Antieke draaibank glijlagers invetten

pieterjan2020

Nieuw lid
12 feb 2021
2
0
Dag allen,

Ik heb een redelijk antieke draaibank in bezit, maar weet niet goed hoe ik de glijlagers moet smeren. Het is een gietijzeren machine waar ik nog net "hall" en "new york" op kan lezen op de zijkant. De kop werkt als volgt:

In de vaste kop zitten twee glijlagers.
Rechts zit er op de as een grote conische kraag die in een hard stalen bus loopt. In de kop lijkt wel een smeernippeltje te zitten, maar dit loopt dood op de hardstalen bus. Er zit geen gaatje in de bus en het lukt me ook niet om er eentje in te boren.
Links loopt de as ook uit op een conisch deel. Hier lijkt ook weeral een smeernippel op te zitten, maar de bus waar de as in loopt is hol. Je zou het vet er dus gewoon langs links uitpompen.

Momenteel demonteer ik alles om de zoveel tijd om er wat zwaar vet op te smeren. Niet ideaal dus :).

Hopelijk herkent hier iemand het type of heeft iemand tips!

mvg,

Pieter-Jan
 

Bijlagen

  • 20201213_170256.jpg
    20201213_170256.jpg
    103,9 KB · Weergaven: 55
  • 20201213_170422.jpg
    20201213_170422.jpg
    115,2 KB · Weergaven: 51
  • 20201213_170429.jpg
    20201213_170429.jpg
    117,3 KB · Weergaven: 51
  • 20201213_170434.jpg
    20201213_170434.jpg
    121,7 KB · Weergaven: 52
  • 20200510_123810.jpg
    20200510_123810.jpg
    196,2 KB · Weergaven: 53

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Het systeem dat ik ken (van mijn metaaldraaibank) heeft conische glijlagers met elk een smeernippeltje met in de lagerbus een gaatje waarmee de olie op zijn plek kan komen.. Er tegenover (aan de onderkant dus) zit in een kamertje een viltje die de olie vast houdt zodat het wat langer in de gewenste omgeving verblijft. De bussen zijn van brons of messing bij mij. . Door de conische vorm kan de as mooi spelingvrij worden opgesloten.

Zijn die bussen van jou misschien niet origineel maar door een vorige eigenaar gemakt?

mvg
Klaas
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Smering dient met lichte olie te gebeuren en wat hij te veel heeft gooit hij er op zij uit. Smeren gebeurt met een oliekan in de gaatjes boven op je lagerhuizen. De kans is groot, dat de oorspronkelijke lagers ingegoten babitt waren, die in de afgelopen eeuw vervangen zijn door iets anders. Daar pluk jij nu de vruchten van. De groef zorgt voor de verdeling van de olie over de lengte en neemt vooral de radiale krachten op. De conus aan de achterkant neemt vooral de axiale krachten op en is vermoedelijk alleen voorzien van een gaatje voor de olie, daar de axiale krachten bij houtdraaien niet zo groot zijn en nooit lang duren. Op het moment dat je de axiale kracht weg neemt vult de ruimte tussen het lager en de conus zich weer met extra olie.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Er zit geen gaatje in de bus en het lukt me ook niet om er eentje in te boren.

Er zijn tegenwoordig boren die door alles heen kunnen boren (trefwoord: VHM boren). Best wel alleen gebruiken in een kolomboor, want wiebelen of vibreren kunnen ze slecht tegen. En je moet uiteraard je bus aan de binnenkant volkomen glad af zien te werken, want daar wil je geen randje krijgen. Dat zou een oplossing kunnen zijn voor het dichte gat rechts.
 

Alwin1970

Actieve deelnemer
24 jul 2020
26
4
Kijk eens op de site " vintagemachinery.org " misschien kan je daar het merk achterhalen met bouwtekeningen. zo heb ook mijn draaibank gevonden.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Een glijlager wordt gesmeerd met olie zoals Chevvy66 al aangaf. Zo werkt nu eenmaal de opbouw van een smeerfilm tussen de 2 vlakken.
Vetpotjes zijn voor kogellagers.
 
Staal gebruineerde Stauffer vetpotten.
Deze met vet gevulde houder, zorgt door middel van aandraaiing voor smering. De vetpotten zijn in verschillende varianten te verkrijgen.
Deze vetpotten zitten bij ons op glijlagers van de zaagramen op de molen.
Zo nu en dan even een slagje aandraaien tot ze uiteindelijk niet verder aan gedraaid kunnen worden. Dan de potje weer vullen met vet.

M.vr.gr. Jan
 

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Ik heb ook een draaibank uit 1950 en daar gaat versnellingsbakolie in (80/90)
Zitten speciale gaten bovenin afgedekt met een boutje.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Heeft die bank glijlagers? Zo'n zware olie is meer geschikt voor rollen of kegellagers.
 

pieterjan2020

Nieuw lid
12 feb 2021
2
0
Allen,

Heel erg bedankt voor alle reacties. Het zal inderdaad iets moeten gaan worden met die oliepotten, lijkt me een goed idee.

De naam van de fabrikant is slecht te lezen door de verf. Hill New York of iets dergelijks, maar op het internet vind ik niets relevants.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.