Amateur wil tafeltje maken

Goliath

Nieuw lid
26 jul 2020
2
0
Hoi allemaal,

ik ben nieuw in de wereld van houtbewerken, maar wil graag eens wat gaan proberen. Mijn idee is om een kleine tafel te gaan maken, gewoon omdat het me leuk lijkt. Maar ik heb dat nog nooit gedaan, dus ga waarschijnlijk heel veel fouten maken. En dat is geen probleem, daar leer je alleen maar van. tafeltje.PNG
Dit is het tafeltje dat ik wil gaan maken, met een soort visgraat motief. Het materiaal van mijn keuze, MDF (hopelijk is dat hier toegestaan) omdat het vrij eenvoudig te bewerken is. En voor een amateur die het een en ander wil leren (ook qua gereedschap gebruik) lijkt dit een veilig en betaalbaar begin. De tafel wordt 640mm x 840mm en 420 mm hoog. De plankjes op de tafel wil ik op 8cm breed zagen, de zwarte rand is 20mm breed en 40mm hoog.
Ik hoop de rand zo verstek te kunnen zagen dat die mooi aansluit, hetzelfde geld voor de tafelpoten.
tafelpoot_onderkant.PNG
Momenteel heb ik een uitdaging in het ontwerp (eigenlijk de uitvoering), namelijk.. hoe kan ik de plankjes van het blad vastmaken? Ik zit te denken om het op een andere plaat te lijmen, is dat een goed idee of is er een betere manier?
Hebben jullie nog tips voor deze ultieme amateur?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Momenteel heb ik een uitdaging in het ontwerp (eigenlijk de uitvoering), namelijk.. hoe kan ik de plankjes van het blad vastmaken? Ik zit te denken om het op een andere plaat te lijmen, is dat een goed idee of is er een betere manier?
zo lang de plankjes van de visgraat mooi aansluiten kan je ze op een onderplaat lijmen
het is immers mdf op mdf
daar zullen weinig krimp- of uitzettingsspanningen op komen
de tafel zou ik aanvankelijk groter dan 640mm x 840mm maken bv 660 x 860
nadien op de definitieve maat zagen
dat omzeilt de uitdaging om alle plankjes direct op precies de uiteindelijke lengte te moeten zagen
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020