anti omval lade / kast constructie?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.704
816
Enschede
ingoogni.nl
Voor de werkplaats wil ik een aantal kasten op wielen bouwen, 60x40x90 cm (lxbxh incl. wielen). Daarbij wil ik dat alle andere laden blokkeren als er een geopend is. Hoe maak ik dat van hout? Heeft iemand een schets of link of foto als uitgangspunt? De lades wil ik eigenlijk gewoon op latjes laten lopen, met eventueel een lat boven de lade.

Ik weet dat er systemen te koop zijn, maar da's op het moment niet wat ik zoek.

Ik heb geen fatsoenlijke voorbeelden kunnen vinden, weet niet eens hoe het in het Nederlands of Duits heet. In het Engels heb ik gegokt op anti-tip over, dat geeft resultaten, maar allemaal kant en klaar systemen.

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.869
1.064
Omgeving Eindhoven
Moet het perse zo zijn dat een lade automatisch vergrendelt?
Je kan er ook aan denken om alle lades standaard te vergrendelen en te moeten ontgrendelen om een lade te openen. Dat zal wat simpeler zelf te maken zijn.

Zelf heb ik dat in een van de ladekasten opgelost door push-to-open ladegeleiders te monteren ipv normale, maar dat zal lastiger worden als je de kades wilt laten lopen op houten latten.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.704
816
Enschede
ingoogni.nl
Schets idee, links het front van de lade. We kijken dus tegen de zijkant van de lade aan. daar zit een verticale as met daaraan een deuvel. In de zijkant van de lade is een uitsparing gefreesd. Als je nu de lade uittrekt wordt de deuvel omhoog geduwd. Niet alleen bij deze lade maar bij alle lades, de stang zorgt daar voor. De deuvel komt nu bij de andere lades voor het punt-ding dat niet uitgespaard is. Dit blokkeert dan de overige lades.

Denk ik...

EDIT: tekening aangepast om de slot werking te illustreren

lock.png

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: mink, Vigier en jorisvh

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
200
78
Almen aan zee
In m'n ouwe caravannetje zijn de lades dicht standaard geblokkeerd.
Hapje uit zijkant achter ladefront valt over opstaand randje.

Om een la te openen moet je 'm even optillen.

Bijlagen

• laatje.jpg
    laatje.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 15
  • laatje 2.jpg
    laatje 2.jpg
    62,3 KB · Weergaven: 15

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.109
3.032
Bij veel gereedschapskarren zijn de laden vergrendeld. Dat zorgt er voor dat een la niet zonder bewuste actie kan openen. Dat is voor de meeste mensen voldoende.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.223
956
Omgeving Leiden
Schets idee, links het front van de lade. We kijken dus tegen de zijkant van de lade aan. daar zit een verticale as met daaraan een deuvel. In de zijkant van de lade is een uitsparing gefreesd. Als je nu de lade uittrekt wordt de deuvel omhoog geduwd. Niet alleen bij deze lade maar bij alle lades, de stang zorgt daar voor. De deuvel komt nu bij de andere lades voor het punt-ding dat niet uitgespaard is. Dit blokkeert dan de overige lades.

Denk ik...

EDIT: tekening aangepast om de slot werking te illustreren

Bekijk bijlage 149822
Dit vind ik een mooi idee.

Ik dacht aan iets simpelers : in de achterkant van elke lade een schroefoog. Dan een nylon koord door alle laden/ ogen rijgen. Het koord is zo lang dat je 1 lade kan uittrekken. Het lastige is natuurlijk om de lus die overblijft als je alle laden dicht hebt fasoenlijk recht te trekken met een veer oid.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.704
816
Enschede
ingoogni.nl
Ik dacht aan iets simpelers : in de achterkant van elke lade een schroefoog. Dan een nylon koord door alle laden/ ogen rijgen. Het koord is zo lang dat je 1 lade kan uittrekken. Het lastige is natuurlijk om de lus die overblijft als je alle laden dicht hebt fasoenlijk recht te trekken met een veer oid.
Mooi. Dat kan ook. Je moet wel de bovense en of onderste lade ook de volledige lengte/lus geven, zoals bij de middelse lades. Ik zal tzt eens wat modellen maken.

Venny1700

Nieuw lid
4 nov 2024
1
0
4155BA
Je hebt blijkbaar een sterke voorkeur voor hout, maar in ladenblokken (die onder je bureau) zitten tegen de achterwand of op de bodem achterin gewoon een paar platen staal met een gewicht van ca 10kilo, die voorkomen dat je kastje kiept.
Zolang het kastje aan de dichte kant zwaarder blijft dan de lade(s) met inhoud gaat het goed. Succes!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.