Amateur wil tafeltje maken

Goliath

Nieuw lid
26 jul 2020
2
0
Hoi allemaal,

ik ben nieuw in de wereld van houtbewerken, maar wil graag eens wat gaan proberen. Mijn idee is om een kleine tafel te gaan maken, gewoon omdat het me leuk lijkt. Maar ik heb dat nog nooit gedaan, dus ga waarschijnlijk heel veel fouten maken. En dat is geen probleem, daar leer je alleen maar van. tafeltje.PNG
Dit is het tafeltje dat ik wil gaan maken, met een soort visgraat motief. Het materiaal van mijn keuze, MDF (hopelijk is dat hier toegestaan) omdat het vrij eenvoudig te bewerken is. En voor een amateur die het een en ander wil leren (ook qua gereedschap gebruik) lijkt dit een veilig en betaalbaar begin. De tafel wordt 640mm x 840mm en 420 mm hoog. De plankjes op de tafel wil ik op 8cm breed zagen, de zwarte rand is 20mm breed en 40mm hoog.
Ik hoop de rand zo verstek te kunnen zagen dat die mooi aansluit, hetzelfde geld voor de tafelpoten.
tafelpoot_onderkant.PNG
Momenteel heb ik een uitdaging in het ontwerp (eigenlijk de uitvoering), namelijk.. hoe kan ik de plankjes van het blad vastmaken? Ik zit te denken om het op een andere plaat te lijmen, is dat een goed idee of is er een betere manier?
Hebben jullie nog tips voor deze ultieme amateur?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Momenteel heb ik een uitdaging in het ontwerp (eigenlijk de uitvoering), namelijk.. hoe kan ik de plankjes van het blad vastmaken? Ik zit te denken om het op een andere plaat te lijmen, is dat een goed idee of is er een betere manier?
zo lang de plankjes van de visgraat mooi aansluiten kan je ze op een onderplaat lijmen
het is immers mdf op mdf
daar zullen weinig krimp- of uitzettingsspanningen op komen
de tafel zou ik aanvankelijk groter dan 640mm x 840mm maken bv 660 x 860
nadien op de definitieve maat zagen
dat omzeilt de uitdaging om alle plankjes direct op precies de uiteindelijke lengte te moeten zagen
 
  • Leuk
Waarderingen: trigger

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb naar aanleiding van advies op dit forum (en ook vanwege de prijs) een tijdelijke werktafel uit MDF gemaakt. Inderdaad makkelijk om mee te beginnen, maar schroeven erin draaien is een drama, de randen rafelen/scheuren makkelijk, het is loodzwaar en het stof is verstikkend :p.

Wat @ZotVanHout snijdt hout (haha) als je het blad groter maakt dan nodig is passend maken op de randen niet van belang, dat snij/zaag je namelijk later gewoon weg. Wat je als onderplaat zou kunnen doen is Multiplex gebruiken, eventueel een dunne variant. Wat voor jouw wens (alle plankjes op gelijke hoogte verlijmen) belangrijk is, is dat de ondergrond waarop je werkt wel glad en vlak is. Een multiplex plaat is van nature vlak, dus kan daarbij helpen. MDF ook, maar dan word het wel een erg zwaar blad.

Ik ben ook benieuwd op welke manier je het blad graag aan het frame wil bevestigen?
 

Goliath

Nieuw lid
26 jul 2020
2
0
Bedankt voor de reacties zo ver, goede tip om het blad wat groter te maken!
Ik twijfel nog hoe ik de rand om het blad wil vast maken... ik lees net dat schroeven niet zo goed zal werken... Wellicht is verlijmen een optie?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
als je voor het blad mdf op mdf neemt, kan je even goed voor de rand mdf nemen
vermits je het blad gaat lijmen, dan ook de rand
wil je die in een andere kleur, dan kleur je het best vooraf
je kan ook mdf in een andere kleur nemen, maar dan ben je aan een hele plaat toe voor een paar repels
wil je het visgraatmotief zichtbaar houden, dan zou ik de zijkanten afschuinen
anders wordt het recht op recht & heb je een volledige plaat die (bijna) perfect aansluit
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Leuk project en prima om mee te starten.
MDF is prima om mee te starten en doet niet zo'n pijn bij fouten qua prijs. Naast de tips die al gegeven zijn nog een paar:

- MDF is niet het fijnste om te schroeven, zeker de kopse kanten niet. Altijd voorboren en dan nog kan het splijten. Om dat te vookomen, kan je op de plek waar je wilt schroeven een deuvel erin lijmen. Vervolgens boor je de deuvel voor alvorens de schroef daar in te draaien. Natuurlijk wel een deuvel gebruiken die een grotere diameter dan je schroef heeft :)

- Bij het bewerken van MDF (zagen, frezen, schuren, etc.) komt er veel fijnstof vrij, zorg voor een goede afzuiging en gebruik altijd een stofmasker. Houd ook je klusruimte zoveel mogelijk gesloten, dat stof kruipt echt overal tussen)

- Doordat MDF veel lijm bevat gebruik je bij voorkeur HM (hardmetaal) gereedschap voor bv frezen. HSS wordt echt heel snel bot en dan heb je risico dat er happen uit het materiaal meekomen.

- MDF heeft relatief weinig draagkracht en gaat snel doorhangen, ook zonder belasting (onder het eigen gewicht). Nu zal dat hier, gezien het oppervlak meevallen, maar mocht je later boekenplanken e.d. gaan maken, bedenk dan dat je ondersteuning tegen doorhangen gebruikt (is genoeg over te vinden op internet)

- MDF kan een waslaag aan het oppervlak hebben. Als je wilt schilderen/lijmen, haal deze dan weg met een beetje spiritus en een katoenen doek (doe dat wel in een geventileerde ruimte ivm de dampen). Je hebt er ook speciale doekjes voor als je dat makkelijker vind.

- Schilderen van MDF van de gladde kant gaat prima, maar de kopse kanten zuigen enorm. Gebruik eerst een sealer hiervoor om te voorkomen dat je eerst 5 lagen grondverf erop moet smeren.

- MDF is erg vochtgevoelig en zwelt als de vezels vocht opzuigen. Dit gebeurt voornamelijk aan de kopse kanten, maar ook via het gladde opppervlak (al gaat dat veel minder snel). Zorg dus dat je de naden zoveel mogelijk afdicht, bv met acrylaatkit (overschilderbaar).

Voor een oefenproject hoef je zeker niet alle tips mee te pakken, maar je kunt het maar weten :)
Mocht je aan het werken met hout verslingerd raken, dan ga je dit soort projecten vanzelf in massief hout uitvoeren. Zelfs met vurenhout kun je al aardige dingen maken, hoeft niet meteen eiken te zijn :)

Succes en heel veel plezier met je project!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Taab

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
ik adviseer je eerst met een paar stukjes eens de verbinding te maken die je in je hoofd hebt en dan te testen of je tevreden bent met de stevigheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.