Andere freesmachine fijn werk

Goewe

Nieuw lid
2 jun 2016
17
15
Momenteel heb ik de bovenfrees DW625e van de Walt. Gaat met gemak door een dikke laag hardhout heen en heeft regelbare toerental.

Ik ben momenteel bezig met het maken van een go bord van 13 x 13 lijnen waarin ik de lijntjes iets wil uitfrezen met een groeffrees, 1 mm of iets dergelijks.

Ik dacht aan de wat lichtere D26204k zodat ik ook als kantenfrees kan gebruiken. Hebben jullie wellicht betere/andere aanbevelingen?
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Zelf heb ik een Makita M3700 kantenfrees, ideaal voor klein werk. Nieuw voor nog geen 70 euro. Het enige nadeel is dat je de diepte van tevoren moet instellen. Met een los opzetstuk kan je hem als bovenfrees gebruiken.
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
549
818
Zuid West Drenthe
Sinds een jaar heb ik de Makita DRT50ZJX2 incl. alle opzetstukken.
Ben er zeer blij mee.
Verrast hoe krachtig dit kleine ding nog is!
Ben altijd in gevecht met elektrische snoeren, maar met deze frees hoef ik daar ineens niet meer om te denken.makita-1.jpg

Kleine alleskunner.

makita-2.jpg
 

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
93
73
Ja, de benodigde onderdelen voor stofafzuiging zitten mee in de kit waar Superbra naar linkt.
 

stav

Actieve deelnemer
4 jan 2019
62
35
Staden
Momenteel heb ik de bovenfrees DW625e van de Walt. Gaat met gemak door een dikke laag hardhout heen en heeft regelbare toerental.

Ik ben momenteel bezig met het maken van een go bord van 13 x 13 lijnen waarin ik de lijntjes iets wil uitfrezen met een groeffrees, 1 mm of iets dergelijks.

Ik dacht aan de wat lichtere D26204k zodat ik ook als kantenfrees kan gebruiken. Hebben jullie wellicht betere/andere aanbevelingen?
Ik heb al enkele jaren de d26204k en is een mooie zet, stofafzuiging werkt prima, zicht op uw werk is uitstekend door de ingebouwde ledverlichting. Moest die ooit stuk gaan komt er direct een nieuwe.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Met een gewone bovenfrees/kantenfrees zou ik niet aan 1 mm beginnen. Mij leverancier (rvstools) begon bij 3 mm en die gingen kapot aan de lopende band. 26000 toeren, asje van 6 of 8 mm verjongt naar 3 mm Daar komen grote krachten op. Wat wel kan is frezen met een schijffrees. Alleen zit je dan weer met je hoogte instelling die beperkt is. Kan wel met een rechte freesmachine in een boorstandaard met euro hals.
Of probeer het met een dremel daar heb je veel meer gevoel met frezen.
 

Goewe

Nieuw lid
2 jun 2016
17
15
Met een gewone bovenfrees/kantenfrees zou ik niet aan 1 mm beginnen. Mij leverancier (rvstools) begon bij 3 mm en die gingen kapot aan de lopende band. 26000 toeren, asje van 6 of 8 mm verjongt naar 3 mm Daar komen grote krachten op. Wat wel kan is frezen met een schijffrees. Alleen zit je dan weer met je hoogte instelling die beperkt is. Kan wel met een rechte freesmachine in een boorstandaard met euro hals.
Of probeer het met een dremel daar heb je veel meer gevoel met frezen.
Ik wil een V groeffrees gebruiken van, ik denk 90 graden en dan 1 mm diep. Ik heb nog eentje uit een mooi setje liggen denk ik. Van 8 mm.
 

Wim1965

Actieve deelnemer
23 apr 2017
315
52
Dalfsen.
Festool heeft een schriftfrees waarmee eenvoudig geschreven letters gefreesd kunnen worden zonder veel last van weglopen, bij deze frees is het snijvlak precies het hart van de freesas, en heeft een heel spitse punt waardoor heel dunne lijnen gemaakt kunnen worden. Die van mij heeft een 8mm as, weet niet of er evt een 6mm uitvoering bestaat
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.