Antieke draaibank van voor 1900

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
549
812
Zuid West Drenthe
Ben de afgelopen maanden niet erg aanwezig op het forum.
Op alle fronten erg druk hier.
Ben in de tussentijd nog wel even Duitsland ingereden om een oude draaibank op te halen.
Nog helemaal in originele staat, zo zie je ze bijna niet meer!
Mijn favoriete merk dus kon hem niet laten staan.
Het is een Pittler met zijn eigen unieke vormgeving en technieken.
Deze is extra bijzonder omdat hij kan schakelen om metrisch of whitworth draad te snijden.
Tevens heb ik er een complete wormen en tandwielen set bij om dit te benutten.

pittler-trumpet-001.jpg
Zo kwam hij binnen, alles vast door roest en aangekoekte vuil.


pittler-trumpet-10.jpg

Nu is hij weer inzetbaar.
Alles schoon gemaakt en nieuwe eiken lade en voetpedaal gemaakt.
Vond een schets uit de oude katalogus en dat leek me wel leuk ook uit te voeren in contrast.
Nu krijgt hij een plek naast zijn grotere broer in de werkplaats.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.269
402
Etten-Leur
Ben de afgelopen maanden niet erg aanwezig op het forum.
Op alle fronten erg druk hier.
Ben in de tussentijd nog wel even Duitsland ingereden om een oude draaibank op te halen.
Nog helemaal in originele staat, zo zie je ze bijna niet meer!
Mijn favoriete merk dus kon hem niet laten staan.
Het is een Pittler met zijn eigen unieke vormgeving en technieken.
Deze is extra bijzonder omdat hij kan schakelen om metrisch of whitworth draad te snijden.
Tevens heb ik er een complete wormen en tandwielen set bij om dit te benutten.

Bekijk bijlage 148202
Zo kwam hij binnen, alles vast door roest en aangekoekte vuil.


Bekijk bijlage 148203

Nu is hij weer inzetbaar.
Alles schoon gemaakt en nieuwe eiken lade en voetpedaal gemaakt.
Vond een schets uit de oude katalogus en dat leek me wel leuk ook uit te voeren in contrast.
Nu krijgt hij een plek naast zijn grotere broer in de werkplaats.
Magnifique!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.158
918
Omgeving Leiden
Wat mooi dat je die hebt gered. En hij ziet er weer picobello uit. Leuk zo naast die oude foto.
Die constructie aan de linkerzijde met de slinger en het cardan zal ik maar zeggen, waarvoor wordt die gebruikt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Koos

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
549
812
Zuid West Drenthe
Wat mooi dat je die hebt gered. En hij ziet er weer picobello uit. Leuk zo naast die oude foto.
Die constructie aan de linkerzijde met de slinger en het cardan zal ik maar zeggen, waarvoor wordt die gebruikt?
ja inderdaad o.a. voor draaien van schroefdraad, je kunt ook schakelen tussen links en rechtse draad!
Maar ook voor het draaien van spiralen en nog enkele functies.
Veel extra tools om alles te benutten zijn niet aanwezig helaas.
Wereld wijd zijn de extra tools dun gezaaid, het is al een wonder als er een complete tandwielen set aanwezig is en bij de meeste van deze draaibanken zijn de onderstellen met voetaandrijving verdwenen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.970
2.983
Geweldig dat alle wisselwielen er nog bij zitten. Dat zijn vaak de eerste onderdelen die kwijt raken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.970
2.983
De twee hendeltjes. Een gebruik je voor het in en uit schakelen van de voeding en de andere schakelt metrisch of inch? Is de hoofd spindel metrisch of inch? En de nonius ook metrisch?
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
549
812
Zuid West Drenthe
De twee hendeltjes. Een gebruik je voor het in en uit schakelen van de voeding en de andere schakelt metrisch of inch? Is de hoofd spindel metrisch of inch? En de nonius ook metrisch?
pittler-gears-1.jpg
Hier zie je de hendels los.
Duidelijk zijn de W en M ingegraveerd.
De spindel in het bed is van nature inch gerelateerd.
Wanneer de hendels naar beneden staan loopt alles vrij.
Zo gauw je 1 hendel naar boven haalt blokkeerd de andere hendel.
De metrische hendel omzeild de rechtstreekse inch aandrijving met een tandwieloverbrenging vertaling naar metrisch.
Voor zowel de inch als de metrische maten heb je voor elke maat een unieke worm/tandwiel combi nodig.
De standaard inch uitvoering heeft genoeg aan 3 wormen en 17 tandwielen , de metrische heeft 4 extra wormen nodig plus 3 extra tandwielen.
Helaas mis ik de grootste maat tandwiel, gelukkig de minst gebruikte vermoed ik.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.