Ambachtelijk voetenkrukje, niet bijzonder, wel leuk om te delen.

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
Het idee is om een voetenkrukje te maken voor een collega. Het wordt gemaakt van beukenhout. Het beukenhout is afkomstig uit de tuin van diezelfde collega, hij heeft een beukenboom van een meter doorsnee omgehaald en verwerkt tot openhaard hout :sick: :mad: . Ik kon nog net een dikke tak wegtrekken uit de restantstukken.

Het begin van het traject:
voetenkruk 1.jpg


Het splijten van het hout.
voetenkruk 2.jpg

De schaafbok die ik een paar jaar geleden extra lang heb gemaakt (bij Job en Sjors, de Vers-Hout ambassadeurs) ) zodat ik ook boomstammen erop kan leggen om te zagen met een extra krukje als hulpstuk.
voetenkruk 3.jpg

en dan de noeste arbeid.

voetenkruk 4.jpg

Het tussenresultaat. Een paar poten rondhout en wat onafgewerkte stukken die de verbindingen gaan maken.
voetenkruk 5.jpg


Het hout drogen in de oven. 110 minuten op 80 graden. (thuis worden ze echt gelukkig van mijn hobby).
voetenkruk 6.jpg

Gaten boren nog wel met de machine (sorry).
voetenkruk 8.jpg

Restant van de houtsnippers. Deze worden gebruikt als verpakkingsmateriaal van kadootjes. En jawel, ook in bloemstukjes bij een bloemenwinkel.
voetenkruk 9.jpg


het frame in elkaar gezet. Een vierkante kruk vond ik uiteindelijk niet zo mooi, daarom heb ik een paar dwarsliggers ingekort.
voetenkruk 10.jpg


En dan hier het eindresultaat. De zitting is gemaakt van natuurlijk boomband.
voetenkruk 11.jpg

Het eindproduct is ecologisch, biologisch verantwoord, CO2 neutraal, klimaatakkoord-waardig en volledig recyclebaar.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Mooie. en een heel fijne manier van werken, dat "van boom tot meubel zonder langs plank te gaan"

Loopt dat drogen in de oven steeds goed af?
Wat moeten we ons inbeelden: compleet droog , of enkel de pennen, of toch nog een hoogvochtgehalte, over ( teveel) gedroogd??

groeten

Ornament
www.houtsnijden.eu
 

HoutNerveus

Actieve deelnemer
8 mei 2020
305
430
28
Delft
vanbart.weebly.com
Leuk hoor projectje! Lijkt me geweldig om zo bij het begin te beginnen.

Het idee van houtkrullen als verpakkingsmateriaal vind ik geweldig. Die ga ik misschien ook wel voor mijn webshop toepassen.
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
900
760
Nootdorp
Dank voor jullie reacties. De collega is er erg blij mee. De kruk krijgt een ereplaats in zijn riante woning.

Ik heb het droogproces erop nagelezen. Het drogen heb ik eigenlijk verkeerd gedaan. De poten hadden gedroogd moeten worden en niet de spijlen. Bij het inslaan van de pennen is er een risico op het scheuren van de poten.

Het werken met vers hout doe ik een paar keer per jaar en het drogen is geen enkel probleem. Ik droog nooit bij hogere temperaturen, 80 graden vind ik het maximum. Ik check het vochtgehalte niet, simpelweg omdat ik nog geen vochtmeter heb. Ik heb tot op heden geen problemen gehad, niet met het drogen en ook niet met het scheuren.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.