het overtollige hout zo van je werkstuk. Voor snel en redelijk nauwkeurig veel hout weghalen is het echt wel ideaal. Je zal nog wel flink moeten naschuren om een strak glad resultaat te krijgen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.864
3.206
Gaanderen
Ik zou toch de voorkeur geven aan een draaibank. Die schalen zo strak krijgen is nog niet zo eenvoudig en zal een grote ervaring vragen van de gebruiker. Een bol met dit gereedschap zo mooi rond krijgen zag ik niet zitten tot ik het filmpje bekeek. Het is niet zoveel anders dan ik mijn bollen op een draaibank maak. Die zitten dan ook in een cup waarna ze bewerkt en steeds opschuift. Zoiets doen ze ook met de arbotech.
Ik heb echter grote twijfel of het ook zo makkelijk gaat als in het filmpje. Ik heb een stuks gereedschap van arbotech. Een bol freesje en die werken top.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.