Amerikaans notenhouten tafelblad verlijmen

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
85
38
Venlo
Ik heb jullie hulp en ervaring nodig. Ik heb 2 schitterende bookmatch boomstambladen die ik tegen elkaar aan wil verlijmen, maar ik krijg de naad niet perfect genoeg. Zie fotos.
Ze zijn te groot en zwaar om over de vlakbank te halen, YouTube zie ik filmpjes waarbij ze de bladen tegenlijk zagen met een inval of cirkelzaag, maar ik vraag me af of dat de beste oplossing is.
IMG_0844.jpegIMG_0843.jpeg
 

avos

Post veel
10 nov 2008
783
121
omg Haarlem
Met die invalzaagmethode kom je in de buurt. Maar ik pak dan toch altijd nog een no7 handschaaf om het echt perfect te krijgen. Je kan dan ook nog de lijmnaad heel ietsje hol schaven waardoor deze goed klemt.
Als het blad dus al wel perfect 90gr haaks is, zou ik op dit moment de handschaaf pakken.
En inderdaad twee hele mooi bookmatch delen!
 
  • Leuk
Waarderingen: mboots

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.277
609
Moordrecht
Ik heb zoiets wel 's met een frees gedaan, bladen net niet tegen elkaar en langs een liniaal door het midden frezen. Wel een goeie kwaliteit freesbitje kopen. Naadloos resultaat
 
  • Leuk
Waarderingen: mboots

mboots

Actieve deelnemer
28 jan 2022
85
38
Venlo
Ik heb zoiets wel 's met een frees gedaan, bladen net niet tegen elkaar en langs een liniaal door het midden frezen. Wel een goeie kwaliteit freesbitje kopen. Naadloos resultaat
Top idee, had ik zelf nog niet bedacht. Ik denk ook dat je dan minder kracht hoeft ui te oefenen wat de nauwkeurigheid ten goede komt.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.271
967
Ulvenhout
Wel zorgen dat alles goed is gefixeerd en niet kan verschuiven. En ik denk dat je er vrij zware bovenfrees moet pakken want je wil het liefst de hele dikte in 1 keer weg frezen. En dat aan beide zijden tegelijkertijd...
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.918
2.952
Je kan ze gewoon een voor een doen. Dan kan je minimaal strijken per kant. En als je weinig afneemt, kan je ook mee lopend frezen, wat voor dit soort werk een gladder resultaat geeft. De bladen wel goed op een vaste ondergrond vast zetten, zodat je alles in de zelfde opspanning kan frezen.
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
390
183
56
Luzy Saint Martin
Met die invalzaagmethode kom je in de buurt. Maar ik pak dan toch altijd nog een no7 handschaaf om het echt perfect te krijgen. Je kan dan ook nog de lijmnaad heel ietsje hol schaven waardoor deze goed klemt.
Als het blad dus al wel perfect 90gr haaks is, zou ik op dit moment de handschaaf pakken.
En inderdaad twee hele mooi bookmatch delen!

Hol schaven zou ik in dit geval niet doen, daar zijn de delen veel te breed voor. Je krijgt die holling er dus nooit meer uitgeklemd.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
783
121
omg Haarlem
Hol schaven zou ik in dit geval niet doen, daar zijn de delen veel te breed voor. Je krijgt die holling er dus nooit meer uitgeklemd.
Die ervaring heb ik niet, maar die holling moet dan wel minimaal zijn uiteraard. Vind de oppervlakte na schaven toch de mooiste oppervlakte om te verlijmen. Maar goed, er zijn meerdere wegen naar Rome..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.